36 616 lukukertaa ·
25 vastausta
37k lukukertaa
25 vastausta
Asbesti vanhan talon materiaaleissa
Kun kirjoitin tämän viestin foorumille, olin avoin siitä, että huoleni voidaan kokea liioiteltuna. Ja olen tietoinen tästä. Mutta siitä huolimatta, tarvitsen puhtaasti faktapohjaista tietoa voidakseni tehdä mahdollisimman viisaita päätöksiä. Joten, vielä kerran, kiitos teille, jotka käytätte aikaanne antaaksenne näkemyksenne pohdinnoistani! Arvostan sitä kovasti!
Jäsen
· Stockholms
· 1 555 viestiä
TS on aloittanut kolme keskustelua muutaman päivänsä aikana foorumin jäsenenä, kaksi asbestista ja yksi vanhan peilin vaarallisista aineista. Ei ole järkevää tai hyödyllistä huolehtia niin paljon näistä asioista.stake sanoi:
Edellisessä asunnossamme oli asbestia keittiön, vieraswc:n ja kylpyhuoneen kaakeliliimassa. Kun remontoimme, annoimme saneerausfirman poistaa sen ja se maksoi noin 11 000 kr. Se on järkevä toimenpide remontin yhteydessä. Ullakon paperin repiminen, pakkausnarun analysointi tai edes miettiminen, onko asbestia seinissä, joihin aiotaan porata, on liioiteltua. Jos haluaa liioitella mielenrauhansa vuoksi, voi hankkia ilmanpuhdistimen.
TS kirjoittaa olevansa huolissaan altistavansa tyttärensä vaarallisille aineille. Voin taata, että hän altistuu vaarallisille aineille joka päivä eikä häntä voi suojella. Kaikki ruoka, vesi ja ilma sisältävät myrkkyjä. Raikas ilma metsissä syksyllä on täynnä hometta ja maaperän bakteereita, ja järvi, jossa uimme kesällä, on täynnä raskasmetalleja. Talvella poltetaan puuta ja ilma täyttyy karsinogeenisilla hiukkasilla, ja keväällä eläimet ja kasvit levittävät vaarallisia aineita ja infektioita.
TS ja montööri voisivat ehkä hakea apua yhdessä ja muuttaa uustuotanto vuokra-asuntoon jos edes se on turvallista......
TS:n kysymykset ovat minulle lähes sairaalloisen vainoharhaisia...
Pyydän anteeksi, jos TS pahoittaa mielensä, mutta jos uskoo, että aivan kaikki ympäristössään sisältää vaarallista asbestia tai jotain muuta vaarallista, pitäisi ehkä miettiä elämänriskejä useammin ja alkaa arvioida muita vaaroja, joille altistaa itsensä päivittäin, ennen kuin alkaa pohtia taloonsa liittyviä asioita kuten TS.
Olen täysin vakuuttunut, että on todennäköisempää kuolla ihosyöpään auringonpaisteen vuoksi kuin papanaspände kattojen vuoksi!
TS:n kysymykset ovat minulle lähes sairaalloisen vainoharhaisia...
Pyydän anteeksi, jos TS pahoittaa mielensä, mutta jos uskoo, että aivan kaikki ympäristössään sisältää vaarallista asbestia tai jotain muuta vaarallista, pitäisi ehkä miettiä elämänriskejä useammin ja alkaa arvioida muita vaaroja, joille altistaa itsensä päivittäin, ennen kuin alkaa pohtia taloonsa liittyviä asioita kuten TS.
Olen täysin vakuuttunut, että on todennäköisempää kuolla ihosyöpään auringonpaisteen vuoksi kuin papanaspände kattojen vuoksi!
Jäsen
· Stockholms
· 1 555 viestiä
En tarkoita myöskään osoittaa TS:ää minkäänlaiseksi hulluksi, kaikilla meillä on omat pelkomme, hämähäkit, lentomatkat jne. Halusin vain yrittää rauhoitella vähän ja sanoa, ettei ole mitään hätää.
En osannut aavistaakaan, että tästä tulisi keskustelu, jossa keskitytään siihen, mitä pidetään normaalina huolestumisena tai ei. Valitettavasti näyttää siltä, että näin on tapahtunut. Halusin konkreettisia neuvoja ja tietoa asiaan liittyen. Huolestuminen on yksi asia, mutta puhdas fakta on toinen. Juuri faktaa etsin. En kommentteja siitä, mikä on normaalia tai epänormaalia tuntea ja ajatella. En kommentteja siitä, että minun ja muiden keskustelussa tulisi hakea apua yhdessä jne. Sellaiset pohdinnat kuuluvat mielestäni täysin toisenlaiseen foorumiin. Olen täysin tietoinen, ettei ole hyvä huolestua liikaa. Mutta tässä keskustelussa kehotus hakea apua ei tunnu sopivalta tai hyväksyttävältä. Joten, olisin kiitollinen, jos mahdolliset viestit keskittyisivät itse asiaan eikä siihen, mikä on normaalia tai epänormaalia tuntea ja ajatella. Teille, jotka olette antaneet minulle konkreettisia neuvoja ja tietoa, haluan kuitenkin sanoa suuren kiitoksen!
Jäsen
· Stockholms
· 1 555 viestiä
Yksi vinkki on yrittää arvioida asennusten ja rakennusosien ikää; jos ne ovat 50- tai 60-luvulta, voi alkaa epäillä asbestia. Silloin voi kysyä neuvoa asiantuntijalta.
Jos kyseessä on asbesti, on parasta jättää se rauhaan siihen asti, kunnes rakennusosa on tarkoitus remontoida.
Jos on vielä huolissaan, voi asentaa ilmanpuhdistimet makuuhuoneisiin.
Niin minä pidän järkevänä tehdä.
Jos kyseessä on asbesti, on parasta jättää se rauhaan siihen asti, kunnes rakennusosa on tarkoitus remontoida.
Jos on vielä huolissaan, voi asentaa ilmanpuhdistimet makuuhuoneisiin.
Niin minä pidän järkevänä tehdä.
Onko asbesti asennettu 50- tai 60-luvulla ja ihmiset ovat asuneet talossa, kunnes TS osti sen, on tuskin todennäköistä, että siinä oleskelu olisi terveysriski. Anna vain olla koskematta siihen, mitä luulet sisältävän asbestia, jos et aio remontoida juuri siellä.
Kiitos mielipiteistä! Kyllä, ihmisiä on asunut täällä aiemmin, mutta ei pitkiä aikoja, koska tämä ei ollut aikoinaan yksityisasunto, vaan liittyi tiettyyn ammattirooliin. Siksi täällä asuneet ovat vaihtuneet melko usein. Kommenttina toiseen aiempaan mielipiteeseen, talossa on selvästi 50-60-luvun remontteja.
thomas33:n pointti oli, että asbesti oli vanha. Ei se, että aiemmat asukkaat olivat asuneet siellä vain lyhyitä jaksoja.
Toisin sanoen: Ne hiukkaset, jotka eivät tähän mennessä ole irronneet ja leijuneet ilmassa, eivät tule tekemään sitä jatkossakaan.
Toisin sanoen: Ne hiukkaset, jotka eivät tähän mennessä ole irronneet ja leijuneet ilmassa, eivät tule tekemään sitä jatkossakaan.
Okei. Niin hän varmasti saattoi tarkoittaa.
Kyllä, olen henkilökohtaisesti repinyt mattoja, joissa on mustaa liimaa ja asbestia sisältävää pahvia..
Viisi vuotta sitten. Kun aloitimme remontin. Täysin tietämätön. Uusi laminaattilattia asennettiin sitten päälle ilman puhdistusta alla. Pahvin- ja liimanjäämiä jäi uuden lattian alle. Kukaan ei silloin ajatellut asbestia... Suuria rakoja lattialistan kohdalla.
Uskon, että tieto tästä on se, mikä aiheutti asbestihuoleni.
Etten tiedä, jos vapautuneet kuidut uuden lattian alla vähitellen tulevat ilmaan rakojen kautta.
Pitäisikö minun poistaa uusi lattia ja puhdistaa, tai tiivistää raot?
Jos revin lattian ylös, on pikemminkin riski, että alla oleva leviää vielä enemmän.
Ellei sitten palkkaa ammattimaista puhdistusyritystä.
Kuten sanottu, repeytynyttä pahvia ja liimanjäämiä on siellä alla yhdessä purkamisessa vapautuneiden kanssa.
Mutta, kuten joku aiemmin kirjoitti, ehkä riittää vain tiivistää raot.
Varmasti ei ole ketään, joka voisi 100% varmuudella tarjota sopivinta ratkaisua.
Kyllä, olen henkilökohtaisesti repinyt mattoja, joissa on mustaa liimaa ja asbestia sisältävää pahvia..
Viisi vuotta sitten. Kun aloitimme remontin. Täysin tietämätön. Uusi laminaattilattia asennettiin sitten päälle ilman puhdistusta alla. Pahvin- ja liimanjäämiä jäi uuden lattian alle. Kukaan ei silloin ajatellut asbestia... Suuria rakoja lattialistan kohdalla.
Uskon, että tieto tästä on se, mikä aiheutti asbestihuoleni.
Etten tiedä, jos vapautuneet kuidut uuden lattian alla vähitellen tulevat ilmaan rakojen kautta.
Pitäisikö minun poistaa uusi lattia ja puhdistaa, tai tiivistää raot?
Jos revin lattian ylös, on pikemminkin riski, että alla oleva leviää vielä enemmän.
Ellei sitten palkkaa ammattimaista puhdistusyritystä.
Kuten sanottu, repeytynyttä pahvia ja liimanjäämiä on siellä alla yhdessä purkamisessa vapautuneiden kanssa.
Mutta, kuten joku aiemmin kirjoitti, ehkä riittää vain tiivistää raot.
Varmasti ei ole ketään, joka voisi 100% varmuudella tarjota sopivinta ratkaisua.
Klikkaa tästä vastataksesi