Hei

Olen yrittänyt löytää vastauksen, mutta en jaksa etsiä enää.
Olemme juuri muuttaneet vanhalle satavuotiaalle pienelle tilalle. Sisäseinät ovat tretex =O(
Emme suunnittele remontoimista, mutta meidän täytyy ripustaa aika monta hyllyä. Onko se edes mahdollista?

Tällä hetkellä olen jumissa löytääkseni tulpat, jotka toimivat tangon ripustamiseen kattiloille. Toimivatko mollitulpat?
Kuinka paksu levy oletetaan olevan?

Terveisin
Henrietta

Oletteko varma, ettei tretexin takana ole mitään järkevää? Sitä käytettiin pintalevynä ja eristeenä, ja ei ole mahdotonta, että sen takana olisi "puutavaraa". Pelkkä tretex seinänä olisi melko heiluva.

Minun tapauksessani tretexin takana oli 22 mm paksua pontattua puutavaraa - tosin taloni on vain 60-vuotias.

Ei kiinnikkeitä lainkaan, sinulla on ruodelauta tai lankku 11mm tretexin takana.
Jos aiot ripustaa paperia, käytä nuppineulaa ja hyllyyn tavallista puuruuvia.

Jälkeen 8 reikää voin todeta seuraavaa:

Reikä 1 (sen jälkeen aloin etsiä vinkkejä) oli noin 2-3 cm ilmaväli ja sen jälkeen laasti.
Reikä 2 - suoraan laastia tretex-levyn jälkeen.
Reikä 3 (sama korkeus kuin reikä 1) luulen, että siellä on palkki.
Reikä 4 - laasti ja todennäköisesti kivi 2 cm jälkeen =O(
Reikä 5 - sama kuin reikä 3 - palkki.
Reikä 6 - mahdollisesti sentin ilma ja sitten tiili?
Reikä 7 ja 8 laasti.

Asensin kaksi IKEA-tankoa keittiövälineiden ripustukseen, eli noin 6 cm etäisyys korkeussuunnassa ja noin 1 metri leveys.

Yritin etsiä palkkeja koputusmenetelmällä ja palkkien etsijällä - en ollut hyvä kuulemaan ja etsijä piippasi villisti ilman mitään rakennetta...

Mielestäni talomme myynyt nainen oli käyttänyt hieman liian suuria tulppia, joiden halkaisija oli 9-10 mm ja jättiruuvit 8-10 cm verhotankoja varten - mutta nyt alan ymmärtää =O)

Meillä ei ole niin paljon lattiatilaa, joten meillä on (ajateltu) seinälle kiinnitettäviä hyllyjä. On pala sisäseinää, joka on kiinteä, mutta loput on sekoitus - MITÄ?? Olen testannut palkkien etsijällä, ja se voi osoittaa kiinteän seinän tietyssä paikassa - yksi metri ylös ja yksi metri sivulle - keskellä ulkoseinää. Sitten on hiljaista yksi metri sivulle jne. Talo on pieni "Skånelänga" Sjöbossa, rakennettu noin sata vuotta sitten. 79 m². Anturaperustus. Savitiili. Puurunko - sanoo mieheni, olen täysin ohittanut tämän osan. Näkyvät kattopalkit - joten saatan joutua ruuvaamaan niihin tulevaisuudessa, mutta mielestäni se olisi sääli vai mitä?

Onko jollakulla vinkkiä verkkosivustosta, josta voisin lukea tämän tyyppisistä taloista?

Tretex kestää vain esineitä, jotka voi ripustaa nuppineuloilla, joten on pakko päästä tiileen asti pystyäksesi kiinnittämään jotain.
Googla, puhu naapureille, puhu edelliselle omistajalle tai odota vinkkejä täältä. Osittain kiinnitetty tretex ei kuulosta valitettavasti kovin yksinkertaiselta käsitellä.

Seinät vanhoissa skånetaloissa ovat erittäin vaikeita ripustaa mitään muuta kuin tauluja. Vaikeus ei johdu ensisijaisesti treetextestä vaan seinämateriaalista. Jos olet onnekas, saatat saada kiinnityksen tiileen, mutta yhtä usein olet porannut huokoiseen kalkkilaastiin tai polttamattomaan savitiileen. Luulen, että teidän on yksinkertaisesti ajateltava uudelleen ja panostettava hyllyihin ja kaappeihin, jotka seisovat lattialla. Toinen vaihtoehto, jota olen miettinyt, on rakentaa eräänlainen puukiinnitys, joka kiinnitetään kattopalkkeihin tai yläseinällä olevaan palkkiin.

Jos treetexten on tuoretta eikä haise ummehtuneelta, se on melko hyvä materiaali tällaisille vanhoille taloille. Parempi kuin kipsilevyt.

Ne, jotka tekevät radikaaleja kunnostuksia tällaisille vanhoille taloille, rakentavat sisäseiniä lecasta. Eli talo talon sisällä, sekä eristävä että antaa vakautta vanhoille huokoisille seinille. Mutta sellainen on järkevää vain, jos kyseessä on oikeasti rappeutunut talo.

Viimeksi muokattu:
Huomasin, että kysyit vinkkejä verkkosivustoista ym. Hienoa, että ihmiset hakevat tietoa ennen kuin alkavat purkaa! d^_^b
Tässä ovat vakiovinkkini. (Varmaankin löytyy enemmänkin)

Hyviä kirjoja:

"Skånelängor : att förstå och bevara ett kulturarv" kirjoittanut Ove Torgny
ISBN 91-38-90281-8 (sid.)

"Handbok i sydöstskånsk byggnadsteknik" kirjoittanut Kerstin Barup, Mats Edström
Sydöstra Skånes samarbetskommitté (julkaisija)
Alternatiivinen nimi: SÖSK
ISBN 91-7260-857-

Hyviä linkkejä:
Föreningen Bevis (Byggnadsvård i Skåne)
http://www.bevis.nu/

Föreningen Skånska gårdar
http://www.skanskagardar.se/

Onnea talon kanssa!

Kiitos sommartorparn!
/Henrietta

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.