15 509 lukukertaa ·
16 vastausta
16k lukukertaa
16 vastausta
Parketti vai seinät ensin?
Aion remontoida alakertaa. Purkaa 2 seinää, asentaa 2 seinää ja laittaa uudet lattiat kaikkialle. Kysymys on, missä järjestyksessä tehdä se. Tietenkin purkaa seinät ensin, mutta sitten mieluummin laittaisin uuden parketin koko alueelle ja asentaisin sitten seinät. Tiedän, että pitäisi olla kelluva lattia, jotta vältetään halkeamat tai kohoumat, mutta mietin kuinka suuri merkitys sillä on minun tapauksessani, kun aion olla ilman kynnyksiä, joten lattia tulee olemaan yhtenäinen. Näe kuvat, niin ymmärrät minua paremmin.
Näen että minulla on 2 vaihtoehtoa, joilla on erilaisia etuja.
1. Ensin rakentaa seinät ja sitten laittaa uusi parketti seinien ympärille. Lattia tulee silloin olemaan mahdollisimman löysä. Mittaaminen ja sahaaminen vie jonkin verran aikaa karmien ja kulmien kohdalla. Jos haluaa purkaa jonkin seinän tulevaisuudessa, lattia täytyy jollain tavalla siistiä.
2. Ensin laittaa lattia koko alueelle ja sitten asentaa seinät. Lattia on silloin kiinnitetty suunnilleen keskeltä huonetta ja poikittain keskeltä... äh! katso kuvat niin ymmärrät paremmin. Etuna on, että seinät voi poistaa tulevaisuudessa, jos haluaa suuren huoneen. (Edellyttäen, ettei lattiaa ole pilattu liian isoilla ruuvinrei'illä. Olen nähnyt kaksi muuta ketjua, jotka ovat käsitelleet tätä ongelmaa.)
Tilassa on tukeva betoni sekä alla että päällä, joten ei ongelmaa, vaikka laittaisi kiinnitykset jännitykseen tai vastaavaa.
Mitä mieltä olette, miten minun pitäisi tehdä?
Näen että minulla on 2 vaihtoehtoa, joilla on erilaisia etuja.
1. Ensin rakentaa seinät ja sitten laittaa uusi parketti seinien ympärille. Lattia tulee silloin olemaan mahdollisimman löysä. Mittaaminen ja sahaaminen vie jonkin verran aikaa karmien ja kulmien kohdalla. Jos haluaa purkaa jonkin seinän tulevaisuudessa, lattia täytyy jollain tavalla siistiä.
2. Ensin laittaa lattia koko alueelle ja sitten asentaa seinät. Lattia on silloin kiinnitetty suunnilleen keskeltä huonetta ja poikittain keskeltä... äh! katso kuvat niin ymmärrät paremmin. Etuna on, että seinät voi poistaa tulevaisuudessa, jos haluaa suuren huoneen. (Edellyttäen, ettei lattiaa ole pilattu liian isoilla ruuvinrei'illä. Olen nähnyt kaksi muuta ketjua, jotka ovat käsitelleet tätä ongelmaa.)
Tilassa on tukeva betoni sekä alla että päällä, joten ei ongelmaa, vaikka laittaisi kiinnitykset jännitykseen tai vastaavaa.
Mitä mieltä olette, miten minun pitäisi tehdä?
Kuinka suuri huone sitten on? Niin kuin minä näen sen, ei voi laittaa niin suurta parkettilattiaa kokonaan joka tapauksessa, onko se jotakin klikattavaa parkettilattiaa vai? Todennäköisesti se tulee menemään erilleen jossain, kun se yrittää liikkua, ja liikkua se tulee tekemään ja tarvitsee tehdä.
Minä rakentaisin seinien ympärille kuitenkin.
Ystävällisin terveisin, Peder
Minä rakentaisin seinien ympärille kuitenkin.
Ystävällisin terveisin, Peder
Joo, se on klikkausparketti. Suurella alueella oikealla kuvassa on nykyään 3-sauvainen tammi, joka on ollut paikallaan siitä lähtien kun talo rakennettiin vuonna 76. En usko, että huone olisi liian suuri. Mitat ovat muuten autossa.
Eikö voi rakentaa seiniä, jotka eivät lukitse lattiaa?
Eikö voi rakentaa seiniä, jotka eivät lukitse lattiaa?
Jos muistan oikein, parketin pitäisi liikkua 1 mm metriä kohden. Eli noin 10 mm liike lattiallasi. Tuntuu siltä, että tarvitaan liikuntasaumoja pituussuunnassa. Jos matkat olisivat olleet lyhyempiä, olisin asentanut lattian ja sitten käyttänyt metallikäsijohdetta jossa on huopaa, ja porannut isot reiät parkettiin ruuville alas levyyn. Näin lattia voi liikkua seinien alla.
rakentaja henke, sinulla on ehkä jokin teoria mielipiteesi takana. Pelkkä mielipide tuntuu hieman heikolta argumentilta... mielestäni.
Larsa, 1 mm metriä kohden olen myös kuullut ja laskenut sen perusteella, mutta 10 metrin liikkumissauma ei pitäisi olla tarpeen. Vertaa sitä puulattiaan, jonka he laittoivat töihin reilu vuosi sitten ja jossa he laittoivat liikkumissauman noin 12 m jälkeen.
Kuva osoittaa, miltä se näyttää tänään ja on näyttänyt 25 vuotta. Silloin seinä rakennettiin suoraan lattialle, ja useat naapurit (rivitalo) ovat poistaneet seinän saadakseen suuremman olohuoneen. En tiedä, millaiset normit olivat vuonna 1976, mutta jotain osattiin silloin.
Jos kukaan ei tule paremman argumentin kanssa, aion luultavasti uhmata ehdotuksianne ja asentaa lattian ennen seinien pystyttämistä. Mahdollisuus poistaa seinä tulevaisuudessa ilman vaurioitunutta lattiaa painaa jonkin verran. Luin toisessa ketjussa, että mäntylattia tulisi kiinnittää yhdeltä puolelta, jotta sen hallinta liikkuessaan onnistuisi, ja tämän pitäisi olla jotakuinkin sama asia tässä, mutta kahteen suuntaan.
On vielä muutama viikko, ehkä kuukausi ennen kuin tämä tapahtuu. Katsotaan, onko tilanne muuttunut siihen mennessä.
Larsa, 1 mm metriä kohden olen myös kuullut ja laskenut sen perusteella, mutta 10 metrin liikkumissauma ei pitäisi olla tarpeen. Vertaa sitä puulattiaan, jonka he laittoivat töihin reilu vuosi sitten ja jossa he laittoivat liikkumissauman noin 12 m jälkeen.
Kuva osoittaa, miltä se näyttää tänään ja on näyttänyt 25 vuotta. Silloin seinä rakennettiin suoraan lattialle, ja useat naapurit (rivitalo) ovat poistaneet seinän saadakseen suuremman olohuoneen. En tiedä, millaiset normit olivat vuonna 1976, mutta jotain osattiin silloin.
Jos kukaan ei tule paremman argumentin kanssa, aion luultavasti uhmata ehdotuksianne ja asentaa lattian ennen seinien pystyttämistä. Mahdollisuus poistaa seinä tulevaisuudessa ilman vaurioitunutta lattiaa painaa jonkin verran. Luin toisessa ketjussa, että mäntylattia tulisi kiinnittää yhdeltä puolelta, jotta sen hallinta liikkuessaan onnistuisi, ja tämän pitäisi olla jotakuinkin sama asia tässä, mutta kahteen suuntaan.
On vielä muutama viikko, ehkä kuukausi ennen kuin tämä tapahtuu. Katsotaan, onko tilanne muuttunut siihen mennessä.
Kuinka pitkälle voi asentaa ilman liikuntasaumaa vaihtelee lattioittain, sen pitäisi käydä ilmi lattian mukana tulevista ohjeista. Olen saanut tiedon, että maksimi on 12 m, mutta se ei koske kaikkia lattioita vaan vain "parhaita", joten tarkista se ennen asennusta.
Teoreettinen mahdollisuus on liimata pohjasääntö seinään parketissa, jotta seinä voi tarvittaessa liikkua seinän kanssa muutaman millimetrin ilman, että se vaikuttaisi mihinkään. Vaikea sanoa tietämättä kaikkia edellytyksiä, mutta niin olisin kyllä tehnyt, jos mielessä on mahdollinen seinän purkaminen tulevaisuudessa.
Olen tarkistanut ohjeet huolellisesti nyt, ja huoneen enimmäispituus/leveys on 8m leveys- ja 20m lautarungon pituussuunnassa. Minun tulkintani mukaan lauta laajenee/kutistuu eniten leveyssuunnassa.
Linkki ohjeeseen: http://www.barlinek.se/instruktion.pdf
rakentaja henke, tarkoitatko, että lattia puristuu seinän painosta ja saumat tulevat esiin, kun ilman kosteus laskee ja laudat kutistuvat?
Jos näin on, minulla on idea antaa lattian kellua kiinteän pisteen ympäri, mutta se saattaa toimia paremmin teoriassa kuin käytännössä.
Voi olla, että ei ole vaihtoehto rakentaa seiniä lattialle, mutta haluan ymmärtää miksi ei. Se on vain luonnollista minulle.
Linkki ohjeeseen: http://www.barlinek.se/instruktion.pdf
rakentaja henke, tarkoitatko, että lattia puristuu seinän painosta ja saumat tulevat esiin, kun ilman kosteus laskee ja laudat kutistuvat?
Jos näin on, minulla on idea antaa lattian kellua kiinteän pisteen ympäri, mutta se saattaa toimia paremmin teoriassa kuin käytännössä.
Voi olla, että ei ole vaihtoehto rakentaa seiniä lattialle, mutta haluan ymmärtää miksi ei. Se on vain luonnollista minulle.
Tulkitsen ohjeet samalla tavalla kuin sinä, 20 m pituisena pitäisi pystyä laskemaan ohjeiden mukaan, mikä on 8 m pidempi kuin mitä "kaikki" ovat sanoneet tähän asti ja sinulla on maksimissaan 10 m, joten sen pitäisi toimia. Koska ohjeiden mukaan tarvitaan vain 15 mm liikuntasauma, Larsa:n idea ei ole hassumpi, metalliprofiili pohjassa, joka ruuvataan 30 mm reikiin niin, että lattia voi liikkua hieman seinän alla, jos se haluaa.
Kun asennat napsautettavan, kelluvan lattian, sen uudelleen kokoaminen on helppoa; ainoa mitä tarvitset, on muutama säästetty lauta. Rakenna ne seinään, niin tiedät missä ne ovat, kun tarvitset niitä.Relaxia sanoi: