Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Oldboy: Kuulostaa ihan mahdolliselta. Minulla oli muutamia muuriin upotettuja puupaloja tiilitalon kellariseinässä talossa vuodelta -47. Ne olivat oviaukossa, ja niitä käytettiin ovenkarmin kiinnittämiseen. Puupalat olivat "kartiomaisia", joten niitä ei voitu vetää pois seinästä.
Dagwood: Kiitos paljon kaikista vastauksista. Olin jo ostanut kipsilevyt seinään, jota olin rakentanut, joten käytin loput kipsistä tähänkin. Käytän sitten laajenevia kiinnikkeitä. Senhän pitäisi toimia. Samaan aikaan minulla oli todellakin myös MDF:ää jäljellä aiemmin lattia-aukkoihin käytetystä materiaalista, joka olisi myös voinut käyttää. Joka tapauksessa seurasin omaa
twoody: Joo, näin sen nyt :) menin aloituspäivämäärän mukaan 21. joulukuuta, en ajatellut vuotta
pellemania: Aivan! Mutta tärkeintä lienee ostaa hyvää laatua jo alusta alkaen. Pyydä täydellinen analyysi rehuista, jotka ostat. Vaihtoehtoisesti voit ostaa säilörehua pienissä muovipaaleissa. Vähintään kymmenen kerrosta muovia, koska on kyse ilmatiiviistä varastoinnista ja pitemmät terävät korret voivat helposti tehdä reiän muoviin.
bonnier: [citat] Mietin myös sitä! Pitäisi toimia kohtuullisesti, mutta hieman epäilen, pysyykö se kuin kallio… mutta jos sanot niin ;) [citat] Niin voi tehdä, kannattaa miettiä!
SBH: jää liimalla palkkeihin ja saumoihin.
Stina71: Okei. Niin hän varmasti saattoi tarkoittaa. Kyllä, olen henkilökohtaisesti repinyt mattoja, joissa on mustaa liimaa ja asbestia sisältävää pahvia.. Viisi vuotta sitten. Kun aloitimme remontin. Täysin tietämätön. Uusi laminaattilattia asennettiin sitten päälle ilman puhdistusta alla. Pahvin- ja liimanjäämiä jäi uuden lattian alle. Kukaan ei silloin ajatellut asbestia... Suuria
Drömhus2012: En usko, että hinta on enää ajankohtainen, kun otetaan huomioon, että viesti on yli kymmenen vuotta vanha, mutta sitä sinä et tosin kysynyt. Tervetuloa foorumille. :)
Blindnit: Voiko putkissa olla vedon tunnetta? Ajattelen, että jos putket kulkevat seinän kylmässä osassa, niin voi käydä näin, olen huomannut...
andeol: Eterniitti tulee lähtemään joka tapauksessa, osan siitä minun täytyy poistaa miten tahansa, ja minun täytyy myös tehdä joitakin läpivientejä. En ole perillä palomääräyksistä, mutta jos minulla on kaksoiskipsilevy jossain rakenteessa, se ehkä riittää? Kipsin osalta en löytänyt kipsiä ilman tasoitereunoja, mutta huomasin, että voin käyttää lattiakipsiä, jolloin saan
Montören: Kokeile Putsbruk C:tä ja kostuta rappaus muutaman kerran, kun se on laitettu, jotta se ei kuivu liian nopeasti. Voi olla, että olet valinnut laastin, jossa on liikaa sementtiä.
KnockOnWood: [citat] Pahoittelut, näen että unohdin, että leveys kasvoi alkuperäiskysymyksen 45 mm:stä.
Tumstocke: Hei, haluaisin apua hyvän pohjapiirroksen suunnittelussa kellarille. Haluaisin sinne makuuhuoneen, tv-huoneen, pannuhuoneen, varaston ja pesutuvan yhdistettynä vessaan. Tässä on kuva, miten olen sen ajatellut. [bild] Tulevassa makuuhuoneessa on soraa lattialla, ja seinät päättyvät suoraan siihen. Haluaisin saada paremman kattokorkeuden. Ehdotuksia, miten? Olin ajatellut kaivaa seinän
thomas33: Asbesti ei ole hengenvaarallista, jos ei päivittäin työskentele sen puhdistuksen parissa! Pitkän aikaa asbestia esiintyi jarrupalalevyissä ja jarrunauhoissa, jotka automekaanikot vaihtoivat ja samalla puhdistivat ennen kuin uudet asennettiin paineilmalla. Nämä pölyt vapautuivat myös teiden varsille... Kuten aiemmin mainittiin, arkielämässä asbestia esiintyi monissa eri materiaaleissa.
Vante: suojalasit hanskat ja ristiveto.
JKrister: Olisin tehnyt samoin. Jos se tuntuu natisevalta, täydentäisin kulmaraudalla keskellä ylös portaan yläpuolelle. Ei ole mitään voimaa, joka painaisi mdf:ää.
Bloink: Vaihda kattolista lateksisaumaan tai vastaavaan. Tai jos on mahdollista, sahaa sovite niin, että saat hyvän istuvuuden kattoa vasten ilman listaa tai saumaa.
Stefan N: 70 on yleensä sopiva, jos karmin ympärillä on normaalit raot.
cecar33: Lue täältä ehkä http://www.joma.se/mediabank-1/byggbeslag-4/skalmurar-1.pdf
Jimman811: Vvb till ts noin 6 metriä Ensimmäinen ajatukseni oli laittaa ne seinään, mutta en oikein tiedä miten ratkaista ensimmäinen liitos, siksi ensimmäinen kirjoitukseni tässä. Ja ajattelin myös käyttää pexiä koko matkan. Mikä tulee olemaan ahdasta tai ei, en voi nähdä etukäteen, minulla ei ole suoranaista tietoa tästä, joten on mitattava ja katsottava. Bockfixtur, onko se sellainen
62_an: Entisessä autotallissa sijaitsevassa eteisessä on talon liitännäisseinään päin "ulkoneva" osa (65x65cm), jossa aiemmin oli kattila. Nyt "ulkonevassa" osassa on kaukolämpökeskus, ja sinne asennetaan myös lattialämmityskeskus. "Ulkonevan" osan lattiataso on korkeampi kuin edessä olevan lattian. Tämä johtuu siitä, että ulkonevan osan lattia on betonilaatta, jolle itse talo on
MaZtoR: Ms ploymer? En ole koskaan kuullut sen käytöstä kylpyhuoneessa kuitenkaan.
Pannlampa: Mielestäni näyttää hyvältä kantavuuden suhteen. Rakensin kesällä samalla pylväsetäisyydellä ja -mitoilla, ja siitä tuli erittäin tukeva. Suosittelen kuitenkin harkitsemaan vielä kahdesti ennen kuin laitat lapiota maahan, jotta kaikki sujuu hyvin alusta alkaen. Vahvistin esimerkiksi yhden nurkan, jotta siellä olisi mahdollisuus sijoittaa spa, ja vedin paljon tyhjiä vp-putkia, jotta
shms: Loistavaa, kiitos kaikista vastauksista! [citat]
mariatherese: Jos olisit ollut länsirannikolla, olisin ehdottomasti pyytänyt heidän numeroaan...
Gabbe1: Kestääkö todella niin pitkä graniittilevy kantaa itseään ilman että murtuu keskeltä?
Stefan N: En usko, että graniitti kestää niin ohuina levyinä. Mene kivifirmaan ja katso.
D09: [citat] Heitä vähän rappausta putken viimeistelyyn. Voit siistiä sen putkea vasten märällä siveltimellä. Tai osta ruostumaton teräslevy, josta jaat palan ja leikkaat reiän putkea varten (palat hieman päällekkäin). Näin tekivät LVI-työmiehet savupiipputapauksessani ja siitä tuli hyvä :)