Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
barfotalasse: Kiitän avusta. Nämä seinät ovat kuin kassakaapit. Taitaa olla tärkeää minimoida reikien tekeminen tai varmistaa, että ne voi sijoittaa saumoihin.
Jana: [citat] Nostaa täytyy, kun lattiaa vaihtaa, mutta miten alle pääsee likaa? Pitää tiivistää ympäriltä silikonilla, jottei lattiaa pestessä imeydy vettä alle, ja näin se on myös tiivis lialta. Meillä on lasilevy, ja olemme täysin tyytyväisiä siihen. En koskaan vaihtaisi sitä mihinkään muuhun.
pinebar: Et tule olemaan ensimmäinen..... http://www.epochtimes.se/articles/2008/08/29/15652.html http://www.expressen.se/levabo/1.1253962/up-och-ner-vanda-varlden
jakbse: Ajattelin laittaa kangasta keittiön kattoon viikonloppuna. Uskotteko, että sen voi hoitaa itse? Lapset ja vaimo ovat matkalla, joten se on täydellinen tilaisuus siivota keittiö, mutta kysymys kuuluu, onko se liian hankalaa tehdä yksin? Olen aiemmin laittanut kangasta seinille ja vinokattoihin ilman ongelmia, mutta nyt kyseessä on tavallinen 245 cm korkea katto.
Mats: Tämä ei ole tekniikkakysymys vaan kuuluu enemmän rakennustekniikan piiriin, joten siirrän
bolton: Aion asentaa kellarin ulkoseinän tukirakenteet. Ehkä tyhmä kysymys mutta... Onko kukaan teistä tietoinen siitä, ovatko Byggmaxin terästolpat hyviä vai eivät?
RRLasse: Katsoin jakson Roomservice-ohjelmasta, jossa he levittivät tasoitteet seinille ja sitten lakkasivat tasoitteen saadakseen "betonilookin". Voisi ehkä olla menetelmä sinulle. Jos et halua tehdä sitä itse, sinun kannattaa varmaan kääntyä maalarin puoleen, jos haluat sen tehtävän sillä tavalla.
Jef: Liitteenä on kuva koko asiasta, näette mitä tarkoitan alakulmassa. Pieni lisäkysymys, pitäisikö minun asentaa purus-levy kaivon ympärille?
HusByggarTomten: Nyt en olekaan minä, joka aloitti keskustelun, mutta seinäni halkeilivat vaikka käytin kaistaleita, kyllä. Kuitenkin microlit pystyy pitämään vastaan. Tosin microlit tuli käyttöön myöhemmin, mikä lievittää tilannetta, koska liikkeet vähenevät ajan myötä, mutta halusin olla varma. Sekä kipsilevysaumat katossa että seinissä halkeilivat. (ei tietenkään kaikki, mutta joissakin
jon_h: Ei aivan paras artikkeli, jonka olen lukenut. Esimerkiksi ei missään nimessä pitäisi käyttää sandspackel keramiikan alustana. Lisäksi kuvissa oleva laatoittaja vaikuttaa melko epätavalliselta, mutta sillä ei ehkä ole niin suurta merkitystä.
Marrex: Hei! Olemme juuri aloittaneet talonrakentamisen ja nyt meillä on ensimmäinen konfliktitilanne talomyyjän kanssa. Aiomme rakentaa kaksikerroksisen talon kellarilla, ja rakennusluvan mukaan meidän on täytettävä kellarin ympärys. Olemme suunnitelleet tekevämme tämän itse, kun talo on valmis, sekä rakentaa puuterassin talon ympärille. Nyt myyjä sanoo, että se on edellytys
fn76: MDF ei ole ihanteellinen ruuvattavaksi reunasta ja juuri siellä saranat tulisi olla, mikä lisäksi kantaa paljon painoa. Tee runko männystä, lisää puuta lukkorungon kohdalla, tukipala keskelle ovea. Täytä styroksilevyillä ja purista kaksi 7 mm MDF-levyä kummallekin puolelle. Silloin sinun tulisi mielellään olla käytettävissäsi hyvä puristin.
torrum: Hei hei, onko jollakulla tietoa, kuinka tehdään uran jyrsintä julkisivuun ikkunan ylälistaa varten? Sen pitäisi olla vain peltiin mahtuva ohut jyrsintä, jotta pelti saadaan 5 mm syvälle laudan sisään. Ehdotuksia työkaluista ja malleista? Voiko tätä vuokrata esimerkiksi Ramirentistä tai mistä voisi ostaa tämän? Kertokaa mielellään, miten olette tehneet? Kiitos etukäteen!!
Lymmeln: Sain vastauksen, että he odottavat tuloksia sertifiointielimeltä (en tiedä mikä) ja he uskoivat sen olevan valmis tammikuussa.
petersson79: Katso sellaisia levyjä, joita käytetään valumuottien tekemisessä, ne ovat todella vakaat. melko kalliita mutta ehkä ei tarvita suuria määriä,
lassedolm: Hyvä vinkki on tehdä koepaloja ja saada se kulma sopimaan nurkkaan! Käytä kap&gersåg, niin näet, että onnistut, Onnea matkaan
SM7TJC: Se koskee sekä ulkoseiniä että väliseiniä. Itse ajattelen, että sen pitäisi riittää, mutta olen todellakin maallikko näissä yhteyksissä.
snickar_lasse: Hei! Sinulla täytyy olla paljon energiaa kuluttava talo, jos ymmärsin oikein. Puuttuuko ulkoseinistä eristys? Näyttää siltä, että olet kotoisin Skånesta, jossa ulkoseinien eristystä ei ehkä tarvita. Etäisyyksien asettaminen kuulostaa paremmalta, mutta luulen, että ongelma säilyy. Se tiivistyy levyjen takana, kun ulkona on kylmä.
snuttjulle: Jos halkeama aiotaan piilottaa laudalla, miksi sitten välittää alapuolisesta halkeamasta? Listoja asennetaan usein savupiipun ja seinän väliin juuri siksi, että halkeamat voivat olla olemassa ja liikkua ilman, että ne näkyvät.
jakobnm: [citat] Kiitos paljon. Te, jotka olette epäonnistuneet työtasojen jatkamisessa (jollakulla ehkä on), mitä teitte väärin? Ja onko joku onnistunut jollain muulla menetelmällä kuin yllä mainittu, miten teitte? Olisi mielenkiintoista saada hieman kokemuksia aiheesta.
ClasseClas: Hei, katso täältä: http://www.masonite.se/Masonite/masonite.nsf/5321a5bac19c56dfc1256cd1006ba7ca/6f964bfd68d674e0c125701c00299dbf!OpenDocument
Tupla: [citat] Mitä tarkoitat sillä, että se ei toimi? Lumikuorma on yleensä mitoittava, ja jos lisäksi otat huomioon "betongpannor jne. = 0,9" ja esimerkiksi Överkalix 3,5, saat reilusti ylimitoitetun rakenteen ja selviät kantavalla palkilla 90x315 ja kattopalkkeilla 45x195. Korjaa minua, jos olen väärässä.
Bloink: Toimii yleensä aivan kuten tavallisesti. Mutta valmistaja ei voi taata, että niillä on samat ominaisuudet 6 kuukauden kuluttua kuin alun perin oli tarkoitettu.
kimpo: Rauhoitu noin 3 - 4 viikkoa. Aloita lämmön lisäys vähitellen, eli nosta vähän kerrallaan.
Tjacko: Hyvä, tulin epävarmaksi, olinko todella oikeassa. Mutta kun tein samaa asiaa kesällä ja olin tulla hulluksi ennen kuin tein oikein, olin melko varma asiastani kerrankin ;-)
Linus_E: katsokaa mielellään ketjua, jos joku haluaa nähdä tulokset.. http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/83160-gammalt-blir-som-nytt-mitt-i-skane-3.html#post735330
Daniel_N: [citat] Totta, se on erikoistapaus. Kuten sanot, niiden kanssa sahaaminen voi olla vähän hankalaa. Parhaaksi kategoriassaan pidän Makitan BR13:sta, jossa vain neljä ylintä hammasta ovat alaspäin taivutettuja. Tästä huolimatta pistosahaus tehdään parhaiten alapuolelta...
SCB: Olen asentanut Rustan halvimmat laminaattilattiat kahteen makuuhuoneeseen kesämökissä. Helppo asentaa ja hyvä yhteensopivuus paloissa. Olen erittäin tyytyväinen hintaan nähden.
Tigersågen: Hm, sitten en ollutkaan täysin hakoteillä. Jos tulkitsen teitä oikein, niin on olemassa merkityksetön pituuden laajeneminen puupalkeilla kohonneissa lämpötiloissa ja kosteuspitoisuuksissa, mutta sitä ei oteta huomioon rakentamisessa. Olen innokas amatööri ja inhoan naulausta enimmäkseen siksi, että on niin vaikeaa korjata sitä. Sen sijaan käytän paljon naulalevyjä, kulmarautoja,