15 326 lukukertaa ·
25 vastausta
15k lukukertaa
25 vastausta
Vinkkejä miten vahvistaa välipohjaa
Lainaan ketjua vähän!
Acme, te ja monet muut vaikuttavat tietävän, mikä toimii.
Aloitamme lisärakennuksen vuosisadan vaihteen talossamme maaliskuussa. Lisäosa on kulmassa, 8 m pitkä ja 6 m leveä. Alkuperäinen talo on 8x12 m. Toivoin, että 2x9" 6 m jännitteen kantava lattia riittäisi. Ajattelin laittaa c/c 300 tai 400 mm ja ristiin koolata tiheästi.
Onko se huono idea?
Aion laittaa massiivisen mäntylattian, joten liimaruuvattua lastulevylattiaa siitä ei voi tulla myöskään..
Kertopalkki ja vastaava ovat kalliimpia ja haluan myös, että lattia on suunnilleen yhtä paksu kuin vanhassa talossa, jotta alakerroksen kattokorkeus olisi sama ja yläkerran lattia tasainen.
Acme, te ja monet muut vaikuttavat tietävän, mikä toimii.
Aloitamme lisärakennuksen vuosisadan vaihteen talossamme maaliskuussa. Lisäosa on kulmassa, 8 m pitkä ja 6 m leveä. Alkuperäinen talo on 8x12 m. Toivoin, että 2x9" 6 m jännitteen kantava lattia riittäisi. Ajattelin laittaa c/c 300 tai 400 mm ja ristiin koolata tiheästi.
Onko se huono idea?
Aion laittaa massiivisen mäntylattian, joten liimaruuvattua lastulevylattiaa siitä ei voi tulla myöskään..
Kertopalkki ja vastaava ovat kalliimpia ja haluan myös, että lattia on suunnilleen yhtä paksu kuin vanhassa talossa, jotta alakerroksen kattokorkeus olisi sama ja yläkerran lattia tasainen.
S
speedomac
Estetty
· västra götaland
· 57 viestiä
speedomac
Estetty
- västra götaland
- 57 viestiä
acme!
ja tietenkin, mutta luulen, että hän ei halua kynnystä, joka on noin 7-10 cm!
tai katto laskee yhtä paljon!!
tarkoitan 4 m ilman ristiinliittämistä!
voit varmasti lisätä 1 m lisää, MUTTA on aika ristiinliittää!
laita ristiinliitäminen sekä 2-3 riviä ja olet ratkaissut ongelman!!!
callemange!
ei, 2"9_" ei toimi tässä tilanteessa, koska etäisyys on liian pitkä 2"9"!
kantava seinä alle tai rakenna palkki keskelle ja leikkaa palkit H-palkkiin, niin olet ratkaissut sen!
suuremmat mitat aiheuttavat vain paljon enemmän ongelmia!
ystävällisin terveisin
speedomac
ja tietenkin, mutta luulen, että hän ei halua kynnystä, joka on noin 7-10 cm!
tai katto laskee yhtä paljon!!
tarkoitan 4 m ilman ristiinliittämistä!
voit varmasti lisätä 1 m lisää, MUTTA on aika ristiinliittää!
laita ristiinliitäminen sekä 2-3 riviä ja olet ratkaissut ongelman!!!
callemange!
ei, 2"9_" ei toimi tässä tilanteessa, koska etäisyys on liian pitkä 2"9"!
kantava seinä alle tai rakenna palkki keskelle ja leikkaa palkit H-palkkiin, niin olet ratkaissut sen!
suuremmat mitat aiheuttavat vain paljon enemmän ongelmia!
ystävällisin terveisin
speedomac
Nyt kuulostan vanhalta ruotsin opettajalta, mutta olkaa hyvä, älkää käyttäkö niin paljon "!!!!!!" koko ajan, koska se voidaan tulkita siltä, että olet vihainen tai järkyttynyt.... Antakaa lasten tehdä niin ja nostetaan vähän tasoa täällä foorumilla.
Mutta entä jos ei haluaisi poistaa hirsiä vaan vain vahvistaa hieman? Minulla on vanha välipohja, jonka jänneväli on 5,90 m, ja lastuvillaa on hirsien välissä sekä noin 1-1,5 dm savirappaus pohjassa. Eikö sitä voisi vahvistaa jotenkin ilman, että katkaisee hirret, ne ovat kuitenkin toimineet talossani yli sata vuotta. Jos poistaisi saven, niin paino vähenee melko huomattavasti, eikö riitä, että lattiassa on vain lastuvilla/ekokuitua?
S
speedomac
Estetty
· västra götaland
· 57 viestiä
speedomac
Estetty
- västra götaland
- 57 viestiä
hei!
vaikea nähdä/selittää kun ei näe miltä se näyttää!
sanot, että talo on seissyt sata vuotta?
huippu talo, parempaa puutavaraa et saa kuin mitä sinulla on talossasi, sydänpuu!
ongelma lattiarakenteessasi on, kuten sanoin, eri mitat se on *asettunut*!
vaikka puhdistat välit, se ei auta!
yksi vinkki voi toisaalta olla, että jos poistat lattialaudat ja puhdistat hirsiä välistä, sitten menet alas ja asetat ruuvituet keskelle ja nostat lattiaa *jos se on mahdollista* mielellään vähän enemmän kuin vaakasuoraan.
sitten menet ylös ja asetat uudet laudat suurimmalla koolla, joka mahtuu, ruuvaa ne kunnolla kiinni hirsiin *hyvät* ranskalaiset ruuvit! laita sitten puukuitulevy 22mm ja liimaa kaikki myös palkkeihin!!
toivon, että tämä selitys voi olla avuksi!
terveisin
speedomac
vaikea nähdä/selittää kun ei näe miltä se näyttää!
sanot, että talo on seissyt sata vuotta?
huippu talo, parempaa puutavaraa et saa kuin mitä sinulla on talossasi, sydänpuu!
ongelma lattiarakenteessasi on, kuten sanoin, eri mitat se on *asettunut*!
vaikka puhdistat välit, se ei auta!
yksi vinkki voi toisaalta olla, että jos poistat lattialaudat ja puhdistat hirsiä välistä, sitten menet alas ja asetat ruuvituet keskelle ja nostat lattiaa *jos se on mahdollista* mielellään vähän enemmän kuin vaakasuoraan.
sitten menet ylös ja asetat uudet laudat suurimmalla koolla, joka mahtuu, ruuvaa ne kunnolla kiinni hirsiin *hyvät* ranskalaiset ruuvit! laita sitten puukuitulevy 22mm ja liimaa kaikki myös palkkeihin!!
toivon, että tämä selitys voi olla avuksi!
terveisin
speedomac
speedomac:
Minulla on samanlainen tuleva ongelma, jos/kun rakennan yksikerroksisen. Nykyiset palkit ovat luultavasti hieman heikot, 3x6" jännevälillä 3,6 m. Tarkoitatko, että voisi ruuvata ylimääräisiä lankkuja olemassa oleviin jäykistääkseen niitä? Joten minun tapauksessani voisi kiinnittää 2x6" molemmille puolille nipulla franskskruv:ia? Riittääkö se? Mitä mieltä olet siitä, että rakentaisi nykyiseen 3x6" pystyyn olevan 2x3" (liimaa ja ruuvaa) ja sitten kiinnittäisi tukevan 2x8" toiselle puolelle laajennetusta palkista?
Minulla on samanlainen tuleva ongelma, jos/kun rakennan yksikerroksisen. Nykyiset palkit ovat luultavasti hieman heikot, 3x6" jännevälillä 3,6 m. Tarkoitatko, että voisi ruuvata ylimääräisiä lankkuja olemassa oleviin jäykistääkseen niitä? Joten minun tapauksessani voisi kiinnittää 2x6" molemmille puolille nipulla franskskruv:ia? Riittääkö se? Mitä mieltä olet siitä, että rakentaisi nykyiseen 3x6" pystyyn olevan 2x3" (liimaa ja ruuvaa) ja sitten kiinnittäisi tukevan 2x8" toiselle puolelle laajennetusta palkista?
Nyt olen kuitenkin tilannut 45x220 6,5 m pitkät vahvistaakseni välipohjaani, aion rakentaa "laatikoita" nykyisten hirsien väliin, jotka ovat cc120 cm välein, asetan koolaukset samalle korkeudelle kuin hirret ja laitan ristikkäisiä tukia 60 cm välein. Minulla on jänneväli hirsiseinien välillä 6,10 m, aion kiinnittää koolaukset seinään palkkikengillä ja pitkällä ankkuriruuvilla.
Olenko hakoteillä vai vaikuttaako tämä hyvältä rakenteelta?
Aion poistaa savikalkit niin, että koolaukset mahtuvat, ja jättää loput paikalleen äänieristyksen vuoksi ja aion myös laittaa purun takaisin lattiaan.
Olenko hakoteillä vai vaikuttaako tämä hyvältä rakenteelta?
Aion poistaa savikalkit niin, että koolaukset mahtuvat, ja jättää loput paikalleen äänieristyksen vuoksi ja aion myös laittaa purun takaisin lattiaan.
Klikkaa tästä vastataksesi