Minulla on talo, joka on rakennettu vuonna 1875, mutta täysin remontoitu vuonna 1980. Minulla ei ole kaikkia piirustuksia, joten olen nyt piirtänyt talon niin hyvin kuin olen pystynyt.
Haluan nyt purkaa yhden kantavan seinän (luulen ainakin, että se on kantava), jotta voimme tehdä keittiöstämme huomattavasti suuremman.
Näettekö mitään ongelmia tämän seinän purkamisessa ja miten pitäisi edetä uuden palkin laskemisessa?
Pitäisikö käyttää liimapuuta vai I/H-palkkia?
Kantavan seinän pituus on nykyään 5,6 metriä.

Ystävällisin terveisin
Anders

• Pohjapiirrokset vanhasta ja uudesta talon layoutista, joissa esitetään purettava kantava seinä ja sen tilalle tuleva palkki.
Onko talossa yläkerta?

Kyllä, siellä on yläkerta. Anteeksi, unohdin mainita sen aiemmin. Liitän mukaan yläkerran pohjapiirroksen, josta lattia/katto kerrosten välillä on poistettu, sekä pohjapiirroksen koko talosta, jotta saat käsityksen talon kokonaisuudesta.

• Kolme rakennuksen pohjapiirrosta, ylhäällä kerros ja koko talon ulkoasu esitettynä, lattia ja katto poistettu, näyttää huoneet ja rakenteet.
Ok, poistaa 5,6m pitkä kantava seinä ei ole helppoa, liimaliimaa uskon, että voit jättää pois.
Mikä on huonekorkeus?
Mitä mittaa se toinen pituus on?

Kiitos, että käytät aikaasi Erik.
Mitä seinää tarkoitat pituudella?
ahh lähetän mukaan useimmat mitat, niin sinun ei tarvitse käyttää liikaa aikaa.

• Rakennussuunnitelman pohjapiirros, jossa näkyy seinien mitat millimetreissä.
On mahdotonta vastata tämän tiedon perusteella. Kaikki riippuu siitä, miten kuormat on jaettu, kupolien kuormat ovat jaettuna viimeisille koko kattotuoleille molemmilla puolilla. Mutta ei ole itsestään selvää, että seinäsi kantaa tämän. Se voi myös olla mahdollista keventää toisessa kerroksessa liimapuupalkilla.

Luulen, että TS haluaa purkaa seinän, joka on 5570 mm pitkä, ja korvata sen liimapuulla tai I/H-palkilla. Katsoin nopeasti täällä saadakseni käsityksen http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/lagerbalksprogram/ Liimapuu on tällaisella ratkaisulla melko korkea (405 tai 450 mm) H-palkki on matalampi, mutta sen täytyy jonkun, joka osaa laskea, tehdä (ja voi ottaa siitä vastuun) :D Sitten on tietysti muita mutta vähän monimutkaisempia ratkaisuja käytettäväksi, mutta silloin ottaisin yhteyttä rakennesuunnittelijaan.

Kyllä, se on oikein, se on se 5570 joka haluan poistaa. Ajatuksena on käyttää H-palkkia puun sijasta. Mietin, onkohan siellä jo käytetty teräspalkkia missä ei näy kantavaa! Liitän kuvan siitä mitä tarkoitan.

• Pohjapiirros, jossa 5570 mm:n mittainen osa on merkitty ilman näkyvää palkkia; korostettu punaisella viivalla, viittaa mahdollisesti teräspalkin tarpeeseen.
Jos voit/voitte kuvitella jonkinlaisen tolpan jonnekin, joka voi auttaa kuorman kanssa, niin uskon, että on huomattavasti helpompaa laskea järkevää palkin kokoa.

Mutta perusneuvo tässä on varmaankin kutsua hyvä rakennesuunnittelija paikalle katsomaan, miltä tilanne näyttää todellisuudessa. Sen palvelun kustannuksen pitäisi voida laskea takaisin pelkästään verrattuna omavastuuseen, kun talo on palautettava ennalleen ylemmän kerroksen romahduksen jälkeen. ;-)

btg308 sanoi:
Tämän palvelun kustannukset luultavasti katetaan jo verrattaessa omaan riskiin, kun talo palautetaan sen jälkeen kun yläkerta on romahtanut. ;-)
Sittenhän myös huhutaan, että se voi sattua, jos saa yläkerran päähänsä...:wow:

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.