Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
styrman1: dano ja gyproc ovat 42 riippumatta leveydestä. kunhan ne ovat tavallisia 13mm levyjä
jon_h: Haluatteko kiilasahattua? Åttersta-sahalla on erittäin hienoja kiilasahattuja lattioita, eri leveyksissä, mutta ne eivät ole erityisen halpoja, luulen että ne ovat noin 400-450 kruunua neliöltä. En muista oliko se sis. alv.. Mutta sellaiset tulevat minun vanhaan torppa joka tapauksessa. Voittamaton tunne.
Swetrot: 1000 kg on piece of kaka huoneelle. Kuvittele joulupäivällinen TJOCKAn suvun kanssa. Meillä on helposti 2 tonnia istumassa pöydän ympärillä jouluaattona. Ja sitten tanssitaan kuusen ympäri...
Speaker: Hei ja kiitos vastauksesta! Pohdintani puutyömateriaalista tai tavallisesta "rakennusmateriaalista" koskee enimmäkseen sitä, saako siitä tarpeeksi tyylikkään rakennusmateriaalin puutavaraa käyttäen. Suurin osa siitä, mitä sieltä ostaa, ei tunnu siltä, että sen olisi tarkoitus olla näkyvissä normaalitapauksessa, erityisesti sisätiloissa. Saattaa olla, että olen sekoittanut
Onelight: Hei! Minulla on pieni ongelma. Meillä on savupiippu, joka vuotaa katon ja lattian (alakerta/yläkerta) välissä, ja jota on mahdotonta kunnostaa ilman, että purkamme suurimman osan. Meillä on nykyään avotakka, johon aion asentaa sisäosan. Jos liukuvalan kanavan, minun täytyy piikata auki savupiippu voidakseni valaa kranssin sisäosan putken ympärille. Jos valitsen putkien vetämisen sen
frjo7205: Pitäisi olla lainattavissa kirjastosta. Toinen vaihtoehto on pyytää julkisia hankintoja, voi olla mukana aineistossa (etenkin kansainvälisissä hankinnoissa).
Dr.SiC: Olemme pohtimassa kerroksen lisäämistä ja mietin nyt sitä, miten harjapalkki ja se kuorma, joka ensimmäisen kerroksen tulee kantaa, vaikuttavat rakenteeseen. Syy harjapalkin käyttöön on luonnollisesti katon korkeus ja mahdollisuus saada lattiatilaa aina ulkoseinälle asti (vaikka tila siellä onkin hyvin matala). Talon toisessa päässä on kuitenkin "ylitys" perusmuurin päällä.
mullemeck2: Olen kunnostamassa kotiani. Kyse on siis ulkoseinistä, joista puhun, ja ne ovat tiilestä (sisäpuolella on sitten rappaus ja ulkopuolella 100 mm polystyreeniä ja rappaus sen päällä). Yhdessä huoneessa tapetti (useilla kerroksilla sanomalehtiä) oli pysynyt siitä lähtien, kun talo rakennettiin vuonna 1940, ja sen takana oli hieman hometta, mikä on mielestäni täysin normaalia ja vain
bloomper: Hei! Meillä on talo 30-luvun alusta, jota olemme kunnostamassa huone kerrallaan, ja nyt on kellarin vuoro. Yhdessä huoneista oli puupaneeli seinän puolivälissä (osa maan alla), mikä ei luonnollisestikaan ole hyvä idea, joten se on nyt poistettu. Puupaneelin takana oli melko paksu kerros sementtilaastia, johon oli valettu puurunkoja, joten vähän hakkauksen jälkeen katosivat sekä rungot
imported_Byggaren: Sinun kannattaa vältellä sen olemassa olevan liimapuupalkin jatkamista ja sen sijaan keskittyä asentamaan kokonaan uusi liimapuupalkki koko matkalle. Ainakin, jos haluat kiinnityskohdassa olevan ilman pylvästä. Muussa tapauksessa kantavuus voi heikentyä sekä olemassa olevan että jatketun palkin osalta. Kuitenkin on olemassa tapa kiinnittää liitoskohta ilman alla olevaa pylvästä.
PX-21: Olisinko tehnyt ...Tiedät muuten, kaikki päätyy lattialle ;) ..Ei auton sulatusta jne Yst terv
Styx: [citat] Se mikä on tyhmintä on varmaan se, ettei tajua, että se oli tarkoitettu vitsiksi, se osa kirjoituksesta, jossa ruuvi poistettaisiin siis..
Hasse C: Onko kukaan tietoinen, onko Keski-Ruotsissa vastaavaa kauppiasta? Olen aiemmin vieraillut Jönåkerissa, etelään Nyköpingistä, liikkeessä nimeltä Begagnade Byggvaror. Se on valitettavasti lopettanut toimintansa nyt. Etsin leveitä lattialankkuja, joissa on sopivasti patinaa.
imported_Byggaren: Voit tietenkin rakentaa yläkerran lattian uudelleen niin, että voit siirtää painon oikealla tavalla alas portaikon keskipylvääseen. Tämä ei pitäisi olla ongelma, jos otat yhteyttä kierreportaiden valmistajaan. Arvaan kuitenkin, että et halua portaikkoa Welandilta taloosi? :D Vaihtoehtoisesti etsit kannatusta katosta ja ripustat välipohjan kattotuoliin, joka mahdollisesti pitää
imported_Byggaren: Riippumatta siitä, onko puutalo uusi tai vanha, se voi pitää ääntä. Tämä taas johtuu siitä, miten se on rakennettu ja kuinka kosteaa puutavara oli taloa rakennettaessa. Jos otat vanhan korsipuutalon (usein tammesta rakennettu), se voi narista vähemmän tai enemmän, ja ero riippuu siitä, kuinka tarkka rakennusmestari on ollut kuivan puutavaran ja tarkkojen mittojen kanssa. Muuten
Staffans2000: Vastakierretyt pultit löytyvät lähimmästä rautakaupasta.
anaitis: Halutaan käyttää suurempia poikkileikkausmittoja vähentääkseen nurjahdusriskiä. Nurjahdus on vakausongelma, joka toimii suunnilleen kuin silloin, kun otat viivaimen ja painat molemmista päistä keskelle. Yhtäkkiä kantokyky häviää kokonaan. Tämä on nurjahdus. Nurjahdusriskiä arvioidaan laskemalla hoikkuusluku, joka on periaatteessa (on monia yksityiskohtia, jotka on otettava
Lasse Lucidor: Se on vain rappaus tietyillä savukanavan alueilla, se irtoaa erittäin helposti, kun raaputtaa teräsharjalla. Joten ehkä ei tarvitse rapata koko savukanavaa.??.. Olen ostanut työvalaisimen nyt, joten aion nokia ja raaputtaa vanhan irtonaisen rappauksen pois tällä viikolla, jotta näkee miltä se näyttää alla.. Voin laittaa lisää kuvia, kun se on tehty... .... Kiitos vastauksista /LASSE
Mats: Se oli selvä parannus :) Olin juuri siellä, missä olin muutama vuosi sitten
ByggaNytt: Mitä materiaalia/väriä/pintaa tarkoitat? Jos haluat tavallisia valkoisia hyllylevyjä, niitä löytyy mistä tahansa hyvin varustellusta puutavaraliikkeestä/rakennustarvikekaupasta.
ByggaNytt: Kuten sanottu yllä, pitäisi olla siellä, missä sääntö EI ole: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/utegips.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/panel_1.jpg
Styx: [citat] Jossain talossa avloppet pitäisi kai mennä alas krypgrundeniin.. Etkö voisi laittaa y-röria johonkin kohtaan ja liittää sen "uuden" avloppet.
Mäster: http://www.blocket.se/vi/18978338.htm?ca=6_s http://www.blocket.se/vi/18807620.htm?ca=6_ Pieni poiminta valmiista siltanostureista, lyhennä vain haluttuun pituuteen, luultavasti halvempaa kuin itse rakentaa, ja helpompaa...
Mäster: Kipsi pitäisi voida liimata paksulla liimalla, esimerkiksi PL200, 400, 600 Hyllyt voit sitten kiinnittää poraamalla tulppa betoniin,, Tai sitten voit tasoittaa ja maalata suoraan betoniin ehkä, maali ja tasoituskauppias voi varmasti neuvoa paremmin... Jos haluat helposti asentaa hyllyt ja sellaiset, voit muuten ruuvata kiinni lastu- tai osb-levyn betoniin.
imported_Benno: http://www.svets.se/2.a9399510651ebd2b0800043316.html Tässä on osa, joka pitäisi olla mielenkiintoinen sekä aloittelijoille että muille hitsaukseen liittyen.
anaitis: [citat] Siinä kohdassa, jossa ilman kyky liuottaa kosteutta alittaa todellisen kosteuden määrän. Tämä ei tule tapahtumaan tarkoitetulla seinällä. Ongelma yksikerroksisessa rappauksessa solumuoville ei ole ollut kondensaatio (joka normaalisti ei tapahdu seinän ulkopuolella), vaan rakenteen herkkyys sisään pääsevälle sadevedelle.
smidifix: Miten käy tammi työtason, jos talon lämpötilat ovat alhaiset?? Ei ole tällä hetkellä lämpöä, kestää jonkin aikaa, voin kyllä laittaa sinne tuulettimen. Mutta kysymys on, tuleeko se turpoamaan tai halkeamaan, se on vinoneliö niin siihen tulee saumoja. Onko riski, että se halkeaa kylmässä tai kun laitan lämmön päälle?? Ehkä väärä osasto mutta yritän;-) Täällä foorumilla
Tomas Gran: Aion rakentaa parven lasten huoneeseen. Minulla on 3,80 m huonekorkeus, joten tilaa on. Parvi tulee olemaan 2,10*3,40 m. Kysymykseni on, kestääkö liimapuupalkki kiinnityspisteenä huoneen yli (3,40 m). Minkä kokoisia mittoja tämän palkin tulisi olla? Miten kiinnitän sen parhaiten seiniin, toinen seinä on tiiliseinä ja toinen kipsi. Rungot tulevat sitten kulkemaan tästä liimapuupalkista