Huomasin, että byggmax myy 2 erilaista lattialastulevyä. Toinen 240 cm pitkä, toinen 180.

Onko joku, joka tietää, onko niiden välillä mitään muita laadullisia eroja, kuin mitat?

Olen käyttänyt byggmax lastulevyjä paljon, eikä laatu ole ollut ongelma. Olen käyttänyt 240 pituuksia.

Muistan, että ByggMaxilla on Puhos tai Kronospan merkki, laadultaan P6, joita Puhoksen mukaan ei voi saumata reglistön välillä kuten Byggelit/Contifloor pystyy patentoidulla pontillaan. Byggelitillä on luokitus nimeltä V20 & V313, joka ymmärtääkseni viittaa liimaan, jota käytetään valmistuksessa, V312 on kosteuden kestävä levy, joten se liima on luultavasti parempi kosteissa tiloissa.

Tätä on vaikea selvittää, kun V20 on testattu Sitacilla ja se on läpäissyt ns. "Flooring grade", mutta vastaa itse asiassa Euroopan standardeissa P4:ää, ja P5 vastaa V313:aa.

P6 vaikuttaa hieman jäykemmältä luokituksen mukaan, mutta oikeasti verrattaessa täytyy katsoa esim. Puhoksen erityispiirteitä sen tuotteen suhteen ja vertailla Boverketin normeihin "Boverkets konstruktionsregler, BKR byggnadsverkslagen och byggnadsverksförordningen", joissa määrätään, kuinka monta mm levy saa taipua tietyn säteen yli, jotta se luokitellaan hyväksytyksi lattialevyksi, muistaakseni sitä kutsutaan myös NKB-luokitukseksi.

En ole koskaan täysin ymmärtänyt tätä, mutta olisin erittäin kiitollinen, jos joku asiantuntija foorumilla voisi valaista asiaa.

Liitän mukaan taulukon P-luokituksista.

• Eurooppalaisia lastulevyluokkia kuvaava taulukko, jossa on P2-P7 luokitukset, käyttötarkoitukset ja EN 312 standardit kuiville ja kosteille olosuhteille.
miksi se ei onnistuisi jatkaa runkopuun kohdalla? olen tehnyt niin ja on raskas kuorma eikä ole sortunut vielä ainakaan. Uskon, että se ei olisi pontattu, jos sitä ei saisi jatkaa.

Puhummeko liittämisestä välit koolausten? Kaikki levyt eivät ole hyväksyttyjä tähän.

jon_h sanoi:
Keskustelemme varmaankin liitoksista välillä koolauksia? Kaikki levyt eivät ole hyväksyttyjä tähän.
Kysymys:
Jos käytetään lastulevyä alustana esim. 15 mm "parketille".
Eikö alusta + parketti kestäisi myös liitoksia koolausten välissä?

Ymmärrän tietenkin, että tilanne muuttuu, jos lastulevyn päälle laitetaan linoleumi/muovimatto.

//KnockOnWood

Ajatuksena on, että aluslattian tulisi kantaa kuorma. Parketti tai laminaattilattia ei ole tarkoitettu kantavaan toimintaan.

Jos on 15 mm parketti, se tasoittaa kuormituksen alusta lattialle, joten on kohtuullista olettaa, että alusta+parketti kestävät suuremman kuorman kuin pelkkä alusta, ainakin pistekuormituksen tapauksessa.

P
Jos kuorma on niin suuri, että alusrakenne ei kestä sen kantamista, ei ole kovin sopivaa kuormittaa kelluvaa parkettia sillä.

byggmaxin lattialastulevy on melkein yhtä kallista kuin "oikea" lattialastulevy (byggelit), ero on vain 6-8:-, ja kun ottaa huomioon, että sitä saa saumata vain koolinkeihin, siitä voi tulla paljon hukkaa, mikä tekee siitä kallista ostaa halvalla byggmaxista...

mutta voit kyllä sovittaa väliin, mutta laita lankku saumaan....

terveisin
snickar estwing

jos byggmaxskivan nyt olisi ollut halvempi kuin "oikea", jos pitää jatkaa lautojen alle niin siitä tulee hankalampaa (ja kalliimpaa)=enemmän ruuveja, liimaa ja lautoja....

jos nyt alkaa laskea ruuveja mitä käyttää niin ei pitäisi remontoida ollenkaan.
samoin se liimasäike joka laitetaan.
olen samaa mieltä kanssasi hintojen eroista, mutta puhumme vain byggmaxista tässä ketjussa.

terveisin
snickar estwing

jos haluaa hankkia itselleen ylimääräistä työtä niin ok, silloin voi tietysti jatkaa lautojen kanssa. bygg-maxin sivulla he eivät kerro, että sitä ei voi jatkaa palkkien välillä, heillä ei myöskään ole linkkiä valmistajaan tai mitään tuotetietoja.

Merkki Puhos tai Kronospan ByggMaxin mukaan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.