Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Kutte Heitmann: [citat] Minulla on sama ajatus lattian asentamisesta vintille ja nyt kun luen, että 1200 on liikaa ehkä se voisi toimia vintillä, jossa väli on 960, vai mitä? Muuten siitä tulee paneelilattia....
scenic46: Riippuen siitä, kuinka paksu luukku on, voi käyttää vanhoja vaatekaappilukkoja. Ne asennetaan sisäpuolelle, mutta niissä on melko pitkä avain, joten noin 30 cm luukun paksuus ei ole ongelma. Ne ovat vieläkin saatavilla kaupasta. Muuten vanha salpalukko on helppo käyttää. Monilla omakotitalojen omistajilla on sellaisia vanhoja lukkoja. Sisäoven lukot, jotka kuten salpalukot, asennetaan
Bele: Valitettavasti minulla on todella huonoja kokemuksia ammattilaisista, sekä käsityöläisistä että insinööreistä. Lahjakkuutta ei saa automaattisesti mukaan, jos opiskelee rakennusinsinööriksi, olen huomannut. Joten minun asenteeni on nykyään se, että jos tulee virhe, haluan mieluummin tehdä sen itse sen sijaan, että maksan siitä kalliisti. =D Täsmälleen samaa mieltä. On
Simpsson: kiva kuulla! (ostin pari tuubia toissapäivänä...) Käytän PL400 ja vähän ruuveja sinne, missä se sopii.
DeeJay: Jos tarkoitat sellaista metallilevyä, niitä kutsutaan joko työkalulevykseksi tai rei'itetyksi levyksi, ja niitä löytyy mm. cowab.se-sivustolta. Muussa tapauksessa voit ehkä etsiä rei'itettyä masonitea, jos se on ehkä sitä, mitä etsit. //DeeJay
Fasting65: Kiva, että kysyt. Olemme juuri tehneet viisi reikää liuskekivilevyihin ja kokeilimme useita vaihtoehtoja - kuten halpoja timanttireikäsahoja ja betonireikäsahoja Julasta. Se toimi vaihtelevasti... Lopulta sain käsiini tällaisen reikäsahan: http://katalog.toolstore.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&dokid=5199611&katnr=2&katsektnr=61 Se toimi loistavasti. Totta, saha
styrman1: molemmat mallit ovat saatavilla. Sen pitäisi olla melko selvästi näkyvissä, mikä lajike se on.
imported_Byggaren: [quote="hebbe, post: 727105"]Virheeni, tietenkin sen pitäisi olla 3000 cm^4. Se on Ixx, jota käytetään, kun taipumaa lasketaan, ja korkeita leikkausjännityksiä ei pitäisi tulla. Kuormalaskelma: Kokonaiskuorma 54000N Taipuma: 5*Q*L^3/384EI = 5*54000*4,7^3/384*210*^9*3000*10^-8 = 0.0115m Eli noin 10mm (
Bele: On vaikea vastata siihen, miten kiinnitykset parhaiten suunnitellaan ilman, että tietää miltä ne näyttävät paikan päällä. Periaatteessa on saatava liitospinnat ja pulttiliitokset, jotka kestävät rakenteen kuormituksen. Eli, anna jonkun laskea se, jos sinulla ei itsellä ole tietoa. Rakennusilmoitus kunnassa vaatii normaalisti kuitenkin ainakin periaatepiirroksen siitä, kuinka
bi4ns: Kun laitoin OSB-ja kipsilevyn yhdelle puolelle, siitä tuli epävakaa, joten kirjoitin kysymykseni, koska olen aloittelija. Seuraavana päivänä laitoin OSB- ja kipsilevyn toiselle puolelle ja huoleni ratkesivat. Kiitos kuitenkin vastauksistanne.
AdamL: Aion asentaa lattialämmitysputken (12mm uponor) ja sitten tasoitteen päälle (EPSCementin päälle). Valitsen PCI periplan CF25, maxit 4320 ja Kiilto Rot ja lattialämmitystasoitteen välillä. Voiko joku suositella jotain erityistä? Maxit vaikuttaa halvemmalta tällä hetkellä. /Adam
bigsnucke: Tehtävä, joka on kuin tehty jyrsinpöydälle. Jos sinulla ei ole sellaista, tee yksi! Antaa aivan uuden ulottuvuuden jyrsintään...
MathiasS: Mikä terassiruuvista on paras, siitä voi väitellä pitkään. Usein saa mitä maksaa. Tosin se ei aina pidä paikkaansa. Muutaman viikon ajan voi ostaa Essven 70mm terassiruuveja (korroosioluokka C4) 106 kr per paketti, joka sisältää 250 ruuvia, Woodyltä Huddingesta. Hinta on oikeasti 250 kr per laatikko, mutta järjestelmässä vaikuttaa olevan jokin virhe. Olen ostanut omat 8 laatikkoani
marie10663: Olen ollut yhteydessä heihin ja he vastaavat näin 4. marraskuuta Hei Voit ostaa näitä kaikista kaupoista, jotka ostavat rakennustarvikkeita. Bauhaus Malmössa ja Löddeköpingessä on näyttelyitä. Myös Coop Bygg Burlöv on siellä. Lisäksi alueella on myös joitakin rakennuskauppiaita, joilla on näyttelyitä. Tyypin hyväksynnän odotetaan saapuvan tällä tai ensi viikolla, soita jos
snubben11: Tartuin kiinni metalliverkkoon, joka kiinnitetään joko paneelin alle tai sen taakse ja kiinnitetään sitten sokkeliin talon ympäri. Saatavana rullassa. (melko kallista)
mino: aha, tosi hyvä, kiitos vinkistä! Tämä pitäisi rakentajan pystyä hoitamaan suoraan mielestäni. Ja rakennuslupa täytyy meillä olla, mutta koska nämä ovat suhteellisen yksinkertaisia rakenteita puutarhassa, oletan, että riittää käsin piirretyt luonnokset mittoineen, niin se yleensä riittää kun kyseessä on terassit ainakin.
Dr.SiC: Täällä he puhuvat ainakin viitekehyksistä. Mutta verkkosivu ei ollut suoraan mikään informaation ihme. Näyttää siltä, että he kääntyvät vain rekisteröityneiden käyttäjien puoleen, jotka vaikuttavat olevan vain kattoristikkorakentajia ja vastaavia.
Tuffelust: Kiitos vastauksestasi, valitettavasti en löytänyt aivan sitä mitä etsin antamallasi linkillä. Ymmärrän kanssasi, että ei pitäisi laittaa sitä laminaatin päälle, alla on luultavasti betoni - jotta se olisi vieläkin sekavampaa, unohdin mainita, että siellä on lattialämmitys myös :-(. Onko paras asettaa ohuet rimat (tyyppiä bjälklag) ja naulata niihin? Onko liimaaminen huonompi
ornet: Käytin montageband ei voinut linkittää suoraan, valitettavasti:confused: www.paroc.se/channels/se/building+insulation/products/BI_product_traded.asp?catalog_name=BI_SE&category_name=08.01.%20Fästen&product_id=PAROC+Montageband
carlbanan: Näin jossain mainoksessa jonkinlaisen verkon, jonka voi laittaa räystäskourujen päälle, jotta lehdet eivät pääse niihin.... Nehän voisi helposti itsekin tehdä... Ehkä se voisi olla vaihtoehto.
husrenovering: Olen purkamassa sisäseinää. Seinä ei ole kantava seinä itse talolle, mutta kuitenkin sisäkatolle (luulen). Alun perin talossa on ollut sisäkatto 4,5 metrin korkeudella, mutta se on laskettu 2,2 metriin muutama vuosi sitten. Ja seinä, jonka haluan purkaa, kannattelee sitä sisäkattoa. Katto on rakennettu palkeilla, jotka ulottuvat ulkoseinästä ulkoseinään, ja sitten paneeli toimii
Stringfellow Hawke: [citat] Tunnen tarvetta vastata, koska tekstissä on monta vakavaa virhettä. Kirjoitat: Ulkona oleva RF on usein alhaisempi kuin sisällä Vai niin? Nyt ulkona RF on 96% ja sisällä 40%. Puhut vesihöyryn määrästä, joka on aina suurempi sisällä johtuen lisäkosteudesta. Suhteellinen kosteus vaihtelee. Ulkona se on korkea talvella ja matala kesällä, sisällä päinvastoin, korkea RF (RH)
A.J.: Olen mitannut vähän ja tullut siihen tulokseen, että juuri muovin kohdalla ylemmällä kerroksella on kylmä tila. Talossa on vinoyläkatto ja yläkerta on hieman kapeampi kuin alakerta.
sccarber: Bauhaus (25x158) ja Byggmax (25x165) tarjoavat männyn lattiaa hintaan 169 kr/m2 ja 179 kr/m2, eikö se ole aika kohtuullista?
sccarber: Niin kauan kuin ei käytä kosteussulkua laatoituksen takana, ei mahdollisen ulkopuolisen kosteuden pitäisi olla ongelma? Kosteus voisi silloin "hengittää" saumojen kautta? Jos on kosteussulku, on vaarana, että kosteus kerääntyy kosteussulun taakse, jolloin se voi irrota ja laatat "pullistuvat ulos". http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf (katso sivu 7) Tasaisen pinnan
FredrikR: Näet oikein, tukilattiat on sahattuja ja kulkevat kohti vaakasuoraa valkoista, ja jatkuvat sen yläpuolella yläkerrassa. ;) Kysymys on, milloin/jos paneelia tarvitsee jatkaa, esimerkiksi päädyissä, riittääkö yksi naulalista valkoisen alla? Ja jos vain jatkan cc60:lla kunnes osun räystäseeni, mietin riittääkö yksi naulalista keskellä 40cm:ssä, tukilattian kiinnitykseen, eli ylimmän