Muutin uuteen puurakenteiseen taloon kesä-heinäkuun vaihteessa, ja kuivumishalkeamat seinissä ja paikan päällä maalatuissa listoissa ovat alkaneet näkyä noin kuukausi sitten. Lämmitämme kaukolämmöllä ja meillä on FTX, mikä luo melko kuivan sisäilmaston, joka luultavasti saavuttaa huippunsa tammi-helmikuussa.

Oletan, että lateksitiiviste ja päällemaalaus ovat ratkaisu (olen alun perin valinnut jättää pois kaikki tapetit juuri siksi, että kuivumishalkeamat tulevat yleensä melko nopeasti). Näytti siltä, että meri-lateksi oli se, joka oli joustavin.

Pitäisikö halkeamat täyttää silloin, kun ne ovat suurimmat, vai pitäisikö odottaa, kunnes ne ovat supistuneet puoleen (ajattelen, että tiiviste kestää sekä venymistä että puristusta)?

Voiko sen tehdä jo yhden kauden jälkeen, vai onko parempi odottaa muutama kausi? Tuleeko uusia halkeamia, jos sen tekee ensimmäisellä kaudella?

Haluaisin mieluiten tehdä sen mahdollisimman pian, koska haluan laittaa erilaisia kirjahyllyjä paikoille, joissa minulla on halkeamia.

Suurimmat halkeamat ovat noin 4 mm leveitä.

Viimeksi muokattu:
Eikö kukaan korjaa kutistumisesta aiheutuvia halkeamia uusissa taloissa, vai eikö kukaan muu saa niitä paitsi minä? :-)

Sain ne ja huomasin, että ainoa mikä auttaa on microlit. Maalari tasoitti seinät ja katon kahdesti ennen kuin päätimme, että nyt laitamme microlitin koko paskan päälle. Valitettavasti emme ehtineet laittaa microlitia makuuhuoneeseen, joten se näyttää siltä kuin se näyttää... Otetaan se "kun saan aikaa" :)

Tarkoitatko, että microlit pystyy pitämään vastaan?

Syy siihen, että valitsin pois microlitin, oli se, etten uskonut sen kestävän kuivumishalkeamia ja sen tekevän vain korjaamisen vaikeammaksi, jos lapset tekisivät kolhun seinään.

Ymmärrän, että tavallinen tasoite ei auta, tiedätkö, laittoiko maalari pehmeää saumamassaa (vain kulmissa se halkeilee, ainakin minulla) ja se ei silti toiminut?

Jos se on vain nurkissa, voit olla iloinen. Se on luultavasti väistämätöntä. Ne halkeamat sinun on kai parannettava 1 tai 2 kertaa ensimmäisen vuoden aikana, ennen kuin ne lakkaavat liikkumasta. Näin oli minun lisärakennuksessa vanhassa talossa. Uudessa talossa halkeamat tulevat keskelle seiniä ja kattoa, minkä vuoksi asensin microlit.

Mutta eikö suikaletta laitettu?

Ei nurkissa uskon, mutta sen sijaan muissa kipsilevysaumoissa (luulen niin, minun täytyy palata ja katsoa, onko minulla valokuvia kittauksen ja ensimmäisen maalauksen väliltä)

5.2 racing sanoi:
Mutta eikö siihen laitettu nauhaa?
Tarkoitatko kipsien väliin niin kyllä, totta kai.

Hmm nyt en ymmärrä?

Nauhat kipsin välissä halkeavat sinulle mutta eivät microlit?

Hän tarkoittanee, että se halkesi ja sitten hän laittoi microliteä kaikkialle ja pääsi eroon niistä... jos sinulla on kangas, et tarvitse nauhoja, voit myös silottaa kankaan (micron) päälle, jos saat joitakin jälkiä, voi olla vähän hankalaa ripustaa, mutta kunhan saat ensimmäisen suoran niin se on kunnossa! Jos se halkeilee vain kulmissa, laita vähän enemmän lateksitiivistemassaa ja maalaa päälle, usein se johtuu siitä, että on "liian huonosti" kipsattu, jos sinulla on noin 4 mm rako, niin se on liikaa jotta se ei halkeaisi...

Ehkä ketjun aloittaja voisi selittää kerran ja kaikille missä se on mennyt pieleen, ja myös mitä menetelmiä on käytetty alusta alkaen...

Nyt en olekaan minä, joka aloitti keskustelun, mutta seinäni halkeilivat vaikka käytin kaistaleita, kyllä. Kuitenkin microlit pystyy pitämään vastaan. Tosin microlit tuli käyttöön myöhemmin, mikä lievittää tilannetta, koska liikkeet vähenevät ajan myötä, mutta halusin olla varma. Sekä kipsilevysaumat katossa että seinissä halkeilivat. (ei tietenkään kaikki, mutta joissakin paikoissa) Syynä minun tapauksessani voi olla kostea kevät ja kuuma kesä, talon sisällä oli lähes 50 astetta, kun suuret ikkunat asennettiin. En usko, että se johtuu huonosta kipsauksesta. En tiedä voiko se, että minulla on OSB kipsilevyn takana, olla myös syynä, koska OSB:lla on taipumus liikkua enemmän kuin vanerilla.

Sauma seinän ja katon välillä on haljennut, mutta se on melkein sellaista, johon pitää varautua. Maalifugi ja uusi maalikerros ajan myötä on melkein syytä suunnitella etukäteen...

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.