Olemme äskettäin asentaneet insertin avotakkaamme. Tämä insertti on valmistettu corten-teräksestä ja siinä on kaksi robax-lasia ja 2 tuuletinta. Valitsin tämän tekemättä paljon tutkimusta (valmistaja Svenskt spisteknik, Emmabodassa). He vakuuttivat minut hyvästä lämmitystehosta. Olen pettynyt, koska se menettää nopeasti lämmitystehonsa heti kun tuli sammuu. Kysymykseni on: Onko järkevää asentaa vuolukiveä insertin sisälle vai pitäisikö minun käyttää vermikuliittia? Mistä minun kannattaa ostaa nämä tuotteet?

Vuolukivi suurissa määrin pitää lämmön hyvin. Sinun ei tulisi odottaa suurta eroa, jos vuoraat metalliosan vuolukivellä. Jotta saisit merkittävän vaikutuksen, sinun täytyy lämmittää useita satoja kiloja vuolukiveä. Mieluiten yli 1000 kg.

Corten-teräksestä tehty sisäosa on erinomainen nopeaan lämmitykseen, mutta se ei ole hyvä lämmönsäilytykseen.

Erik

Kokemukseni avotakan kasettitulipesistä on, että kaikki sata kiloa tiiltä/laastia tulipesän ympärillä ja savupiipussa varastoivat lämpöä erittäin hyvin, paljon paremmin kuin muutamat pikkuiset vuolukivet. Edellisessä talossani savupiippu säilytti lämpöä noin vuorokauden verran tulen sammumisen jälkeen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.