Morjens,

Kuten otsikko ehdottaa, etsin lattiahirsiä, 45x220 vähintään 5 metrin pituisina. (Oikeastaan 4,97 mutta kukapa mittaa...? :D) Byggmax ja vastaavat näyttävät olevan saatavilla vain 4,80 saakka ja lukuun ottamatta Beijeriä, näyttäisi siltä, ​​että ainakaan suuremmilla firmoilla ei ole valikoimaa verkossa. Beijerillä on C14 5,4 m ja 5,7 m hintaan 240/270 kr/kpl. Onko jollakin vinkkiä jostain muusta rautakaupasta/lankkuliikkeestä Göteborgin alueella, jossa voisi olla alhaisempi hinta? Tarvitsen myös lyhyempiä pituuksia, mutta sitten todennäköisesti Byggmaxin 39,95 metri hintaan C24 on vaikea voittaa, luulisin...?

Paljon kiitoksia kaikista vinkeistä!
ToRy

Joissakin tavarataloissa on rajoitus siitä, mitä pituuksia he ottavat vastaan, koska he eivät pysty käsittelemään pisimpiä, mutta niissä tavarataloissa, joilla ei ole rajoitusta, mikä omilla seuduillani on useimmat, niin sattuma määrää, mitä pituuksia heillä sattuu olemaan varastossa tällä hetkellä.

Ostin Beijerin kautta, joka antoi erikoisvalmistaa sormiliitoksella eikä se ole ollenkaan kallis. Nämä olivat 6,5 metriä.

On lisättävä, että pisin pituus tavalliselle puutavaralle sahalaitoksilla on 5,40 m, ja kuten sanottu, sattuma ratkaisee, mitä on saatavilla. Mitä tulee 220x45:een, luulen, että kaikkein pisimmät pituudet ovat hieman harvinaisempia verrattuna ohuempiin mittoihin. Mutta niitä esiintyy!

Se on niin, että dimensiotaulukoiden mukaan ei voi normaalisti olla enempää kuin reilut 4m jänneväli tuolla koolla, useimmissa normaaleissa käyttökohteissa. Joten vaikuttaa turhalta pitää pidempiä varastossa.

Käytetään paljon muuhunkin kuin bjälklag.

ToRy sanoi:
Terve,

Kuten otsikossa viitataan, etsin lankkuja lattian runkoon, 45x220 vähintään 5 metrin pituisina. (Oikeastaan 4,97 mutta kuka mittaa...? :D) Byggmaxilla ja vastaavilla näyttää olevan vain 4,80 asti ja lukuun ottamatta Beijeriä ainakaan isommat yritykset eivät näytä sisältöään netissä. Beijerillä on C14 5,4m ja 5,7m hintaan 240/270 kr/kpl. Onko jollakulla vinkkejä muista rautakaupoista tai lautapihoista Göteborgin ympäristössä, joissa voisi olla edullisempi hinta? Tarvitsen myös lyhyempiä pituuksia, mutta silloin Byggmax 39,95/m C24:lle on ilmeisesti vaikea voittaa...?

Paljon kiitoksia kaikista vinkeistä!
ToRy
sitten erotus on vain 4,50kr/m. ja saat oikean pituuden. Soita ja tinkaa, todennäköisesti se tulee halvemmaksi kuin Byggmax jos tarvitset useampi kappale.

ToRy sanoi:
Onko kellään vinkkiä jostain muusta rakennusmarkkinasta/lankkuvarastosta Göteborgin alueella, jossa voisi olla alhaisemmat hinnat? Lisäksi tarvitsen lyhyempiä pituuksia, mutta sitten varmaan Byggmax on 39,95 metri C24:lle vaikeasti voitettavissa...?
ToRy
Ostin omat 45x220 C24 Mölnlycke trä:stä. Huomattavasti parempi laatu kuin Byggmaxin vastaava. Halvempikin, maksoi noin 33kr metri. Ne ovat kuitenkin "tinkiäköitä" hintoja! En tiedä mitä pituuksia heillä on kotona, mutta luulen, että 4,80 on pisin, mitä heillä on varastossa, en ole kuitenkaan varma.

Voidaan jäykistää huomattavasti ristialuslevyämällä. Ruuviliimaamalla vältytään mielellään naulojen napsahtelulta, jotka eivät jaksa pitää kunnolla.

Joo, tai tehdä se hieman helpommin ja laittaa kortlingar sen sijaan.
Mutta se ei luultavasti auta välttämään taipumista, jos sinulla on jopa 5m jänneväli.

Gabbe1 sanoi:
Joo, tai tehdä se vähän helpommaksi itselleen ja laittaa kortlingar sen sijaan.
Mutta se tuskin auttaa välttämään joustoa, jos jännite on jopa 5 m.
Ei täysin välttää, mutta kuorma jakautuu suuremmalle alueelle kolvauksen ansiosta, ja silloin taipuma on pienempi ja jousto pienenee. Lattiapalkisto on vähemmän herkkä pistekuormituksille.

Kiitos vinkeistä! Aion ehdottomasti tarkistaa Mölnlycke trä! :thumbup:
Rakennelmasta tulee kehys ympärille 45x220 ja pisimmät pituudet mitä tarvitsen niille koolauksille, jotka sitten asetetaan cc60 (kutsutaan varmasti joksikin mutta mitä vete f-n ;)) ovat noin 5 metriä. Nämä kiinnitetään päädyistä palkkikenkiin kehykseen lisäksi lepäämään 45x220 koolauksen keskellä taloa (mikä se nyt taas olikaan... (muistin - kantopalkki! :))) Lisäksi aion asentaa kortlingar, vähintään kaksi per jaettu osio. Todennäköisesti se on ylimitoitettua 45x220:llä, kun vapaana riippuva jänneväli on vain 2,5 metriä, ja ehkä olisi toiminut mainiosti liittää kantopalkin yli, mutta minä olen sellainen, että mieluummin liioittelen enkä halua liitoksia, ellei se ole ehdottoman välttämätöntä. Tosin suunnittelen vain 140 eristystä lattiaan, joten sen vuoksi ehkä riittäisi 45x195 tai jopa 45x170...? Joka tapauksessa, jos kukaan ei huuda kovaan ääneen, käytän 45x220. Kehys ja kantopalkki tulevat lepäämään kiinni valetuissa u-tolppakengissä.
No, ei ole montaakaan 5-metrin kappaletta joita tarvitsen, vain 8 tai 9, loput ovat lyhyempiä kappaleita. Mökistä on kyse, on vain noin 40 neliömetriä, joten tuskin mitään määräalennusta tulee kysymykseen.

Hyviä vinkkejä muuten siitä, että ruuv|liimaa kortlingit! Mitä liimaa pitäisi käyttää tähän? Kuinka monta ruuvia tulisi vetää kunkin kortlingin päähän?

Nyt minun täytyy vain hankkia talvirenkaat venevaunuun, jotta voin kuljettaa viisimetrisiä järkevästi. :D

Onko kantava palkki oikein mitoitettu?

Minulla on 5x5 metrin kokoisen yläkerran, josta aion tehdä varaston (tuntematon kuorma siis). Tilasin erityisesti 4"8" 5,20 metrin pituisena (nyt sain ne noin 6 metrin pituisina). Eli 100x200 mm tiheäkasvuista mäntyä, maksoi 60 kr juoksumetriltä plus alv ja rahti. Indian Wood Exhäradissa oli toimittaja. Asetan ne c-c 600 mm väleille sekä terästuet (helpompi tehdä hitsaamalla).

haavard sanoi:
Onko kantopalkki mitoitettu oikein?
Hyvä kysymys. Olen laskenut ja valmistellut 45x220 myös siinä, mutta riittääkö se? Valitsin mitat erään rakennusohjeen mukaan, ladattuna jostain... no, jostain verkkosivulta... joten luulen, että se riittää. En muista mikä sivusto se oli, mutta minulla on esite jossain... Olen alkanut miettiä, että laittaisin kaksinkertaisen 45x220 kantopalkkina. Overkill x2...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.