11 662 lukukertaa ·
10 vastausta
12k lukukertaa
10 vastausta
Täytyykö minun rapata savupiippu täällä?
Olen tekemässä kuntoon huonetta yläkerrassamme. Kun purin alkuperäisen sisäseinän talon rakennusajalta vuodelta 1924, paljastui vain tiiliä siinä, missä seinä liittyi savupiippuun. Täytyykö minun nyt rapata nämä? Tiilet työntyvät noin 5 cm savupiipun ulkopuolelle. Toisella puolella näyttää aivan samalta. Muuten loppuosa savupiipusta on rapattu, olisi mukavaa, jos voisi välttää rapaamisen siinä kuvatussa osassa, koska se ei luultavasti ole aivan yksinkertaista, sillä kivet eivät ole täysin tasaisesti suhteessa toisiinsa. Kiitos etukäteen/Ola
Perusajatus vanhassa talossa asumisessa on olla yrittämättä piilottaa kulumia - juuri kulumat tuovat talolle sen viehätyksen. Älä poista pieniä kulumia - korosta niitä sen sijaan!
Voit kenties sitoa pölyn pintaan, mutta säilytä mahdollisimman paljon vanhasta.
Itse olisin poistanut rappauksen koko savupiipusta, jotta saisin esille karkean vanhan pinnan - on mahdollista, että olen ainoa, joka pitää sitä kauniina - mutta olen aina pitänyt karuista karkeista pinnoista sisätiloissa.
Voit kenties sitoa pölyn pintaan, mutta säilytä mahdollisimman paljon vanhasta.
Itse olisin poistanut rappauksen koko savupiipusta, jotta saisin esille karkean vanhan pinnan - on mahdollista, että olen ainoa, joka pitää sitä kauniina - mutta olen aina pitänyt karuista karkeista pinnoista sisätiloissa.
Jos savupiippu on käytössä, on suositeltavaa puhdistaa se. Leikkaa kannakkeet kulmahiomakoneella ja puhdista.
Olen samaa mieltä siitä, että kannattaa yrittää säilyttää vanhaa, jos mahdollista, mutta vanha seinä oli kohti tiiltä aikaisemmin, joten se ei oikeastaan ole koskaan aiemmin näkynyt, joten ei ole paljoa esiin nostettavaa. Rappauksen suhteen haluan mielelläni säilyttää sen, sillä se on alkuperäinen talon rakentamisen ajalta ja on itse asiassa hyvin karkea pinnaltaan, mitä pidän viehättävänä. Savupiiput eivät saisi olla liian tasoitettuja.Tyresö sanoi:Perusajatus vanhassa talossa asumiseen on, ettei yritetä piilottaa kolhuja - juuri nämä kolhut antavat talolle oman viehätyksensä. Älä rakenna pois pieniä vikoja - korosta niitä sen sijaan!
Mahdollisesti voit sitoa pölyä pinnalta, mutta säilytä niin paljon vanhaa kuin mahdollista.
Olisin itse hakannut pois rappauksen koko savupiipusta, jotta saisin esiin karkean vanhan pinnan - voi olla, että olen ainoa joka pitää sitä kauniina - mutta olen aina pitänyt sisätilojen karkeista pinnoista.
Fixar_krille ajatus on, että voisimme tulevaisuudessa lämmittää kaakeliuuneilla, mutta onko vaatimuksena, että koko savupiippu täytyy rapata? Jos näin on, kiitän vinkistäsi, että leikata klackarna kulmahiomakoneella.
On paloturvallisuusvaatimus, että savupiippu on rapattu ulkokaton tasolle asti. Sain huomautuksen nuohoojalta siitä, että minun 70 vuotta vanha savupiippuni oli rapaamaton (ja on aina ollut rapaamaton) ullakolla, kun sain uuden tulisijan tarkastetuksi. Tulisija oli oikein asennettu ja savupiippu tiivis, mutta rapaamaton ullakolla. Hän vaati, että se pitäisi rapata, joten minun täytyy kääntää ylösalaisin eristeissä, pidentää käsivarsia puoli metriä ja lisätä yksi nivel kyynärvarteen päästäkseni rappaamaan savupiipun "takapuolta" ullakolla avaamatta ulkokattoa. Jos aion tehdä sen tähän aikaan vuodesta, minun täytyy myös asettaa rakennuspuhallin puhallusvillan ja ekovillan joukkoon jonkin aikaa saadakseni plussalämpötilat ullakolle. Palo-turvallista :-/ Odotan varmaan kevääseen.
Te, jotka poistatte rappausta nähdäksenne kauniit tiilet savupiipussa. Se voi kostautua seuraavassa paloturvallisuustarkastuksessa...
Te, jotka poistatte rappausta nähdäksenne kauniit tiilet savupiipussa. Se voi kostautua seuraavassa paloturvallisuustarkastuksessa...
>Eld
En epäile mitä kirjoitat, mutta en ymmärrä miten nuohooja ajatteli, ymmärrätkö sinä? Tarkoitan, että savupiippu, joka on muurattu tiilistä ja joka jostain syystä halkeaa niin, että savukanavan ja ulkopuolen välillä on reikiä, pysyisi tiiviinä rappauksen takia?? Minun kokemukseni rappauksesta on, että se halkeilee samasta kohdasta kuin "seinä", johon se on kiinnitetty, mutta ehkäpä savupiipussa ei ole niin? Maallikkona tuntuu, ettei argumentti ole pätevä, mutta mitä minä tiedän? Kun savupiippumme tarkastettiin ja testattiin ennen avotakan sisäosan asennusta, se vuoti samalla tavalla kuin Ola78:llä, eli ullakolla, eikä sitä myöskään voinut rapata takaa avaamatta kattoa. Mutta meidän nuohoojamme sanoi, että tiivistetään sisäpuoli eli savukanava, ei ulkopuolta, joten vedimme sellaisen ruostumattoman letkun meidän kautta ja sitten se oli kunnossa, hyväksytty ilman ongelmia.
En epäile mitä kirjoitat, mutta en ymmärrä miten nuohooja ajatteli, ymmärrätkö sinä? Tarkoitan, että savupiippu, joka on muurattu tiilistä ja joka jostain syystä halkeaa niin, että savukanavan ja ulkopuolen välillä on reikiä, pysyisi tiiviinä rappauksen takia?? Minun kokemukseni rappauksesta on, että se halkeilee samasta kohdasta kuin "seinä", johon se on kiinnitetty, mutta ehkäpä savupiipussa ei ole niin? Maallikkona tuntuu, ettei argumentti ole pätevä, mutta mitä minä tiedän? Kun savupiippumme tarkastettiin ja testattiin ennen avotakan sisäosan asennusta, se vuoti samalla tavalla kuin Ola78:llä, eli ullakolla, eikä sitä myöskään voinut rapata takaa avaamatta kattoa. Mutta meidän nuohoojamme sanoi, että tiivistetään sisäpuoli eli savukanava, ei ulkopuolta, joten vedimme sellaisen ruostumattoman letkun meidän kautta ja sitten se oli kunnossa, hyväksytty ilman ongelmia.
"Tuli"
Mutta täytyykö savupiippu todella nuohota? Olenhan nähnyt jossain rakennusohjelmassa TV:ssä, jossa he laittoivat sisäputken suoraan savupiipun läpi. Eikö sen pitäisi riittää? Ainakin sen pitäisi olla 1000 kertaa yksinkertaisempaa.
Mutta täytyykö savupiippu todella nuohota? Olenhan nähnyt jossain rakennusohjelmassa TV:ssä, jossa he laittoivat sisäputken suoraan savupiipun läpi. Eikö sen pitäisi riittää? Ainakin sen pitäisi olla 1000 kertaa yksinkertaisempaa.
Klikkaa tästä vastataksesi