7 833 lukukertaa ·
6 vastausta
8k lukukertaa
6 vastausta
Säännöt/savupiippu???
Aloitteilla rakentaa puukaminan ja savupiipun.
Savupiippu tulee olemaan ruostumatonta putkea ja kamina jonkinlainen cortenrakenne.
Mitkä säännöt koskevat tätä?
Jos talossa oli muurahaispesä (kyllä, täynnä hevosmuurahaisia!), joka on purettu, täytyykö se silti ilmoittaa rakennusvalvontaviranomaiselle?
Riittääkö 60mm eristys katon läpiviennissä? Jotkut ovat suositelleet 80mm.
Nuohousmestarin tarkastus - kuulostaa kalliilta. Ja saako nuohota itse?
Onko olemassa arvoa sille, kuinka paljon lämpöä saa ulos per metri savupiipusta?
Onko esimerkiksi mitään etua vetää savupiippu vinossa saadakseen pidempiä putkia?
Kysymysten paljous uuvuttaa minut täysin 🙁
Savupiippu tulee olemaan ruostumatonta putkea ja kamina jonkinlainen cortenrakenne.
Mitkä säännöt koskevat tätä?
Jos talossa oli muurahaispesä (kyllä, täynnä hevosmuurahaisia!), joka on purettu, täytyykö se silti ilmoittaa rakennusvalvontaviranomaiselle?
Riittääkö 60mm eristys katon läpiviennissä? Jotkut ovat suositelleet 80mm.
Nuohousmestarin tarkastus - kuulostaa kalliilta. Ja saako nuohota itse?
Onko olemassa arvoa sille, kuinka paljon lämpöä saa ulos per metri savupiipusta?
Onko esimerkiksi mitään etua vetää savupiippu vinossa saadakseen pidempiä putkia?
Kysymysten paljous uuvuttaa minut täysin 🙁
Seuraavaa voi lukea Boverketin verkkosivustolta kysymyksessä, milloin rakennusilmoitus vaaditaan:
"...hissien, tulisijojen, savukanavien tai ilmanvaihtolaitteiden asentaminen tai olennainen muuttaminen rakennuksissa."
"...hissien, tulisijojen, savukanavien tai ilmanvaihtolaitteiden asentaminen tai olennainen muuttaminen rakennuksissa."
Kutsu paikalle nuohoojamestari. Jos ei ole varaa maksaa tuhatlappusta tästä, kannattaa ehkä unohtaa takan asennus. Talo saattaa palaa, koska kuten tiedetään, nuukuus vie viisauden...
Mitä muistan, niin kamiinan asentamiseen tarvitaan rakennusilmoitus, joka maksaa noin 1500:-
Sitten on hyvä koeponnistaa kanava, tämä ei kuitenkaan ole vaatimus, mutta onhan se mukavaa tietää, että se on kunnossa, tämä maksaa noin 1000-lappusen
Kun kysyin samaa asiaa, sanoi nuohooja, totta kai saat nuohota itse, mutta tulen kuitenkin kerran vuodessa
Sitten on hyvä koeponnistaa kanava, tämä ei kuitenkaan ole vaatimus, mutta onhan se mukavaa tietää, että se on kunnossa, tämä maksaa noin 1000-lappusen
Kun kysyin samaa asiaa, sanoi nuohooja, totta kai saat nuohota itse, mutta tulen kuitenkin kerran vuodessa
Eristetty 80mm kivivillalla (beggad) puolen metrin osuudella 150x2 ruostumattomasta teräksestä valmistetusta putkesta. Poltin kymmenen kilowatin kaasupolttimella kymmenen minuuttia putkessa (sitten tuli liian kuuma verstaassa).
Lämpötila putken sisällä: 720 astetta - ulkopuolella keskiosassa, jossa laippa kiinnitettiin ulkokattoon: 45 astetta. Pitäisi melkein kestää nokipalo...
Kivivilla on hyvä juttu!
//jj
Lämpötila putken sisällä: 720 astetta - ulkopuolella keskiosassa, jossa laippa kiinnitettiin ulkokattoon: 45 astetta. Pitäisi melkein kestää nokipalo...
Kivivilla on hyvä juttu!
//jj
Jäsen
· västra götaland
· 3 viestiä
Et ole saanut selville, mikä on itse kiukaan ja lähimmän palavan materiaalin välinen mitta? Eli kuinka kauas täytyy laittaa klinkkeri?
Klikkaa tästä vastataksesi