Hei!
Olen projektin ideavaiheessa, jossa minulle on annettu tehtäväksi rakentaa "ylösalainen" talo. Tämän saavuttamiseksi haluan rakentaa täysin nelikulmaisen talon, mieluiten betonista, jossa on katto pahvista ja käytännössä ilman kaltevuutta, ja alareunaan "räystäs", joka simuloi ylösalaisin olevaa kattoa.
Haluan tietää, millainen perustamisen ja seinien paksuuden sekä eristyksen tulisi vähintään olla, jotta betonin tai puun katon voi tukea, kun se tulee olemaan tasainen. Onko saatavilla hyviä esimerkkejä betoni-rakenteista, joissa on valettu eristys?
Koska minulla on räystäs, sisälattian täytyy olla hiukan maanpinnan yläpuolella, jotta saataisiin noin 700-800 mm ikkunan alareunaan. Se tarkoittaa, että minun täytyy joko korottaa sisälattiani, jos valitsen maanvaraisen laatan, tai rakentaa rossipohjan. Tiedättekö hyviä esimerkkejä mittasuhteilla?
Koska talo tulee olemaan ylösalaisin, haluan mieluiten katon, joka ei ulotu ulkoseinän ulkopuolelle. Kysymys on, miten ratkaisen ilmanvaihdon kattoon. Olen itse ajatellut, että jos ei ole mahdollista laittaa betonilaattaa, laitan puukoolaukset ulkoseinään ilmanvaihtoritilöillä ilmanvaihdon vuoksi.
Mietintöjä?