Hei!

Nyt kun kasetti on asennettu takkahuoneen avotakkaan, minun täytyy tehdä reikiä pariin seinään lämmönsiirtoa varten. Toinen seinistä on varmasti kantava (kulkee koko talon pituussuunnassa ja kanssa betonipalkkien vastaisesti) kun taas toisesta en ole varma, onko se kantava (kulkee betonipalkkien suuntaisesti).

En ole rakennusinsinööri enkä ole kovin kokenut lujuuteen liittyvissä asioissa, joten käännyn nyt foorumin yhteisen asiantuntemuksen puoleen neuvojen saamiseksi.

Onko olemassa joitakin ehdottomia "ei-ei" asioita tai sääntöjä, jotka minun pitäisi tietää? Ajattelen etäisyyttä seinä-katto-saumaan ja seinä-seinä-saumaan, sijoittamista suhteessa betonipalkkien saumoihin jne. Tietysti ymmärrän, että minun täytyy varoa putkia ja sähköjohtoja, joten siitä olen perillä. Tarvitsen enemmän apua lujuusnäkökulmista.

Liitteenä on pieni piirros, jonka tein ilmanvaihtojärjestelmää varten. Punaiset nuolet näyttävät, mihin haluan tehdä reikiä. Järjestelmän on tarkoitus perustua 125 mm spiraaliputkiin.

3D-pohjapiirros kellarista, jossa näkyy huoneita kuten autotalli, pesutupa ja takkahuone. Punaiset nuolet osoittavat ilmanvaihdon aukkojen paikkoja.

Suurkiitokset etukäteen!
/Fred

Onko kenelläkään ajatuksia tästä...? Kategoria onhan "Byggnadsfysik"...:confused:

En näe mitään ongelmia ollenkaan, myös kantavassa seinässä on yleensä ovia, joten jonkin tai joidenkin dm:n kokoinen reikä ei luultavasti vaikuta ollenkaan kantokykyyn.

D09
Ainoa on kai tehdä reikä vähintään yhden kiven verran alaspäin "katosta" (hemmapulare)

Näin tein ja se toimi hienosti :)

Ei pitäisi olla mitään ongelmaa niin pienillä rei'illä.

D09 sanoi:
Ainoa on vain tehdä reikä vähintään yksi kivi alas "katosta" (hemmapulare)

Näin tein ja toimi hyvin :)
Ajattelen vähän samalla tavalla. Onko "yksi kivi katosta (tai muu sauma kuten seinä/lattia)" jonkinlainen sääntö, vai onko se enemmänkin tyyliin "parempi tehdä se varmuuden vuoksi"?

Pieni ongelma on, että en tiedä kuinka suuria kivet ovat. Seinät on rapattu, enkä ole onnistunut löytämään paikkaa, jossa kivien muodot voisi tunnistaa. Koska tämä on lämmönsiirtojärjestelmä, haluaisin mielelläni läpiviennin mahdollisimman lähelle kattoa, lämmin ilma nousee tunnetusti...

En myöskään tiedä, onko käytetty vain kokonaisia kiviä, onko mikään "vakiorakennus" koskaan rakennettu niin, että ylhäällä palkkeihin olisi laitettu tyyliin puolikkaita kiviä?

Mikael_L
Minä tunnen että ei ole mitään ongelmia.
Varsinkin jos teet reiät niin lähellä ulkoseiniä kuin olet piirtänyt kuvaan, silloin niiden pitäisi saada jonkin verran tukea ulkoseinistä.
Luulen, että sinun ei tarvitse edes pysyä erityisesti katon alapuolella. Mutta voi olla silti hyvä ajatus tehdä niin.

Jos haluat olla täysin varma, voit valaa uudelleenputken ja seinän välisen raon jälkeenpäin.
Pyöreä muoto kuten putki on erittäin vahva ja kantava itsessään, jos se ei voi laajentua mihinkään suuntaan (puristua yhteen).

D09
Paxman sanoi:
Se on hieman niissä ajatuksissa, joita mietin. Onko "yksi kivi katosta (tai muu liitos, kuten seinä/lattia)" jonkinlainen sääntö vai onko se lähinnä "yhtä hyvin tehdä se ollakseen varma?

Pieni ongelma on, että en tiedä kuinka suuria kivet ovat. Seinät on rapattu, enkä ole onnistunut löytämään kohtaa, jossa kivien muoto voidaan tunnistaa. Koska tämä on lämpösiirtojärjestelmä, haluan mielellään tehdä läpiviennin mahdollisimman lähellä kattoa, lämmin ilma kun tunnetusti nousee...

En myöskään tiedä, onko vain kokonaisia kiviä asetettu, onko mitään "vakio taloa" koskaan rakennettu, tyyliin puolikkaita kiviä ylös asti lattiapalkkiin?
Päättelin, että reunan yläosan tulisi olla 20 cm alaspäin. Reikä on pyöreä eikä sen pitäisi vaikuttaa kantavuuteen merkittävästi.

Vinkki on ostaa halpa reikäporasarja jula. Sitten poraat reiän, koputat kaiken irti reiän sisällä ja sitten poraat uudelleen jne :)

Reikäpora voidaan heittää pois sen jälkeen, mutta se tekee pyöreän siistin reiän :)

Sellaisen reiän poraisin juuri sinne, mihin halusin sen ilman muita huomioita.

Kiitos teille kaikille, nyt tunnen oloni melko varmaksi poratakseni reiät juuri siihen mihin haluan. En kuitenkaan usko, että menen niin pitkälle, että muuraan putkien ympärille, uskon, että aiheutan enemmän haittaa kuin hyötyä, koska minulla ei ole aavistustakaan miten muuraus tehdään. Jokin saumausmassa minun täytyy sinne laittaa kiinni, jotta putki pysyy paikoillaan ja vähentää mahdollisia värinöitä, mutta sen saan yrittää ratkaista, kun se on ajankohtaista.

Katsoin Jula, heillä on todella halpa sarja puulle, lastulevylle ja kipsille kooltaan 127 mm, mutta koska se maksaa 129 kr, se ei vaikuta olevan kovin laadukas. Kysymys on, selviääkö se edes ensimmäisen betonikiven läpi, ennen kuin se on loppu...ja sittenhän se on 129 kr hukkaan...muuten olisi tosi kiva saada täydellinen pyöreä reikä. Luulen, että puoliso arvostaisi sitä enemmän kuin jos käyttäisin poravasaraa ja tavallista betoniporaa! :p

Jos haluat täydellisiä reikiä, ehkä sinun pitäisi vuokrata timanttipora, sen jälkeen korjata rappaus siellä missä sinulla oli jalusta.

Mikael_L
Paxman sanoi:
Kollade Jula, de har en riktigt billig sats för för trä, spånskivor och gips med 127 mm men eftersom den kostar 129 kr känns det inte som att det är någon vidare kvalité. Frågan är om den ens klarar att ta sig igenom första betonghålstenen innan den är slut...och då är ju det 129 kr i sjön...annars skulle det ju vara riktigt nice att få ett perfekt runt hål.

Jag tvivlar starkt på att du ens kommer genom ditt första hål med den där innan tänderna är helt borta.
Ska du såga hål i betong/leca/ betonghålsten osv så ska det nog vara något i den här stilen istället.
http://www.jula.se/halsagsats-for-betong-189210

Kyllä, uskon niin myös. Valitettavasti suurin pora ei ole riittävän suuri, 107 mm on hieman ahdas 125 mm putkille.

Jula Barkarbyssä heillä oli (pari viikkoa sitten) tällaisia tässä poria, mutta myös paljon suurempina kokoina. Esim. 127mm.

Maksivat noin 400-500 luulisin.

D09
Muussa tapauksessa voit ostaa pidemmän (seinän läpi) betoniporan, piirtää ympyrän ja porata reiän tiiviisti ympäri ja sitten lyödä keskiosan pois.

Ei yhtä siisti reikä, mutta toimii.

Kiinnitä putki ja lisää uretaania.

Leikkaa ylimääräinen osa hieman lyhyemmäksi ja laita ulkopuolelle laastia niin siitä tulee siisti :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.