11 198 lukukertaa ·
12 vastausta
11k lukukertaa
12 vastausta
Laita kattosovitin ilman päätyponttia
Hei,
Aion asentaa kattopaneelit kahteen huoneeseen ja olen ostanut ekonomisorteringia, joissa ei ole päätyponttausta. Ne pitäisi liimata ja saumata kattokoolauksen kohdalle.
Nyt pohdin, onko mitään hyötyä siitä, että liittäisin ne toisiinsa viistämällä? Eli leikkaamalla ne 45 asteen kulmassa terällä ja siten saaden "vakavamman" sauman, kuin köyhän miehen päätypontti. Vai onko se vain turhaa työtä?
Mitä sanoo kirvesmiesammattilaiset?
Aion asentaa kattopaneelit kahteen huoneeseen ja olen ostanut ekonomisorteringia, joissa ei ole päätyponttausta. Ne pitäisi liimata ja saumata kattokoolauksen kohdalle.
Nyt pohdin, onko mitään hyötyä siitä, että liittäisin ne toisiinsa viistämällä? Eli leikkaamalla ne 45 asteen kulmassa terällä ja siten saaden "vakavamman" sauman, kuin köyhän miehen päätypontti. Vai onko se vain turhaa työtä?
Mitä sanoo kirvesmiesammattilaiset?
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Sisäverhouspaneelilla on kai vain "koristeellinen" tehtävä, eli ei kantavaa tehtävää.
Joten se on varmaankin ulkonäköasia, yhdistätkö sen vai et.
Mutta liimaaminen? Etkö ajattele veneen rakentamista nyt?
//KoW
Joten se on varmaankin ulkonäköasia, yhdistätkö sen vai et.
Mutta liimaaminen? Etkö ajattele veneen rakentamista nyt?
//KoW
Harrastajasähköasentaja
· E
· 15 415 viestiä
En ole ammattilaispuuseppä, mutta kaikki paneelikaton, jotka olen nähnyt asennettavan, ovat olleet ilman päätyponttia, vain leikattu hienohampaisella jiirisahalla.
Päätypontti on tarkoitettu liittämään koolingon välissä, esim. raakapontti aluskatolla. Sisäpaneeli liitetään koolingon/harvapaneelin päälle ilman liimaa.
Ja jos liität koolingon/harvapaneelin päälle, et varmaan tarvitse "vahvempaa" liitosta. Jos olet ostanut paneelia, joka on ollut ulkona, anna sen olla sisällä jonkin aikaa ennen kuin asennat sen, jotta se ei kutistu niin paljon.
Ja jos liität koolingon/harvapaneelin päälle, et varmaan tarvitse "vahvempaa" liitosta. Jos olet ostanut paneelia, joka on ollut ulkona, anna sen olla sisällä jonkin aikaa ennen kuin asennat sen, jotta se ei kutistu niin paljon.
Joo, olen tehnyt sen myös ja se toimii h*tvetin hyvin, mutta saattaa olla hieman hankalaa ja vaatii siihen koneen. Mutta ajallisesti se on vähäpätöistä, koska se vie korkeintaan 1min/sauma tehdä kaksi uraa ja vähän liimaa, jos haluaa myös hemmotella itseään.Gilbert sanoi:
Joo, esimerkiksi Siljans kattopaneelit ovat päätypontattuja. Tosin ei heidän taloudellinen lajittelunsa (mutta sain päätypontattua B-lajittelua yhteen huoneeseen, jossa juuri nyt asennetaan laskevia pituuksia). Ja Siljans kuvauksessa sanotaan, että saumat pitäisi liimata, mutta ehkä se koskee vain päätypontattuja saumoja runko/rakojen välillä?
Klikkaa tästä vastataksesi