Aion tehdä laajennuksen, jossa on satulakatto talon päätyä vasten, ja talossa on tiiliverhous. Laajennus on avoin harjaan asti, joten käytetään liimapuupalkkia kattotuolien sijaan. Ulkoreunassa palkki lepää tolpan päällä, mutta miten kiinnitän sen taloa vasten? En voi käyttää tolppaa tässä, koska siinä on oviaukko.

Terve!

Olen ajatellut tehdä täsmälleen samalla tavalla. Miten ratkaisit sen?

Spontaaniratkaisuni olisi varovasti poistaa muutamia kiviä siitä kohdasta, johon nockbalken pitäisi asentaa, ja kiinnittää palkki takana olevaan runkotolppaan sopivalla tavalla. Sen jälkeen muurata kivet takaisin.

Hakkasin pois melko paljon tiiltä. Osittain pystysuora kanava suoraan harjalle asti, osittain 30 cm korkea aukko ikkunan yläpuolella, joka piti poistaa. Ikkunan aukon rakensin uudelleen liimapuupalkilla, joka lepää tiilillä ikkunan kummallakin puolella (joka on nyt oviaukko). Palkille, kohti harjaa, asetin kaksi yhteenliimattua 145x45-koolausta, jotka myös naulattiin tiilen takana olevaan puuseinään. Sitten asetin harjapalkin ja kiinnitin sen koolauksiin naulalevyillä. Ainoa, joka oli hieman hankalaa, oli välttää tiilien irtoaminen suoraan kannatinpalkin yläpuolelta ennen kuin sain palkin paikoilleen. Ratkaisin sen tilapäisesti kiertämällä kulmateräksen alimpaan tiiliriviin heti kun olin poistanut kivet. Kun palkki oli paikallaan, se kantaa tiilien painon. Mietin ensin, että olisin asettanut kannatinpalkin kahden pilarin päälle, mutta arvioin, että riittäisi laittaa se tiilien päälle.

Katsotaan, onko minulla kuvia, jotka näyttävät miten se onnistui.
/Tomas

Tältä se näyttää! Valitettavasti itse liitosta ei näy kovin hyvin näissä kuvissa, mutta meillä oli lähtökohta reilu laudankatto (22 mm raakapontti kahdessa kerroksessa, välissä pystysuorat kolmen tuuman koolaukset!), johon oli erittäin helppo kiinnittää sekä koolaukset että liimapuupalkit neljän tuuman nauloilla.
Onnea matkaan!

• Rakennustelineet tiiliseinää vasten; mies asentaa ikkunan yläpuolella ulkona.
  • Ulkokehikon rakentaminen talon laajennukseen, puurakenteet ja tukipilarit paikoillaan, taustalla tiilitalo ja sininen taivas.
  • Ulkoverannan rakentaminen: kaksi henkilöä katon päällä, yksi alhaalla. Puinen kehikko, osittain valmis katto, rakentamistyökalut maassa.
  • Uusi valkoinen laajennus punatiilisen talon kyljessä, rakennustelineet sivussa, sininen taivas taustalla.
näyttää hyvältä... nyt kannattaisi maalata talon räystäslaudat, kun te kuitenkin olette korkealla...........

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.