Olen tekemässä huoneen remonttia. Siellä oli aiemmin kaksi vaatekaappia rakennettuina seinään ja myös savupiippu oli piilossa seinän takana.

Savupiipun etuseinän olen nyt purkanut, ei ongelmaa. Sen sijaan vaikuttaa siltä, että seinä, jossa aiemmin oli kaksi vaatekaappia, on jollain tavalla kantava. Mutta haluan ehdottomasti purkaa sen.

Miten minun pitäisi ajatella? Talo on 1,5-kerroksinen villa 1940-luvulta, ja seinä ei näytä olevan alkuperäinen. Seinä näyttää erittäin improvisoidulta. Jos se on kantava seinä, vain korkeintaan kolme kymmenestä laudasta kantaa. Mutta koko talo on alun perin lähes huijausrakennelma, joten en ole yllättynyt.

Luulen, että alun perin yläkerta on ollut sisustamaton, ja tämä on seinä, joka jakoi tilan, jossa oli täydet kattokorkeudet ja ullakko vinokaton alla. En kuitenkaan voi ymmärtää, että tätä seinää todella tarvittaisiin. Tämän huoneen toisella puolella meillä on makuuhuone, jossa ei ole vastaavaa seinää, ja toisaalta kyseisen huoneen toisella puolella on portaat alas, jotka menevät vinokaton alle, joten siellä ei ole vastaavaa seinää. Se, mitä tiedän kattotuolien ja talojen rakenteesta, sanoo, että tätä seinää ei tarvita. Mutta tuntuu typerältä ottaa riskejä.

Mitä siis teen? Kyse on 1,5 + 0,5 metrin seinästä, jotka ovat suorassa kulmassa toisiinsa nähden, lyhyt seinä keskellä pitkää.

Mietin, voisinko poistaa seinän ja laittaa pylvään paikkaan, jossa näyttää olevan kuormitusta.

Ymmärrän, että kysymykseen ei voi vastata suoraan näkemättä koko tilannetta. Mutta jonkinlaista ohjausta voisi ehkä saada? Kuinka varovainen pitäisi olla? Auttaisiko kuva tilanteesta?

Muutamia kuvia havainnollistamaan asiaa. Ensin luonnos siitä, miltä kaikki näyttää. Punaiset viivat ovat seinät, jotka pitää purkaa.

• Skiss över lägenhetslayout med markerade väggar. Röda linjer visar väggar som ska tas bort, gröna markerar dörrar. Texter beskriver konstruktionen.
  • Skiss över byggprojekt med en vägg av träpanel och en putsad vägg, markerade röda linjer visar väggar som ska tas bort.
  • Kuva puisesta väliseinästä huoneen kulmassa, joka on suunniteltu poistettavaksi osana remonttiprojektia.
  • Puurakenteinen seinä sisältä, osittain purettu yläosasta.
  • Seinärakenne, jossa puupaneeleja ja kellastunutta lattiapintaa. Tämä seinä on merkitty poistettavaksi rakennusprojektissa.
  • Puuseinä ja lattiaremontti, jossa puulevyjä poistettu. Näkyvissä kulma, jossa laatta, seinälevy ja putki. Kaksi puunpalaa lattialla.
Löysin myös talon viimeisimmän piirustuksen.

Apua?!

• Övervåning, talon pohjapiirros: kaksi makuuhuonetta, vaatehuone, WC, G-merkittyjä kaappeja ja portaikko.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.