3 975 lukukertaa ·
23 vastausta
4k lukukertaa
23 vastausta
Rakennuskosteus paniikki!
Se on kaksi erilaista tuulensuojakangasta, K-rauta ja Woody. "Windy" on toisen nimi. Molemmat ovat P-merkittyjä.
RH on ollut 40-60% rakennusajan alussa, kun ulkona oli noin -10C ja -20C välillä ja pidin sisällä jonkin plussa-asteen. Ainoa, mikä olisi voinut tuottaa kosteutta, olen minä itse tai jos laatta ehkä kestää pitkään kuivua.
Kun nostin lämpötilaa eristyksen jälkeen, RH oli 32%, sitten tänään kun ulkona oli vain -1C ja näin kosteuden se osoitti 38%. Ennen kuin lähdin tallista tänään, kytkin täyden lämmön ja lämpötila nousi 18C:stä 22C:hen melko nopeasti ja RH laski 31%:iin.
Olisiko ongelma vältetty, jos olisi ollut asfaboard luuletteko?
Riittäisikö ehkä ottaa pois eristelevyt, jotka ovat alhaalla, lähimpänä pohjaa? Juuri pohjassa vesi kerääntyy.
RH on ollut 40-60% rakennusajan alussa, kun ulkona oli noin -10C ja -20C välillä ja pidin sisällä jonkin plussa-asteen. Ainoa, mikä olisi voinut tuottaa kosteutta, olen minä itse tai jos laatta ehkä kestää pitkään kuivua.
Kun nostin lämpötilaa eristyksen jälkeen, RH oli 32%, sitten tänään kun ulkona oli vain -1C ja näin kosteuden se osoitti 38%. Ennen kuin lähdin tallista tänään, kytkin täyden lämmön ja lämpötila nousi 18C:stä 22C:hen melko nopeasti ja RH laski 31%:iin.
Olisiko ongelma vältetty, jos olisi ollut asfaboard luuletteko?
Riittäisikö ehkä ottaa pois eristelevyt, jotka ovat alhaalla, lähimpänä pohjaa? Juuri pohjassa vesi kerääntyy.
Niiden kuvissa olevien vesivuotojen vuoksi uskon, että kangas ei voi pitää sitä määrää vettä, se on jotain muuta. Mutta toki voi olla kyse rutistuneesta rakennuskosteudesta, mutta en ole nähnyt sitä aikaisemmin.byggare henke sanoi:
Viimeksi muokattu:
Eristelevyt, jotka poistin, olivat hieman jäätyneet kiinni kankaaseen, joten siellä on aivan selvästi jäistä. Seinän korkeus on myös 2.6m, joten se mahtuu jonkin verran vettä. Olen myös huomannut, että kangas on jäätyneempi kohdin, joissa eristeet ja kiskot tai eristeet ja eristeet kohtaavat. Ehkä siksi, että kostea ilma pääsee helpommin ulos sieltä?
Poistin eristyksen ja olen käyttänyt 5 kW rakennuslämmittimen nyt muutaman päivän ajan. Se alkaa olla aivan kuiva nyt. En kuitenkaan poistanut eristystä autotallin oven ympäriltä, koska on liian hankalaa purkaa vanerilevyjä, jotka tukevat ja ovat mittatilauksena sahattuja.
Ulkopuolella, missä puuverhoilu puuttuu, olen nyt laittanut rakennusmuovia ilmarakot jättäen, osittain suojellakseni lisäältä lumelta ja sateelta ja osittain vähentääkseni jäähdyttämistä, jotta tuulensuojakangas ei jäädy ja estä kuivumista.
Mittausta kosteudelle tein eilen muutamasta paikasta:
Ulkona 90%
Inspektioaukossa viistokaton sisällä (ilmarakossa raakapontin ja tuulensuojakankaan välissä): 80%
Aivan muovin sisäpuolella viistokattoa: 31%
Sisällä 36%
Kaikki näyttää toimivan hyvin, joten huomenna aloitan eristämisen uudestaan, tällä kertaa yksi osio kerrallaan muovin kanssa...
Ulkopuolella, missä puuverhoilu puuttuu, olen nyt laittanut rakennusmuovia ilmarakot jättäen, osittain suojellakseni lisäältä lumelta ja sateelta ja osittain vähentääkseni jäähdyttämistä, jotta tuulensuojakangas ei jäädy ja estä kuivumista.
Mittausta kosteudelle tein eilen muutamasta paikasta:
Ulkona 90%
Inspektioaukossa viistokaton sisällä (ilmarakossa raakapontin ja tuulensuojakankaan välissä): 80%
Aivan muovin sisäpuolella viistokattoa: 31%
Sisällä 36%
Kaikki näyttää toimivan hyvin, joten huomenna aloitan eristämisen uudestaan, tällä kertaa yksi osio kerrallaan muovin kanssa...
Olen täysin samaa mieltä. Jos ei ole kattovuotoa tai vastaavaa, se on "vain" sisäilman kosteus, joka on tiivistynyt tuulensuojakankaan ja eristeen kohdalle tarpeeksi ulos seinässä.byggare henke sanoi:
Oikea tapa on, kuten byggare henke myös kirjoittaa, laittaa muovi ennen kuin lämmitys käynnistetään, mieluiten myös ennen kuin ulkona tulee vähänkin kylmä.
Minulla on paljon jäätä tuulensuojakankaassa, koska en ole ehtinyt laittaa muovia. En ole tästä huolissani. Olen varma, että se kuivuu kauniisti kevättä kohti, kun lämpötila nousee.
Suosittelen sinua laittamaan muovin, mutta hieman harvalla niittauksella alareunan kohdalla.
Sitten laitat kunnolla lämpöä, 25-35 astetta viikoksi tai kahdeksi saadaksesi hyvän paineen kosteuden siirtymään ulos seinän kautta.
Lopuksi raotat muovia alareunasta ja tunnustelet sieltä täältä, että onko se kuivunut. Mittaa myös mielellään kosteusmittarilla.
Eriste saa pysyä paikallaan tämän ajan.
Mutta näytätkin jo ratkaisseen asian ...
Jepp, ratkaisin sen hankalalla mutta hieman nopeammalla tavalla. Minulla onhan deadline muuttoon. Nyt on taas vähän ihanaa kaaosta autotallissa... 
Vielä enemmän mietittyäni uskon, että minä itse olen tuonut paljon kosteutta. Olenhan työskennellyt ja hengästynyt siellä ja varmasti juonut litran vettä joka kerta, samalla kun minulla ei ole ollut muuta ilmanvaihtoa kuin vähän aukkoja kattotuolella.
Vielä enemmän mietittyäni uskon, että minä itse olen tuonut paljon kosteutta. Olenhan työskennellyt ja hengästynyt siellä ja varmasti juonut litran vettä joka kerta, samalla kun minulla ei ole ollut muuta ilmanvaihtoa kuin vähän aukkoja kattotuolella.
Klikkaa tästä vastataksesi