Olen ajatellut ostaa graniittilevyn ja käyttää sitä pöytälevynä. Mitat tulevat olemaan 240cmx90cm. Levy tulee painamaan 100 kg.

Olen ajatellut pöytää, jossa on neljä melko paksua pöydänjalkaa. Samankaltainen kuin tämä pöytä:

Kahdeksan valkoista tuolia ja puinen ruokapöytä, jossa on valkoinen runko ja tummanruskea pöytälevy, seisovat maton päällä sisustetussa huoneessa.

Miten minun pitäisi rakentaa "runko" ja pöydänjalat, jotta se kestäisi 100 kg?

Jos teet samalla tavalla kuin kuvassa, mutta teräsprofiileilla, se kestää huomattavasti enemmän kuin 100 kg.

Jos ajatellaan puhtaasti kestävyyden näkökulmasta, levyn paino ei ole erityisen ongelmallinen, kunhan rakenne ei häiriinny muista voimista kuin alaspäin suuntautuvista. Ongelmana, joka täytyy ratkaista, on siis se, kuinka estää pöytää romahtamasta parallellogrammina, kun joku siirtää tuolia ja vahingossa iskee pöytää vatsallaan.

Uskon, että todella tukevat tapit sivuilta suhteellisen paksuihin jalkoihin on se suunta, johon kannattaa lähteä. Kuten kuvassa siis. Tarvitaan melkoisesti hybristä uskoa, että voisi tehdä paremmin kuin tämän tyyppinen rakenne, jolla pöytiä on tehty monien sukupolvien ajan.

Vaihtoehto, kuten aiemmin mainittiin, on tehdä alaosa metallista. Vanhempieni ostamassa pöydässä on tällainen rakenne. Tämä kuitenkin vaatii, että osaa työskennellä metallin kanssa.

Minä haluaisin työskennellä puun kanssa. Osittain siksi, että se on kevyempää, ja osittain siksi, että mielestäni se on tyylikkäämpää. Jos tekisin kuten kuvassa, miltä rakenne näyttäisi alapuolelta?

Riittääkö, että teen kehyksen kuvan mukaisesti, vai pitäisikö minun laittaa ohut mdf-levy kehyksen päälle, joka on hieman pienempi kuin graniittilevy, ja sitten asettaa levyn päälle, ikään kuin tekisin pöydän ja asettaisin graniittilevyn päälle myöhemmin?

En tiedä miten se on graniitin kanssa, mutta voin kuvitella, että niin pitkä pöytä voi mahdollisesti taipua keskeltä, jos se on liian heikko.

Riittää puurunko ja jalat kuten yllä olevassa pöydässä. Luulen, että suurin ongelma on saada kulmat tukeviksi. Oletan, että siihen tulee noin 4 graniittilevyä `a 900x600. Olisin käyttänyt 70x70mm runkoon ja mahdollisesti 100x100mm jalkoihin (esteettisesti).

JKrister sanoi:
Riittää puukehys ja jalat kuten yläpuolella olevassa pöydässä. Luulen, että suurin ongelma on saada kulmat vakaiksi. Oletan, että tarvitaan tyyppiä 4kpl graniittilevyjä `a 900x600. Olisin käyttänyt 70x70mm kehykseen ja mahdollisesti 100x100mm jalkoihin (esteettisesti)
Levy on oltava 2400x900, ei neljä kpl. Aion tilata samalta toimittajalta, joka hoitaa keittiötiskini.

Kestääkö todella niin pitkä graniittilevy kantaa itseään ilman että murtuu keskeltä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.