Asun kerrostalossa (asumisoikeus), jossa ulkoportaat kunnostettiin viime kesänä, kysyin hallitukselta, ovatko he sitä mieltä, että työ on ammattimaisesti suoritettu, odotan vastausta. Itse mielestäni porttiemme portaat ovat vähän omituisia kävellä, mutta voi olla, että olen hieman nirso. Askelmien korkeus ylhäältä päin on 13 cm, 16 cm, 13 cm, 16 cm, 17 cm ja alin askelma on matalampi. Osa askelmista kallistuu noin 10 mm. Mittauksissa saattaa olla virheellistä joku millimetri. Olisi kiva kuulla, mitä mieltä olette.

.trapp.jpg
 
En olisi koskaan maksanut siitä! Todella tökeröä mielestäni!!!
 
Tyresö
Portaiden tulee hieman kallistua ulospäin vedenpoiston vuoksi - mutta jos portaiden välinen ero on useita senttimetrejä, sen täytyy todella tuntua kävellessä ja tällöin portaista tulee suorastaan vaarallisia kulkea.
 
Portaat pitäisi itse asiassa kallistaa hieman, jotta niissä olisi mukava kulkea, mutta askelkorkeuden vaihtelu +/- 4 cm kuulostaa sekä epäkäytännölliseltä että vaaralliselta. Rakensivatko he uudet portaat? vai remontoivatko vanhat? miten se oli aiemmin siinä tapauksessa? Mutta yleisesti ottaen ei voi olla tuolla tavalla.
 
Ymmärrän, että portaat kallistuvat ulospäin, mutta en voi hyväksyä, että askelmat kallistuvat sivuttain, mikä näkyy myös kuvassa. Vanhoissa portaissa oli ainakin sama askelkorkeus ennen kuin osaa niistä hakattiin pois ja valettiin uutta ja laitettiin uudet kivet päälle. Koin työn amatöörimäisenä "hobbymaskiner" hakata ja ilman oikeita työkaluja valamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin, että se on myös askel liikaa. Jos yhdistää mitat, se on 75 cm portaan korkeus, ja jos jakaa sen 5 askeleella, jokaisen askelman pitäisi olla 15 cm korkea, mikä on aivan liian matala. Portaalla pitäisi olla askelkorkeus noin 18 cm, jotta se olisi hyvä kulkea. Tässä tapauksessa se olisi 18,75.
 
Puhun lyhyesti. Tee uudelleen, tee oikein...
 
Se, mikä on kaikkein käsittämättömintä, on varmaan se, että on niin suuri ero askelkorkeudessa portaiden välillä, jos kerran ennen remonttia askelkorkeus oli sama. Se on luultavasti syy siihen, miksi portaat tuntuvat oudoilta kävellessä, eikä askelkorkeus sinänsä. Onko useampia portaita remontoitu ja onko niissä silloin samat erot askelkorkeudessa? Se, että porrasaskel kallistuu hieman ulospäin, ei ole mitään omituista, mutta sivuttaiskallistusta tuskin tavoitellaan.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.