Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
sdrlnd: Profiili koostuu ainoastaan yhdestä "lag" metallilevystä. Älä käytä niitä kaksinkertaisina, se on vain tarpeetonta kustannusta, koska ne on tarkoitettu asennettaviksi yksi kerrallaan. Ruuvit kiinnittyvät riittävästi koolaukseen. //Oscar
saturnus: näyttää hyvältä... nyt kannattaisi maalata talon räystäslaudat, kun te kuitenkin olette korkealla...........
Hassan_1400: Rakennamme uutta ja kirvesmies sanoo, että tämä liitos kestää yläkerran kuorman. palkkien alapinnalla ei ole vetolujuutta ja kaikki liitokset on asetettu samalle puolelle. Lähetin kuvat suunnittelijalle, joka piirsi välipohjan, ja hän hyväksyy liitoksen alla olevan mukaisesti ja KA sanoo, että vastuu on suunnittelijalla ja hän ei voi tehdä enempää. Kestääkö tämä menetelmä
magnu: Kaikki kustannukset, jotka olen nähnyt, ovat neliömetriä kohti, luultavasti siksi, että lattiat ovat hallitseva kustannus. Mutta kuten kuvailet, on keskellä oleva kantava seinä ongelma. Mutta tarkastuksen avulla voit tehdä laajennetun tutkimuksen ja mitata kosteuspitoisuuden juuri tuossa alapalkissa. Jos se on matala - älä tee mitään. Mitä näin alapalkin vaihdosta, se ei näyttänyt
prototypen: Varmista, että levyt ovat 1 mm suurempia kuin tila, jotta ne painuvat tiukasti paikoilleen, jolloin tiivistys on sopivaa. Teippi tarttuu huonosti solumuoviin. Protte
Fröberg: Hei, Olen asentamassa savupiippua kamiinaan. Olen tehnyt reiän kattoon ja asentanut alapannan ja laittanut savupiipun paikoilleen. Asennusohjeissa lukee, että putki tulee kiinnittää siten, että savupiipun ulkovaippa pitää vähintään 100 mm etäisyyden palavasta materiaalista. Tässä kohdin tulee ongelma... Putken halkaisija on 215 mm eli reiän katossa täytyy olla vähintään 415x414
MaZtoR: Kulmahiomakone ja joku, joka suihkuttaa vähän vettä, toimivat myös, jos ei pelkää iskuja.
b8q: Nyt en sano, että pitäisi tehdä kuten 40-luvulla, mutta bjälklagissani on musta vindpapp (tyyppi), jotta kutterspån ei putoa alas. Se näyttää toimivan hyvin, mutta toisaalta kutterspån on varmasti parempi vastaanottamaan ja luovuttamaan mahdollinen kosteus kuin moderni mineraali- tai lasivilla.
Hannesrenoverar: Suurkiitos vastauksesta! Kuvassa oleva ilmanvaihtoputki johtaa ilmaa olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen. Olen väliaikaisesti poistanut sen. Noin 30 vuotta sitten, kaikkiin talon asuntoihin asennettiin tuloilma. Siksi todennäköisesti on muitakin asuntoja, joilla on sama ongelma ylä- ja alapuolellamme. Kukaan ei kuitenkaan ole purkanut alakattojaan. En uskaltanut jättää sitä sellaiseksi kuin
Stefan_A: Hei! Minulla on Mockfjärdshus/Modulhus, joka on rakennettu vuonna 1975. Kun suunnittelimme tässä hiljattain tapetoida yhden huoneen uudelleen, huomasimme pari kosteusläikkää tapetissa aivan alhaalla, lähellä lattialistaa. Aloimme miettiä, mistä se voisi johtua, sillä se ei voi olla sisältä päin tullut (suora sähkölämmitys ja edessä ollut huonekalu). Kiersimme talon ympäri ja
Dr Fozz: Oletko miettinyt, voisiko olla vaihtoehto runkotolpata seinä joko puu- tai teräsväliseinätolpilla? On nopeampaa ja halvempaa...
Mats: Pitkät lehdet ja täytyy ottaa huomioon, että muutama voi mennä betonin kulutuksen vuoksi, mutta se toimii :)
Enk Projektet: Sahaa pois kaikki paitsi yksi, sen sahaat irti käsisahalla...jos kiristää, siinä on painetta...
Frida Eliasson: Onko kukaan tietoinen hyvästä lättregelsystem-valmistajasta? Kiitollinen vastauksista.
chisburg: Kiitos vastauksesta. Voiko teräskulmat sulauttaa niin, ettei halua sauman seinän ja pellin/mdf:n välillä näkyvän? Onko parempia vaihtoehtoja?
Mikael_L: Ja olen samaa mieltä siitä, mitä Jc1972 kirjoittaa, myös ... :cool: Jos aikoo laittaa ristikoolauksen vain yhdelle puolelle, mielestäni on suurempi etu tehdä se sisäpuolelle, koska silloin saa asennuskerroksen sähköä ja vettä varten ilman, että tarvitsee tehdä reikiä muoviin monessa kohtaa. Se myös helpottaa sähköputkien vetämistä kulmien ympäri, jos sen tekee oikein.
Larsa: Aivan, sinun täytyy saada naulakoroke muutaman senttimetrin irti Lecasta, jotta paneelin taakse tulee tuuletusrako. Voit käyttää joko puupalikoita joiden takana on aluskatepaperia, mutta helpointa olisi käyttää jonkinlaisia muovivälikappaleita, joiden läpi ruuvaat koolaukset suoraan.
AndBygg: Hei, Olemme asentaneet uutta ilmanvaihtoa taloon ja eräässä huoneessa minun täytyy rakentaa kotelo ilmanvaihtoputkien ympärille. Haasteena on, miten saan sen tiiviisti sisäkattoon. Siellä on nimittäin paneelia, joten se on erittäin epätasainen. En tiedä, mitä sellaista paneelia kutsutaan, mutta se muistuttaa sellaista, jota näkee monissa ulkoverhouksissa, joissa laudat ovat
sdrlnd: Hei! Aivan kuten sanotte, on arvo, jonka annoin, mitoitusarvo eikä mikään todellinen maksimikuorma. Huomasin, että kirjoitin väärin knm, minun moka! Kysymykseen siitä, onko se pistemäinen kuorma vai ei, on palkilla kuormatyypistä riippumatta enimmäiskuorma. Kun kuorma jakautuu useampaan pisteeseen kuin yhteen, on riski nurjahtamiselle pienempi. Myös muut tekijät, kuten kiertyminen,
Thomas59: Voit varmaan taivuttaa tai viilata pois piikit Mollyplugista. Riski on kuitenkin, että plugi/laajennin pyörii. Ehkä pieni nokare epoksiliimaa auttaa. Kunhan plugi alkaa "pitää", on kaikki kunnossa. Silloin pysäyttävät yleensä plugit siivet kipsilevyn takana. Ehkä on olemassa joku toinen kekseliäs ratkaisu/plugi/laajennin, mutta itse käytän Snap Togglea. Se on ohut muovikraana, joka
lillstefan: Kiitos vastauksesta! Tiedän, että nämä ovat peruskysymyksiä, mutta jos ei kysy, ei saa tietää :). Seinä on nyt poistettu talttapihdeillä ja vasaralla, pieni apu kulmahiomakoneelta oli myös tarpeen.
raveper: Leima voi saada esim. postimerkissä, mutta en ymmärrä, miten se auttaisi pitämään katon ylhäällä.
MathiasS: Tuo ruuvi poraa itse. Varmista, että voit ruuvata ruuvinvääntimellä, niin se sujuu helposti.
JOW: Pitäisi varmaan lisätä, että en tiedä onko tämä se tapa, jolla yleensä tehdään, luultavasti ei, liikaa näpertelyä tavalliselle kirvesmiehelle. Kuinka paljon aiot pärskiä? Mutta tiedän, että on olemassa sokkelieristys valmiilla reunalla sisälevyille. Kun minun piti pystyttää autotalli, sitä ei ollut paikallisessa rakennuskaupassa ja sen saaminen kesti liian kauan. Uskon, että
Gabbe1: Kokemukseni avotakan kasettitulipesistä on, että kaikki sata kiloa tiiltä/laastia tulipesän ympärillä ja savupiipussa varastoivat lämpöä erittäin hyvin, paljon paremmin kuin muutamat pikkuiset vuolukivet. Edellisessä talossani savupiippu säilytti lämpöä noin vuorokauden verran tulen sammumisen jälkeen.
cederbusch: On takuulla niitä, jotka tuhahtelevat tällaiselle johtopäätökselle, mutta olen silti sitä mieltä. Mutta täytyy sanoa, etten ole johdonmukainen. En esimerkiksi vedä uutta viemäriä valuraudasta, venttiiliakselia asbestilevyistä tai rautaputkia käyttövesille. Kylpyhuoneemme on esimerkki suuresta poikkeuksesta periaatteisiini. Siellä on muovimatto. Kipsiseinät. On itse asiassa hieman