Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
possum77: Jos sinulla ei ole ongelmia, sinun ei tarvitse tehdä mitään, ellei sinua esteettisesti kyllästytä huone. Kaikki talot ovat erilaisia, ja vaikka paneeli betonia vasten kellarissa on riskirakenne, se ei tarkoita, että se aiheuttaa ongelmia 100 % tapauksista. Jos sinulla on talo, jossa on peruskellari ja toimiva salaojitus, joka sijaitsee hiekkaperäisellä maalla, se todennäköisesti toimii
torparkalle: Minulla on autotallissa 10m2 huone, joka on suunniteltu vieras- tai harrastushuoneeksi, olen eristänyt ja kipsannut. Nyt olen alkanut miettiä, pitäisikö olla vähän enemmän eristystä. Tällä hetkellä minulla on 140 mm. Onko lämmityskustannuksilla suurta eroa, jos lisään 45 tai 70 mm? Ja voiko sen tehdä suoraan nykyisen kipsin päälle? Haluan 19 astetta ympäri vuoden!
poppe12: Mursin auki laudan ullakon lattiasta ja kuten pelättiin, säännön ja sahanpurun välissä ei ole mitään. Ajattelin murtaa toisenkin ja poistaa sahanpurut, ujuttaa sinne raakapontin rakennusmuovilla. Lisää vinkkejä siitä, miten sen saa näyttämään siistiltä, otetaan vastaan. Toinen kysymys: luuletteko, että 17mm raakapontti riittää lattiana keittiön rungon alla vai pitäisikö
cem77: Mutta odota nyt. 34 mm naulauslauta? Sitä käytetään sitten tarkoituksena kiinnittää paneeli siihen, eikö? Talon seinä koostuu pystysuorista koolauksista ja jotta pystypaneelin voi naulata, tarvitaan voimakas naulauslauta, jotta paneelilla on jotain, mihin kiinnittyä. Mutta jos tarkoituksena on vain saada ilmaraon, jotta paneeli voi kuivua/hengittää, ei tarvita niin vahvoja
KoK: On ongelmia tv:n takana. Siirsin erilaisia pistorasioita ylös seinälle, jotta ne piiloutuisivat tv:n taakse. Mutta kuten tavallista, en ajatellut koko matkaa loppuun asti, tv:n seinäkiinnikkeen asentaminen ei ole kovin helppoa. Täytyy mukauttaa olemassa olevien pistorasioiden mukaan, ja seinän keskittäminen jne. on vaikeaa. Mietin siksi, voisiko tehdä uudelleen/tehdä oikein seinässä
s_o_n_y: Kiitos kaikista vastauksista. Uskon, että minulla on ratkaisu. Leikkaan pois ulkonevan sponten (fjäder?). Sitten asetan sauman sinne, missä vaatekaapin kisko tulee olemaan. Näin se ei näy ollenkaan :D
P-plats: Harmittaa, kysyin muutamilta ihmisiltä, mutta kukaan ei näyttänyt haluavan työskennellä tänään...
HJFF1969: Olen laskenut noin 5 kierrosta perustalle plus muuraus takan sivuille, lattialevy olisi ollut kätevä mutta se saattaa olla liian raskas, ovatko minerit-levyt yhtä muotostabiileja?
Jvona: [citat] On melkein kuin odottaisi, ei, en odota, mutta olisi mukava tietää, onko onnistunut
Oldboy: En ymmärrä tarkalleen, mitä tarkoitat [citat] Voitko laittaa kuvan? Et varmasti halua, että kylmä ilma voisi vetää välikattoon. Se täytyy estää. Minulla on vanha korjattu ja laajennettu skånelänga. Yläkerta, jota aiemmin käytettiin viljan säilyttämiseen, on nyt sisustettu ja muovitettu katossa ja seinissä. Kuitenkin se vetää lattian, seinien ja katon välisissä rajoissa.
Nimajneb: + että uskon, että on olemassa sääntö, eikä ole mitään ongelmaa varmistaa, että ruuvi päätyy siihen. TS voi ottaa magneetin ja pyyhkiä hitaasti seinän yli noin 60 cm nurkista löytääkseen ruuvit, joilla kipsilevy on kiinnitetty.
sir_daniel: Kuvat: ennen, aikana ja jälkeen toivotaan :)
A-Man_08: Mitä olen kuullut, ei voi vain olettaa, että se on mustaa asbestia, sitä voi silti olla siinä. Ainoa oikea tapa on irrottaa pala ja lähettää se analysoitavaksi, maksaa noin 500 kr, jolloin saat tietää sisältääkö se asbestia vai ei.
FredrikR: [citat] Tarkoitin/neuvo oli päinvastoin, että ruuvaa sisältä/mistä pääsee käsiksi. :) Rakennan niin vähän, että levyt eivät juurikaan vaikuttaisi.
corre: Tee vähän sluring flytet ja "putsaa" sivut niin se on hyvä :)
PCLarsson: Minulla on lattialämmitys (levyillä) ja lattialaudat sen päällä; en ole laittanut mitään tilaa. Kuka tietää, ehkä joudun katumaan myöhemmin isosti tulevaisuudessa. Mutta siihen asti nukun rauhassa :D
Vante: Katso http://www.isola.se/produkter-sv-SE/tak-sv-SE/groena-tak/platon-xtra-torvtak-2/
anders07: Niin kauan kuin se pysyy kunnolla kiinni, sen ei pitäisi olla ongelma. Pese maalipesulla ja levitä sitten vahva, hyvä pohjamaali. On hyvä käyttää teräsharjaa, jotta näet, pysyykö väri kiinni. Väri voi aiheuttaa ongelmia...
MSjöström: [citat] TS ei halunnut ei, että pöytäkirjaa näytetään... Se on kuitenkin ristiriidassa välittäjän velvoitteiden kanssa tiedottaa ostajalle siitä, mitä hän tietää... Ei saa näyttää pöytäkirjaa, mutta täytyy informoida... Erittäin vaikea tasapainottelu...
qvicat: Minulla on kalteva tontti, jonka alempaa reunaa pitkin on valettu betonimuuri, noin kaksi metriä korkea. Alapuolella jatkuu rinne yleisellä maalla. Tonttini viettää alas kohti muuria ja haluan vähentää kaltevuutta lisäämällä muurin korkeutta ja täyttämällä noin 50 cm maata muuria vasten. Haluan lisäksi muurin, joka ulkonee metrin tontin rajaamiseksi, eli yhteensä 150 cm muuri.
nattugglan11: ...olen löytänyt sthlm:ssä, Beijerissä voi tilata, heillä on useita eri mittoja jollekin, jota he kutsuvat dörromfattningiksi, juuri sitä mitä etsin. .....MUTTA, helpottaakseni ajattelin uudelleen ja voin käyttää lyhyempiä, 240 :) ...joten ei tarvitse erikoistilata.
Villa vista: olen valinnut vaihtoehdon 2, laminaatti tuntuu tarvitsevan vakautta.
arrowsmith: Sen jälkeen kun useista lähteistä saatiin vastaus, että muovi tulisi olla OSB-levyn ja eristyksen välissä eikä leca- ja puurunkojen välissä, päätettiin tehdä niin. Työ on aloitettu ja jatkuu sitä mukaa kuin etenen autotallissa. Nyt on niin, että tunnustetut vakavasti otettavat rakennusliikkeet, samoin kuin erilaiset puusepät ja yleiset "asiantuntijat", joita olen kysynyt
torparkalle: Olen äskettäin pystyttänyt seinät, on kolme huonetta. Autotalliosa saa 10, harrasteosa 20 ja pumppuhuone 5 astetta! Aion lämmittää vesikiertoisesti, mutta alkuun sähköllä! Olen lukenut monia ketjuja muovista sinne tänne, päädyin siihen, ettei ole muovia seinässä!
Savanna: On täysin tavallista standardisähköä, joka pitää vetää pätevä sähköasentaja. :) Luulen myös, että he yleensä käyttävät kattoa ja seiniä, arvailen sen ja asetan lattiaspänelevyt. Koska emme nykytilanteessa aio laittaa lattiaa kissatuulen, pääsee halutessaan lattian alle. Tulee vain vähän hankalammaksi. Kiitos kaikista vastauksista... /K
SBH: voi kiinnittää kulmat itseporaavilla ruuveilla. voi ampua ne kiinni
anders07: [citat] Tismalleen sama tieto sain rakentajalta ja rakennuskaupasta... Knauf/Danogipsia voi myös käyttää pienempiin korjaustöihin kertoi rakentajani. [citat] Täydellisiä neuvoja! Älä ole kitsas veden kanssa ja osta sellainen, johon voit pumppaa painetta, niin se suihkuttaa erittäin tasaisesti ja hienosti...
bamsejon: Nyt en tiedä, kuinka hyvin lähteeni tuntee tämän tapauksen (eräs ukko, joka työskenteli Byggmaxissa), mutta sain häneltä tiedon, että kyllä voi eristää ulkoseinää vasten niin kauan kuin eristys ei ole orgaanista.. ?
Pumba: Käytin polyuretaanivaahtoa, kun liimasin solumuovia levylleni. Se on vain vedettävä pari nauhaa, asetettava solumuovi päälle ja hierottava muutaman kerran edestakaisin, jotta vaahto ei laajene ja pysyy tiukasti paikallaan. Byggmaxin solumuoviliiman voi yhtä hyvin korvata käytetyllä purukumilla...