Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
itkonsult: http://www.lyxbo.se/cellplasthus/index16.asp?S=index16.asp Oli täällä foorumilla jossain, sama talo.
J.B.: Käytä kevytbetonitulppia, jotka ovat kaksinkertaisesti laajenevia, ne yleensä kestävät.
byggare henke: Noh, sinä hoidat_kalle. Mieluiten kalkkilaasti kalkkilaastilla. Putsista tulee liian kova. Jos onni käy, se kestää.
Tyresö: [citat] Talvella tai kesällä se ei liiku - se liikkuu vain silloin, kun routa sulaa, odota kevääseen, niin näet, että se liikkuu vielä enemmän. Mutta varmaankin voisi kaivaa portaan ympäriltä ja laittaa muutamia teräspalkkeja alle ja nostaa portaan tunkilla tai teräksisellä telinepelillä. Sen jälkeen voisi tehdä maanrakennustyön uudelleen ja nostaa portaat paikalleen.
Eld: Miestenluukku tulee olla vähintään 30*40 cm, sitten on sinusta kiinni kuinka mukavan/epämukavan haluat kellarin laskeutumisen olevan...
Mats: Sitten ei pidä unohtaa, että on aika suuri ero Uumajan ja esim. Skånen välillä, kun on kyse siitä, kuinka paljon energiaa tarvitaan.
Hvdv: Se oli vähän niin kuin epäiltiin silloin, tyhmää ottaa riski kun haluaa säilyttää yläkerran siellä ylhäällä. Korkeudesta emme ole niin kiinni, sillä meillä on yhteensä 2,50 metrin huonekorkeus, sisäkatto saa nyt lähteä ja sitten tulee kuitenkin spotteja jne, joten huonekorkeus voi olla vähän matalampi. Keneen pitäisi ottaa yhteyttä saadakseen tällaisen työn tehtyä,
MrWalker82: Sen osan voin minä :-) miten saa tiiviiksi itse ilmastointikanavan jälkeenpäin. Stosen täytyy kai tiivistää rumpua vasten?
byggare henke: jo, hyvillä terillä sitten. timanttiterät. voidaan käyttää myös raudoituksen leikkaamiseen (kestää vähän pidempään kuin metalliterät).
Majjijann: Kulttuurihistorian vuoksi tarvitsemme kaltaisiasi innostuneita ihmisiä. Aivan liian monta tällaista kulttuuritaloa katoaa. Se, että sijainti ei ehkä ole maailman paras, on toinen asia. Mutta on ihmisiä kaikkeen. Jos katto on ehjä ja lattiat ikkunoiden sisäpuolella eivät ole liian huonot, ei pitäisi olla suurempaa vaaraa. Kuten joku toinen kirjoitti, tuuli voi puhaltaa suoraan läpi ja
Amador: Kiitos kaikista vastauksista. Katsotaan kuinka jatkan tästä eteenpäin nyt. :)
pebj_: Olen nyt melkein päättänyt olla mutkistamatta asiaa ja siksi valmistaa valkoiseksi maalatun säleikön, joka ulottuu lattiasta kattoon tammi-alus- ja mahdollisesti myös yläsinareunalla. Olen kokeillut itse ribojen mitoitusta ja se on todennäköisesti 40x40 mm neliö, joka pyöristetään hieman jyrsimellä. Ribojen välinen etäisyys saa ilmeisesti olla enintään 10 cm, jos olen
Nimajneb: [citat] Miksi et kokeilisi itse... Sisäpanelin laittaminen on kuin legon rakentamista ja puuseppä tekee varmasti 2-3 metriä seinää tunnissa. Paneeli maksaa alkaen 100kr/m2 ja ylöspäin (laadun ja hukkaprosentin mukaan) Vaihtoehtoisesti voit tapetoida paneelin sijaan
prototypen: On selvää, että kontraprofiilin kanssa on hieman askartelua, mutta kehoa pitää kiduttaa, kuva toimistostani. Ruuvit eivät ole vielä maalattu yli. Seuraava projekti on varmaan kulmapalat Protte
ivanm: Hei! Mene hyvin varusteltuun rautakauppaan, monissa on "bult-bar", hylly, jossa on kaikenlaisia ruuveja irtotavarana. Tyylikkään pinnan löytyy yleensä ruostumattomista ruuveista, jotka voivat joskus näyttää vähän harjatuilta ja jopa mattapintaisilta. Terveisin
Mats: Jos se on tavallinen 13 mm kipsilevy, niin laittaisin tuplakipsin, jos levyjä on runsaasti. Metalliexpanderilla roikkuu vähintään 30 kiloa per ruuvi, joten täytyy olla todella raskaita juttuja ennen kuin tulee ongelmia. 3-4 ruuvilla ripustat suurimman osan tavaroista. Jos se on raskaampi, silloin on syytä osua koolaukseen siinä tapauksessa.
Jan-Å: Jos talo seisoo kalliolla, niin pilarit voisivat toimia pylväiden kanssa kantavaan palkkilinjaan asti tai sitten valetaan pilarit ylös asti, maksimissaan 2 metrin välein pilarien välillä olen oppinut. En ole perustamisen asiantuntija, mutta olisin ehdottanut talonrakentajalleni seuraavaa ratkaisua. Kaiva kallioon asti, poraa 3 reikää per pilari, joihin voi kiinnittää raudoitustangot,
Ola78: [citat] Tämä ruuvi on tarkoitettu kipsille, puulle ja mineraalilevyille ulkokäyttöön http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_rangedetail.jsf?lang=sv&nodeId=-54031
Ola78: Listoilla tarkoitan, että voit kiinnittää taustalevyn niin, että se on tasassa seinän runkorakenteen kanssa, jolloin saat kunnon kiinnityskohdan sen sijaan, että käyttäisit tulppia. Tämä menetelmä edellyttää, että kyseessä on runkoseinä eikä lankkuseinä. Vanhoissa taloissa voi tosiaan olla runkoseiniä sisäseinissä, meilläkin on näin talossamme vuodelta 1924. Minulla on
fsn: [citat] Se on OT, mutta kuitenkin… Tietenkin pitäisi olla ilmanvaihto, ja mieluiten FTX, mutta jos talossa on radonia, tunnen ihmisiä, jotka joutuvat tuulettamaan koko talon tilavuuden kerran tunnissa, ja se maksaa paljon, vaikka olisi tehokaskin FTX. Usein ne menevät sulatustilaan kovilla pakkasilla, jolloin tehokkuus on heikkoa. Valmistajien ilmoittama hyötysuhde 80-85 % mielestäni ei
JKHANSSON: tuntuu siltä, ettei minun pitäisi olla liian huolissani, kunhan en anna ilman seinässä pysähtyä. aloitan vähän luonnostelun nyt =)
Ola78: Mene rakennuskauppaan ja osta 22 mm seinäpaneelilautoja, jotka halkaiset 96 mm leveiksi, eli yhtä leveiksi kuin seinä on paksu. Sahaa ne sitten oikeaan pituuteen ja naulaa kiinni oviaukkoon. Jos sinulla on 3 cm liikaa kummallakin puolella, saat tällä tavalla 8 mm tilan, mikä on sopiva.
Piparebo: Hei kaikki, pohdin kuinka "nopeasti" puu kutistuu kuivuessaan. Eli ei kuinka "paljon" se kutistuu. Vastaus lienee "mitä nopeammin se kuivuu, sitä nopeammin se kutistuu". Mutta onko tämä koko totuus? Vai onko niin, että puu jatkaa kutistumista pidemmän aikaa sen jälkeen, kun se on "kuivunut kokonaan"? Jätetään huomioimatta keskustelu siitä, että nopea kuivuminen pinnalla saa puun
JOW: Joten, noin 4cm valmiista seinästä putken ulkoreunaan siis.. sitten 7,5 / 2 on noin 4... 8cm keskelle... Kiitos "tuki", välillä vain mukavaa pallotella vähän.. :)