Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
spocks_beard: hauska juttu, olen valmistanut vaatekaapin oven tavallisesta mdf-levystä, joka on päällystetty paneelilevyllä. Paneelilevy kiinnitettiin vähän liimalla ja nastoilla, sitten se maalattiin valkoisella maalilla. Mikään ei väänny siellä, 3 saranaa ja 1 magneettilukko. http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/badrumnedre/window.php?192 J
plazmaboy: Hehe... Hyvä vastaus. Ja olet itse asiassa oikeassa. Ostan varmaan vähän masoniittia ja teen tyylikkään kehyksen siihen...
Mats: Laita kaksinkertaisia levyjä, kuten marinplywood tai flakplyfa, ja liimaruuvia kerrokset, niin siitä tulee vakaata ja hyvä laattaan. Vinkkinä on laittaa röpelöinen puoli ulospäin, jotta saa hyvän tartunnan laastille.
snarrarp: Mutta GzO mielestäni on kyllä syytä huolehtia myrkyllisistä höyryistä tulipalon sattuessa. Tuli, savu ja myrkylliset höyryt ovat kolme asiaa, jotka kukin erikseen voivat viedä hengen, jos huono onni käy, ja sekä savu että höyryt voivat estää sinua pääsemästä talosta ulos ajoissa.
StaffanE: Olen saanut tehtävän radonsaneerausasiantuntijaltani puhdistaa maakellarin seinät (joka sijaitsee suoraan keittiön alla) sekä upottaa kolme putkea seinämiin, jotka ovat talon alapuolella, jotta saisin poistettua maaperäradonin tuulettimen avulla. Seinät koostuvat kivistä, jotka on muurattu paikalleen lattiasta kattoon. Lattia on valettu. Lämpötila on +5°C talvella ja 12-14°C
Metamatik: Joo, näin kun Cheapy oli Malmössa, että heillä oli graniittilevyjä. Bauhausilla on myös, mutta ne ovat eri sävyisiä harmaita ja eivät oikeastaan ole marmoria vaan murskattua kiveä. Asia on se, että olemme tilanneet keittiön työtasoja mustasta graniitista ja tilasimme myös ikkunoihin, mutta mielestäni kokonaisuutena viisi tuhatta lisää kolmesta ikkunalaudasta on liikaa. Totta kai
torparkillen: Kiitos molemmista vastauksista. Katsotaan nyt. Osa minusta kallistuu puhdistamaan eristeen ja laittamaan suojapaperin, kun taas toinen osa ajattelee, että ehkä olisi hyvä asentaa toinen sisäkatto. Sitä vastaan puhuu se, että olin kesällä ylhäällä ullakolla ja korjasin kattokehää ja fy XXXXXX mikä työympäristö... Helmipaneeli voisi olla hyvä vaihtoehto. Mietin laittaa hieman
imported_hans: Hei foorumi Lattia vanhassa talossamme on notkahtanut vanhan vesivahingon ja huolimattomasti tehdyn vanhan remontin vuoksi. Tämä on johtanut siihen, että seinä on hieman "iloinen", sillä myös yläkerta on tullut alaspäin. Seinä kulkee katon harjan linjassa, ja olin ajatellut yrittää oikaista lattian kesäksi, mutta en aio nostaa yläkertaa, koska se on liian työlästä. Minun täytyy
sandhall: Piirsin ja leikkasin kuitenkin Masterboardin ilman ongelmia (pitää painaa vähän enemmän veitsellä piirtäessä). Pistosaagilla, jossa on halpa terä, kun tarvittiin vähän tarkempaa työtä.
klaskarlsson: Onko lattia jo kiinnitetty niin ei ole ongelmia, mutta miksi sinulla on 10 mm rako ympäriinsä "jotta lattia voi liikkua"? Lattiahan on kuitenkin kiinni :confused: Älä kiinnitä lattiaa, jos se on jo kiinnitetty - ei sillä sitten ole merkitystä... Kelluva lattia voi liikkua useita senttimetrejä, ja siksi seinien vieressä tulee olla liikkumavaraa, jotta paine seinää vasten ei nostaisi
evoline: Joten poraan 8mm betonissa plugia varten, ja sitten otan 90mm pitkän 5-6mm ruuvin, jossa on prikka ruuvin kannan alla, pitääkö paikkansa??? Kiitos
hempularen: Kustannuksellisesti säästää luonnollisesti todella paljon kankaan avulla, se on hieman halvempi per m² (luulen), se on erittäin nopea asentaa, halvat kuljetukset ja yleinen käsittely. Säästö voi sitten riippuen siitä, miten rakentaja rakentaa, hävitä väliaikaisten vakautustoimenpiteiden kustannuksiin.
Jutegården 1: Olen tehnyt sen, mitä sinun pitäisi tehdä, ero on siinä, että minulla on puutavaraa. Minun jänneväli on 320cm ja palkki on HEA 140, se on siis 140 korkea ja 140 leveä. Se painaa noin 25 kg/m. Kuten hempularen kirjoittaa, sinun täytyy olla rakennuslupa kantavan rakenteen muuttamiseen ja silloin täytyy olla piirustus, jonka tekee rakennusinsinööri.
Linus_Arthursson: Olen saanut tilauksen kylpyhuoneesta... Kellarissa on vanha kylpyhuone, joka tarvitsee päivityksen, joka sisältää kokokaakeloinnin. Seinät koostuvat reikätiilestä, rapattu ja maalattu. Rappaus pysyy kyllä, mutta se ei ole tarpeeksi tasainen kaakeloinnille. Ei ole ollut näkyviä kosteusongelmia 52 vuoteen, joten emme käytä kosteusesteitä. Kylpyhuone on 3m2 ja sitä käytetään vain
Mäster: Joskus ei ehkä jaksa sahata sääntöä vielä kerran, koska se oli 3 mm liian pitkä, se menee kuitenkin paikalleen. (Krhm) P-rhana sääntö, olen sahannut sen 2 kertaa, ja se on silti liian lyhyt....
Smacker: Olemme ajatelleet tehosteseinää vaakasuoralla puupaneelilla. Paneelia käytetään myös vinokattoon samassa huoneessa. Jos teillä on kivoja vinkkejä paneelista, joka sopii hieman modernimpaan taloon, kirjoitattehan mielellään muutaman rivin. Kiitos etukäteen
henros: Hei Byggmaxilla on hyvät hinnat oville, esimerkiksi tämä 579 kruunulla http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-110090.aspx . Mutta jos etsit sileää ovea, vaikuttaisi siltä, että Byggmax ei voi auttaa tässä.
mycke_nu: Se on vähän monimutkaisempaa kuin niin.. Ei saisi esim. sekoittaa eri ryhmiä samaan putkeen. Jos olet ajatellut pitää useita ryhmiä, vedä yksi putki kullekin.
styrman1: etsi Blocketista. Siellä on yrityksiä, jotka mainostavat ja ehkä voivat auttaa sinua.
Mäster: Töissä käytän LH:ta, punaista purkkia, suoraan, kotona yleensä otan halvemman pakkauksen, Kirahvi on upea apuväline...
Dr.SiC: Olemme tällä hetkellä laittaneet tämän ratkaisun jäihin ja panostamme siihen, että saamme rakentaa koko talon sen sijaan, sillä talossa on nimittäin laajennus vasemmalle, jota ei ole piirretty yllä olevaan kuvaan. Silloin pääsemme eroon ulkonemasta ja saamme tarvittavan tilan. Mutta jos se jostain syystä menee pieleen, tämä on varasuunnitelmamme.
LLLVäxjö: Tässä on pieni kuva: http://trinity.siteadmin.fi/File.aspx?id=601320&ext=JPG&routing=419671&webid=419703&name=PDM%20mini%20CGI Askelrauta yhdistää ulkolevyn ja sisälevyn betonisandwich-seinässä. On varmasti muitakin käyttökohteita, mutta se on luultavasti yleisin.
niblom: Ehkä riittää, että muuraa irtonaiset kivet kiinni, mutta ajattelin, että se antaisi paremman kestävyyden, jos vähän tasoittaa niitä. /N
Dublin: Se tulee olemaan vastata KYLLÄ kaikkiin kysymyksiisi. Tarkista KA:lta, mitä koskee ja miten hän oli ajatellut seurata, ettei seinissä ole tullut kosteutta. Jos hän ei ollut ajatellut tarkistaa sitä, voi olla hyvä idea tehdä se itse.
niblom: Olen ostanut talon, jossa on talli. Tallin katto on ollut huonossa kunnossa ja itse tallin lattia yläpuolella on lahonnut. Palkit ovat osittain vaurioituneet. Mutta miten voin yksinkertaisesti testata, tarvitsevatko ne vaihtoa? Palkit ovat 120mm leveitä ja 160mm korkeita ja niiden väli on 1300cc. Lattia on (oli) 28mm pontattu. Terveisin Niklas