Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Prosit: Aiempi linkkini oli väärä, tämä toimii varmaan paremmin: http://www.passivhuscentrum.se/fileadmin/pdf/Utf%C3%B6rande_HBH.pdf Ehkä on hyvä idea liimata muovi seinästä lattiaan, sitten laittaa 45x45 siihen kiinnitettynä syliin? Henkseleitä ja vyötä, tyyliin... ;-)
Forbo: Mmm..olen jo ehdottanut sitä ratkaisua.. mutta hän pitää "käytännöllisenä" kangasverhoa... minä olen päinvastaista mieltä. mutta kai meidän täytyy aloittaa sillä, on helpompaa poistaa verho ja rakentaa liukuovet kuin päinvastoin:-)
injonil: Aivan, vaikutat etsivän enemmän sitä standardia, jonka mukaan rakentaa. Katso esimerkiksi puuopas, http://www.traguiden.se/
MaZtoR: Riippuu siitä, mikä on lohkojen eristysarvo ja kuinka paljon ikkunapinta-alaa/ikkunoiden eristysarvoa, kattorakenteen ja lattioeristyksen aiot laittaa.
jerk: Kyllä, nostopöydässä on puristussuojat, mutta aion asentaa nostopöydän 80 cm puukannen alle, joka tulee olemaan kaksi kerrosta, joten minun täytyy keksiä ratkaisu, joka siirtää turvalaitteen puukannen reunalle. Ehkä hankkia jonkinlainen kumilista, jossa on sisäänrakennettu kytkin kuten autotallin ovissa.
gadeberg: Hei! Syksyn alussa poistin muutamia seiniä. Silloin puusepät olivat niin fiksuja, että kiinnittivät ne puupalkkeihin, aivan avotakan viereen... Nyt aion vaihtaa ne teräkseen ja mietin, voinko tehdä seuraavasti. Ensimmäisessä kuvassa on nykyinen rakenne. Ajattelin sahata sopivan verran pois siitä puusta, joka menee savupiippuun, ja sitten asettaa neliöputken puun ja savupiipun väliin.
xulionation: Te, jotka katsoitte Fuskbyggarna aikaisemmin tänä iltana. Tukemaan välipohjaa kirvesmiehet käyttivät teräspalkkia, jonka he laittoivat kiinni palkkeihin. Minkä tyyppinen se on ja mikä on sen nimi? Linkki joku?
Ola78: Tein laskelman välipohjastasi täällä http://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/dimensionering.aspx Niillä summilla, jotka ilmoitat, voit jopa käyttää K18 45*120, mutta silloin ei jää paljoa käytettäväksi. Mene sinne ja laske, saat vaihtoehtoja sekä luokitellulle puutavaralle että liimapuulle. Normaalisti useimmissa pienissä taloissa on 45*195 tai 45*220 K24 välipohjassa,
lavin: Ok, siis tämän aiheen viideskymmenes kysymys! Voiko olla useita kerroksia lattiapalkkeja? Edellytykset: klassinen 6-jaettu pohja talossa vuodelta 1903. tiiliä alakerrassa, yläkerta kattoristikoiden alla (pulpettikatto tai mansardikatto). Puulattiarakenne alakerran ja yläkerran välillä. Kattoristikot menevät talon pituussuuntaa vasten. Ihan normaalia. On seinä, joka sijaitsee katonharjan
singemoller: Tarkoitin tietenkin pystyasennossa olevaa palkkia, jos portailla on pystysuora vangstycke, niin sehän ei ole portaat vaan tikkaat...? Olen itse ajatellut asentaa spotteja portaisiini, jotka ovat suorat ja molemmin puolin on seinät. Olen ajatellut porata reiän korkeuden keskikohdalle spotteja varten ja sitten pienemmän reiän ylhäältä johtoa varten. Sitten johdotus ylhäältä alas
BorgP: Kyllä, totta kai.:blushing: Istuin ja suunnittelin vähän, ja turhautuminen tietämättömyydestäni kasvoi liian suureksi. Palaan luonnoksen kanssa.
Stefan Tall: Polykarbonaattia voi sahata käytännössä millä tahansa (käsisaha, pistosaha, pyörösaha jne.) ilman halkeilua, ja poraaminen, ruuvaaminen ym. on helppoa. Tässä on hyvä ohjevideoklippi siitä, miten muovilevyjä leikataan pyörösahalla. Käytän tätä menetelmää sekä polykarbonaatille (Lexan) että akryylille (Plexiglas, Perspex, Altuglas) paksuuksilla 3mm ja siitä ylöspäin:
Caspár: [citat] Käytin ohjainkiskoa siellä missä sahasin ja pistosahaa kun piti tehdä reikä parin kappaleen keskelle. Siellä missä käytin pistosahaa tuli luonnollisesti vähän lastua, mutta se oli helppo harjata pois.
Tyresö: "Gustavsson" Ensinnäkin et saa koskaan maalata betonirakennetta ennen kuin se on vähintään 6 kuukautta vanha - rakenteen on annettava kuivua kunnolla. Lisäksi et saa maalata millä tahansa maalilla - sen täytyy olla maali, joka "hengittää" - en oikein muista, mikä maalilaji se on, luulen että se on lateksimaali tai jotain..... En tiedä, suojaako maalilla betonipinnan
shadowfire: [citat] Tai puuruuvi, riippuen siitä, mitä dosor ovat. Huomasin, että minun rakennettu byggmax ei käytä koneruuveja vaan peltiruuveja (!) muovissa. Korotusrenkaat ruuvilla ovat tosi kalliita, noin 4kpl 60kr tai jotain. Se on kai hyväksyttävää, jos se on vain olohuoneessa.
_bystrom_: [citat] Kyllä, liimalevyä käsitellään aivan kuten mitä tahansa muuta puukappaletta. Se mikä voi näyttää hieman ikävältä, kun kvistlakataan liimalevyä, on se, että ne kohdat, joihin laitetaan kvistlakkaa, näyttävät "kiiltäviltä läiskiltä" muuten hieman juovikkaassa pinnassa. Tämän ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan öljypohjainen pohjamaali - jätät kvistlakan pois ja
kwattro: Kiitos perusteellisesta vastauksesta! En tiedä, tarvitsenko eristää autotallin altanin alla ja valitsen siksi pitää sen mahdollisuuden.. Joten vaikka olet tehnyt sen taitavasti, rakennan luultavasti kaltevilla kattopalkeilla ja jätän myöhemmin asennettavat ruuvit kiinnitystä varten.. Kiitollinen vinkeistä hyvästä huopakatosta tai vastaavasta. Yt. Thomas
Magnus Ladulås: Voidaan sanoa, että molemmat ovat oikeita, annettujen premissien mukaan. Eristämätön laatta ilman alla olevaa kosteusesteitä ja lisätty lattialämmitys lämmityskaudella vähentää kosteuden siirtymistä laattaan lämmityskauden aikana, koska laatta muuttuu hetkellisesti lämpimämmäksi kuin maaperä. Muut tekijät pysyvät samana. Ja, kuten edellä mainittiin, kesällä poiskytketty
para: Kielikursseja myös, hyvä osata puhua halpojen käsityöläisten kanssa, Polska jne..
Raceman: Polyuretaanivaahtoa voi yleensä käyttää tähän tarkoitukseen. Leikkaa ylimääräinen pois, kun se on kuivunut, ja viimeistele sitten lateksikitillä ennen kuin maalaat tai teet mitä haluat.
Niclas Jonsson: Jos haluaa purkaa siististi, niin ruuvataan alas kipsilevyt. Ruuvinkannat löytää helposti vahvalla magneetilla.
Caspár: [citat] Distansrenkaita voi ostaa lähimmästä rakennuskaupasta.
Jobo123: [citat] Drenointi ei ole suoritettu talossa, koska suositellaan, että sitä ei pitäisi tehdä tässä talossa. Se on rakennettu sellaisella tavalla, että on vaarana tuhota luonnollinen vedenpoistojärjestelmä, jos ryhtyy kaivamaan (tarkastusmiehen mukaan). Muistan, että kosteusmittaus oli 12 lattialla. Lattia on noin 0,5 metriä maanpinnan alapuolella. Keskustelin tänään Beckersin kanssa,
Titan123: Ajattelin tehdä paneelin seinälle lasten huoneeseen, mutta en halua käyttää omaisuutta ostamalla valmiita levyjä, kuten ex byggmax myy (minulla on tiukka budjetti). Onko kukaan tehnyt sen kiinnittämällä kovalevyjä ja listoja seinään, jotka sitten maalataan valkoisiksi? Miten tulos oli?
nimhed: Kolmas vaihtoehto on liimapuu. Olen taas päätöksentekoahdistunut.
sammi: Kokeilin porata polykarbonaattiin vähän melko vaikeaa. Aion käyttää sitä jyrsintämalleina käsijyrsimeen kopiokehyksellä. Wood wispher netissä käyttää luultavasti valmiita malleja eri versioina. Voiko Ruotsissa olla joku, joka myy sellaista?
rebmic: Hei! Minulla on kysymys: Voiko joku auttaa minua ymmärtämään mitkä sietokykyä koskevat vaatimukset ovat AMA:n mukaisesti muurattuja sisäseiniä varten? Minulla on pääurakointi, mutta maalausurakointi on sen ulkopuolella, joten meidän pitää tehdä tarkastus luovutuksen yhteydessä minun maalarini ja pääurakoitsijan välillä, joka vastaa muurauksesta. Sopimuksessa sanotaan, että