Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Jan-Å: Säännöt, jotka asetat lecaharkkojen päälle, ovat kantavat palkit, joiden välillä pitäisi olla enintään 2 m eroa mihin tahansa suuntaan seuraavaan lecaan. Kantavien palkkien riviin päälle asetat reglar, jotka minun tapauksessani olivat 60 cm välein keskeltä ja sitten trall niiden päälle, aivan kuten wanegardh käytti, käytin 28x120 trall. On olemassa ohuempia, mutta en suosittele
byggare henke: nyt opit jotain uutta. kuulin skumglas kun olin Norjassa tiehankkeessa.
mr_bygg: Se, mikä on kaikkein käsittämättömintä, on varmaan se, että on niin suuri ero askelkorkeudessa portaiden välillä, jos kerran ennen remonttia askelkorkeus oli sama. Se on luultavasti syy siihen, miksi portaat tuntuvat oudoilta kävellessä, eikä askelkorkeus sinänsä. Onko useampia portaita remontoitu ja onko niissä silloin samat erot askelkorkeudessa? Se, että porrasaskel kallistuu
Ola78: Rinnetaloa pidetään usein kellarina ja silloin voisin kuvitella, että teillä on puulattia. Arvelen, että mitat ovat 220 mm paksu. Se voi myös olla EW-lattia talossa, mutta mikä paksuus sellaisella on, sitä en tiedä. Myös Myresjöhusiin soittaminen ja kysyminen, jos heillä on tietoja siitä, mitä lattiat olivat, kun teidän talonne rakennettiin, voi olla idea. Luulisin, että heidän
kvistarn2: On talon verannalla "betonisia" parveke, joka on sen päällä, se on huonossa kunnossa ja parvekkeen toisen pylvään alla oleva laatta on murtunut ja vajonnut muutamia millimetrejä ehkä, tämä täytyy tietysti korjata jollain tavalla, mutta en oikein tiedä miten, yksi ajatus oli kiinnittää 2 tukevat palkit pylväiden sivuille, sitten nostaa ne tunkilla, ja sitten valaa uuden betonilaatan
_bystrom_: Totta kai se onnistuu, se on lähinnä teidän oma käsityötaidon, joka asettaa rajat. Voit tehdä ovet alusta alkaen, mutta se on ehkä hieman liioittelua järkevälle ihmiselle - toisin kuin minä... :S Toinen vaihtoehto on ostaa vain ovilehdet ja rakentaa liukukiskot itse. Ovilehtien korkeus voi olla päänvaiva tällä menetelmällä - 2500 mm on paljon oville. Mutta ovilehdillä,
Perrka: Joo, En tule tekemään työtä itse. Haluan vain olla selvillä siitä, mitä tilaan ja mitä saan. Haluan, että rakenne on jokseenkin selvä minulle ennen kuin haen rakennuslupaa ja otan vastaan tarjouksia.
Peter_K: Pohtii hieman, pitäisikö meidän jättää laajennus tekemättä, sillä emme oikeastaan tarvitse tilaa. Katto täytyy joka tapauksessa kunnostaa, emmekä halua enää tasaista kattoa, mutta ehkä jotain tämän tyylistä, mahdollisesti viistotetuin sivuin (mansardikatto) Mielipiteitä?
Perrka: Selluloosapohjaisella eristyksellä pitäisi olla huomattavasti paremmat äänieristysominaisuudet kuin mineraalivillalla. Tarkista toimittajilta, voisiko se olla vaihtoehto. (Warmcel, Ekofiber jne.)
lillle22: [citat] Mikä ei tullut ilmi, on että kyseessä on kahden perheen huvila, jossa kuulee melko selvästi, kun joku kävelee ja mitä puhutaan. Jos katsoo, miten tehdään uudisrakentamista huoneistoissa, heillä on paljon enemmän materiaalia, mitä olen lukenut. Mutta tilaa ei ole rajattomasti, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Alfredo: [citat] Sittenhän myös huhutaan, että se voi sattua, jos saa yläkerran päähänsä...:wow:
Milkshaken: Oikeastaan on hieman kummallista, että niitä ei ole saatavilla pidempinä pituuksina useammassa paikassa... Monet listamallit, jotka olen nähnyt, ovat olleet sormijatkettuja... Onhan ne periaatteessa mahdollista tehdä melkein niin pitkiksi kuin haluaa...
egge: Jaja, tuntuu siltä, ettei liimaamisesta ole haittaa, joten jatkan sitä. Eihän siihen mene mitään suuria määriä ;)
Eld: Savupiippu on liukuvalettu kahdessa savuhormissa ja kolmannessa on inox-putki. Nuohooja vaati kuitenkin rappausta ulkopuolelle.
Ola78: Jos kyseessä on 1-kerroksinen talo, sinun pitäisi pystyä näkemään mahdollinen teräspalkki, jos menet ullakolle. Mutta jos taas asut 1,5-kerroksisessa talossa, palkki sijaitsee sitten talon välipohjassa, ja silloin on heti vaikeampaa nähdä, onko kyseessä se ratkaisu, josta kirjoitin.
Hubbe2: voit olla osunut sääntöön, minä olisin löysännyt sähkörasiaa ja tarkistanut, tai kokeillut neulaa jossain muussa paikassa myös. Ei tauluja tai muuta, joka pitäisi laittaa seinälle?, silloin huomaa selvästi, jos takana on jotain.
saturnus: Luulen, että Paul pendlar.....Pattayan ja Phuketin välillä, saadakseen elämältä parasta. Phuket (Patong beach) on suunnilleen kuin kävelisi suoraan taivaaseen.
cederbusch: Ei tietenkään. Jää nähtäväksi, millaisen vaikutelman hän antaa ehdotuksellaan. Minulla on joitakin vanhoja piirustuksia talosta. Tai oikeastaan enemmän luonnoksia ajalta, jolloin he puuhasivat talon runkojen kanssa, ja niissä näkyy selvästi, että yläkerta koostui suuresta hallista, koko pohjoissivun (sivu ilman parveketta) ullakkotuulesta sekä yhdestä huoneesta. Kylpyhuone näytti
Ola78: Jos tiedät jonkin firman, joka tekee pientä puusepäntyötä, he voivat ehkä auttaa sinua; heillä on yleensä laitteita, joilla voi tehdä listoja ja vastaavaa tyylikkäästi. Heidän ei pitäisi kestää kauan auttaa sinua listoissasi, anna heille ehkä vähän kahvirahaa kiitokseksi vaivasta, niin he ovat yleensä iloisia.
steppen7: Jepp, ratkaisin sen hankalalla mutta hieman nopeammalla tavalla. Minulla onhan deadline muuttoon. Nyt on taas vähän ihanaa kaaosta autotallissa... :( Vielä enemmän mietittyäni uskon, että minä itse olen tuonut paljon kosteutta. Olenhan työskennellyt ja hengästynyt siellä ja varmasti juonut litran vettä joka kerta, samalla kun minulla ei ole ollut muuta ilmanvaihtoa kuin vähän aukkoja
Mats: Voin vain olla samaa mieltä tyresö:n kanssa. Nyt olen tosin sähköteknologi eikä rakennus, mutta näen joitain kysymyksiä sivuvoimista jne, joten ehdottomasti suunnittelija tähän. Suuremmilla rakennusyrityksillä on ja heidän pitäisi pystyä saamaan osumia tai vinkkejä, jos kokeilet rakennusinsinöörejä esimerkiksi keltaisilta sivuilta.
byggare henke: mihin laitetaan rappaus? voi rapata mexitegelin päälle, mutta kun rakentaja ei voi luottaa takana olevaan rakenteeseen, niin on tehtävä jotain muuta. jos rakentaja on vakavasti otettava, se haluaa, että saat parasta ja että se kestää. nyt kun on kaikki blogit ja foorumit, on tehtävä parasta asiakkaan hyväksi. jos se on tarkoitus kestää pitkällä aikavälillä
MartinTR: Sisäkatto kattaa noin 2000x2500mm.
dunken: Joissain askelmissa matto on "puoliksi irti", ja matto ei myöskään peitä koko askelmaa, joten alusta ei ole tasainen.
Grillen: Se oli mennyt minulta täysin ohi. silloin voi pitää silmällä siellä. Hm 39kr/m2 oli todella hyvä hinta, erityisesti kun tarvitsen noin 76 - 80m2 :) Täytyy varmaan käydä siellä katsomassa joka tapauksessa.
JanneSjo: ajattelin käyttää tavallisia ovilehtiä, 2 kpl 72 cm leveitä ja 204 cm korkeita - minulla on jo 2 kpl kattokiskoja tätä tyyppiä. Pohjaklappia ei voi käyttää ohjausosana toisella ovella, koska se liikkuu enemmän kuin oven leveys. Ovet liikkuvat siis rinnakkain ja ne avautuvat vasemmalle, jolloin aukko on yhteensä 136 cm, eli kun suljetaan, toinen ovi siirtyy melkein kahden oven
Relaxia: [citat] Fiksu idea! Kuulostaa aika hyvältä ratkaisulta mielestäni. Tiedän, että pitkät sivut on helppo saada irti ja koota uudelleen. Lyhyet päät voi irrottaa lekalla sivulta. (Jouduimme tekemään sen yläkerrassa kerran. Ei ollut kivaa pudottaa sorkkarautaa juuri asennetulle lattialle :() Jos asennan lattian vasta, kun olen kiinnittänyt alajuoksut, se ei ole niin hankalaa. Aseta lankku