Hei!
Minulla on Mockfjärdshus/Modulhus, joka on rakennettu vuonna 1975. Kun suunnittelimme tässä hiljattain tapetoida yhden huoneen uudelleen, huomasimme pari kosteusläikkää tapetissa aivan alhaalla, lähellä lattialistaa. Aloimme miettiä, mistä se voisi johtua, sillä se ei voi olla sisältä päin tullut (suora sähkölämmitys ja edessä ollut huonekalu). Kiersimme talon ympäri ja huomasimme, että upotetussa sähkökeskuksessa oli 1-2 cm rakoja, joissa laasti oli murentunut. Keskus sijaitsee vastapäätä kohtaa, jossa läiskä on havaittu. Kyseessä on siis tiiliseinä ja etelän puoleinen seinä. Koska haluamme korjata ongelman ja tarkistaa, kuinka paljon vahinkoa saattaa olla tullut, ajattelimme ensin tiivistää raot mutta sitten avata seinän sisältä päin. Koska en ole puuseppä, mutta kuitenkin kätevä käsistäni, ajattelin silti tehdä kaiken työn itse.
Nyt mietin, onko jotain erityistä, mitä pitäisi ottaa huomioon, kun otan seinän alas ja kun rakennan sen uudelleen?
Jos olen ymmärtänyt oikein, ulkoseinän osat huoneesta katsottuna ovat: huonelevy (kipsi tai vastaava), höyrysulku, eristys ja sitten tuulensuoja. Sen jälkeen ilmarako ja muuraus. Lisäksi on tietysti runkorakenne siellä täällä

Olen myös nähnyt jossain, että kipsin ja höyrysulun välissä on eristystä, kumpi on oikein? Onko jotain, mitä olen unohtanut?
Aion myös tarkastella, kuinka seinä on rakennettu samalla, kun otan sen alas, mutta on aina mukava saada vinkkejä etukäteen, jotta tietää, mitä odottaa
Ulkoseinien kanssa en ole koskaan puuhastellut, mutta sen sijaan sisäseinien, siksi mietintäni.
Se mitä aiomme tehdä, on tarkistaa, onko runkorakenne ja eristys vahingoittuneet ja huonontuneet ja vaihtaa ne tarvittaessa. Lisäksi saatamme asettaa huoneeseen kostuttimen, joka toimii muutaman päivän kuivatakseen. Yksi ajatus, joka tuli mieleeni aiemmin, on se, että koska sähkökeskus on sijoitettu seinään, eristys sen ja sisäseinän välillä voi olla huomattavasti huonompi. Tämä saattaa aiheuttaa lämpösillan ja mahdollisesti jonkin verran kondensaatiota, joka valuu alas kannattimelle ja sitten läpäisee levyn, aiheuttaen värimuutoksen tapetissa, tämä yhdessä rakojen kanssa, joista sade ja lumi ovat päässeet sisään. Kuitenkin sen näkee vasta, kun seinä alkaa tulla alas.
Kiitos etukäteen
Stefan