Aion asentaa kaiteen portaisiin, onko kenelläkään hyviä vinkkejä siitä, miten siitä saisi tukevan? Mietin lähinnä pylväiden kiinnittämistä lattiaan. Haluaisin välttää pitkä pylväitä kattoon asti, mikä olisi tietysti tukevampaa ja jämäkämpää, mutta emme pidä sitä kauniina. Muuten vain minä ja vaimoni talossa, joten ei ole lapsia, joista huolehtia :-)
Jollain ehdotuksia? Portaat ilman kaidetta puulattiasta, olohuone, punainen ovi, ruskea nojatuoli kuvioidulla peitolla ja matto.

Miltä näyttää lattian alla? Oletan, että sinulla on jokin sääntö, johon voit ruuvata, ja paras tapa on kai olla liggare alla, johon asetat tolpat. Voit silloin ruuvata tolpat liggareen alhaalta ja sitten ruuvata liggaren lattian läpi sääntöön. Sinun pitäisi sitten kiinnittää kaikki myös seinään.

Voitko kuvitella, että jos se on tehty takomalla, siitä tulee vakaa, jos sen voi ruuvata lattiaan ja seinään.....

Kyllä, lattiassa on hyvät ruuvausmahdollisuudet. Olen ajatellut samankaltaista vaihtoehtoa myös.

Olen kyllä ajatellut puukaidetta, mutta periaatteessa eikö rautakaide voisi olla tukevampi kuin puu?

bonnier sanoi:
Kyllä, lattiaan on hyvät kiinnitysmahdollisuudet. Olen ajatellut samoin myös.

Olen ajatellut puukaidetta, mutta periaatteessa ei kai sepäntä menevään kaiteeseen pitäisi tulla sen tukevampaa kuin puusta, vai kuinka?
Ei, kuinka tukeva se on, riippuu täysin kiinnityksestä, koska on kyse niin lyhyistä pituuksista ja korkeuden ei todennäköisesti pitäisi ylittää metriä tai jotain. Ellei sitten käytetä todella pieniä mittasuhteita puutavarassa. Sopivia ovat esim. 45x70 tolpat.

falkn sanoi:
Ei, kuinka vakaaksi se tulee riippuu täysin kiinnityksestä, sillä kyseessä ovat niin lyhyet pituudet ja korkeus ei todennäköisesti ylitä metriä tai niin. Ellei sitten käytetä hyvin pieniä mittoja puutavarasta. Sopivia ovat pylväät esim. 45x70.
Se on juuri kiinnitykset, joihin kaipaan ennen kaikkea vinkkejä...onko jollain muuta vaihtoehtoa kuin mitä mainittiin ensimmäisessä vastauksessa?

70*70/90*90 tolppa. Ruuvataan sellaisilla ruuveilla, joissa on kierteet molemmissa päissä. Saatavilla rautakaupasta, ajattele ranskalaisruuvi molemmista päistä.

Istuu kuin kallio.

• Tykkään
bonnier
  • Laddar…
Såhär gjorde jag. 80x80, gjord av 4st planhyvlade 21x95 som jag limmat ihop. 2 av dem sticker ner på sidan av vangstycket och är som synes skruvade ifrån sidan. De andra två är snedkapade och står på vangstycket. De är fästa med 2st 8mm träplugg med lim ner i vangstycket. Detta är sanslöst stadigt!

Har visserligen tillverkat stolpen själv men eftersom du har ett plant golv så borde det gå att såga ur en färdig stolpe också. Valmis valkoinen kaide, joka on valmistettu useista yhteen liimatuista puupalikoista, pultattu sivusta kiinni, näkyy puisella lattialla.

• Tykkään
helrob ja 2 muuta
  • Laddar…
jkarlberg sanoi:
70*70/90*90 tolppa. Ruuvataan sellaisella ruuvilla, jossa on kierteet molemmissa päissä. Löytyy rautakaupasta, ajattele franskruvi molemmissa päissä.

Pysyvät kuin kallio.
Mietin myös sitä! Pitäisi toimia kohtuullisesti, mutta hieman epäilen, pysyykö se kuin kallio… mutta jos sanot niin ;)

vectrex sanoi:
Näin tein. 80x80, tehty 4:stä tasohöylätystä 21x95, jotka olen liimannut yhteen. Kaksi niistä ulottuu vangstycketin sivuille ja kuten näkyy, on kiinnitetty sivulta. Kaksi muuta on viistohöylätty ja seisovat vangstycketin päällä. Ne on kiinnitetty kahdella 8 mm puutapilla, jotka on liimattu vangstycketiin. Tämä on mielettömän vakaa!

Vaikka olenkin tehnyt tolpan itse, koska sinulla on tasainen lattia, pitäisi myös olla mahdollista sahata valmiiksi tehtyä tolppaa.
Niin voi tehdä, kannattaa miettiä!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.