Onko kenelläkään tietoa, mistä materiaalista nämä seinälevyt on tehty? Ne ovat vanhassa komerossa talossa, joka on rakennettu vuonna 1893, mutta joka on varmasti remontoitu useaan otteeseen vuosien varrella. Materiaali tuntuu haurastelta ja vähän "pehmeältä". Levy näyttää maalatulta sinivihreällä värillä. Mietin, voiko materiaali mahdollisesti sisältää asbestia. Olen kiitollinen, jos jollain on ideoita!

• Vanha, osittain lohkeillut seinäpaneeli sinivihreällä maalipinnalla, joka näyttää herkältä ja rappeutuneelta.
  • Vanha seinälevy, jossa paljastunut materiaali. Vaikuttaa sinivihreäksi maalatulta. Mahdollisesti hauras, herättää huolta asbestista.
Tuossa on ns. Tretex-levy. Ei asbestia ja täysin vaaraton.

Voivatko Tretex-levyt olla eri paksuisia? Luulen nimittäin, että tämä levy on melko ohut, kun taas joissakin katoissa minulla on paksumpaa Tretexiä. Jos katsot tarkasti ylimmäistä kuvaa, näet tietyn tyyppisen pintarakenteen kuviossa. Ajattelin, että se on jonkinlainen ohut hauras lastulevy, mutta ehkä Tretex voi myös olla sellaisella pintarakenteella?! Onko Tretex kuitumainen sisältä? Ja ruskea/beige? Alin kuva näyttää siltä, että hiiri tai jokin on pureskellut materiaalia.. Voiko lastulevyissä olla asbestia? Ja onko Tretex aina asbestivapaata? Kiitos muuten vastauksestasi!

Stina71 sanoi:
Voivatko Tretex-levyt olla eri paksuisia? Luulen nimittäin, että tämä levy on melko ohut, kun taas minulla on paksumpaa Tretexiä tietyissä katoissa. Jos katsoo tarkkaan ylintä kuvaa, näkee tietyn tyyppisen pintarakenteen kuviossa. Ajattelin, että se on jonkinlainen ohut haurastikkulevy, mutta Tretexissa saattaa myös olla sellainen pintarakenne?! Onko Tretex kuitumainen sisältä? Ja ruskea/beige? Alin kuva näyttää siltä kuin joku hiiri tai muu olisi nakerrellut materiaalin.. Voivatko lastulevyt sisältää asbestia? Ja onko Tretex aina asbestivapaa? Kiitos muuten vastauksestasi!
Tretexiä oli useilla eri paksuuksilla. Voi pölytä kunnolla niitä poistettaessa, joten pölysuodatin on hyvä, muuten täysin vaarattomia. Ne ovat ruskeita ja voivat olla erilaisia rakenteita, ei asbestia lastussa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Pintarakenteen tulee varmaan siitä, että joku on joskus laittanut sellaisen tapetin sinne?

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
En usko että levyllä olisi ollut tapettia. Näyttää siltä, että pintastruktuuri on suoraan maalatun värin alla. Mutta, Tretex saattaa ehkä olla erilaisilla pintarakenteilla?! Tämä näyttää melkein hieman pieniruudulliselta.
Muuten, mitä mieltä olette väristä sitten? Tiedän, että tietyt maalit voivat sisältää asbestia, erityisesti ns. rakennevärissä. En ole onnistunut ymmärtämään, mihin maalityyppiin asbestia voi sisältyä. Seinäväri? Vanhat huonekalujen maalit? Vanhat rautakynnykset? Onko teillä mitään aavistusta tästä?

Kun on kyse asbestista, sinun pitää olla varovainen lähinnä seuraavissa tapauksissa:

1. Ikkunalasituslevyt julkisivulla, katolla tai vanhoissa pannuhuoneissa.
2. Eristys vanhojen vesiputkien ympärillä
3. Ilmastointikanavat ikkunalasituksesta
4. Liima vanhojen muovimattojen alla.

Kaikissa tapauksissa täysin vaaratonta siellä, missä se on, ja terveysriskin aiheuttaa vain materiaalin rikkoutuminen.

Tee itsellesi palvelus ja pidä kaikki muu talossa täysin vaarattomana.

• Tykkään
Stina71 ja 1 muu
  • Laddar…
MathiasS sanoi:
Kun on kyseessä asbesti, sinun tulee olla varovainen pääasiassa seuraavissa tapauksissa:

1. Kuitusementtilevyt julkisivuissa, katoilla tai vanhoissa pannuhuoneissa.
2. Eristys vanhojen vesiputkien ympärillä
3. Kuitusementtituuletuskanavat
4. Liima vanhojen muovimattojen alla.
5. Vanhat linoleumilaatat.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
ehkä sitä minä oikeastaan tarkoitin, mutta en kirjoittanut kohdassa 4?

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
MathiasS sanoi:
det kanske var det jag egentligen menade men inte skrev i nr4?
Se on itse asiassa molemmat.
- Liima raakalattian ja maton välillä.
- Lattialaatat, jotka on vahvistettu asbestilla. Isälläni on ollut sellaisen lattian purkaminen, joka asennettiin 50-luvulla.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Kiitos hyvistä neuvoistanne!

Mitä tulee asbestiin, olen henkilökohtaisesti, puhtaasti tietämättömyyden vuoksi, ollut mukana poistamassa vanhaa lattiaa, jossa oli asbestia sekä matossa että alapuolisessa paperissa/liimassa... Ei ollenkaan hyvä! Olimme yksinkertaisesti tietämättömiä. Koska kukaan ei ajatellut asbestia silloin, ei lattiaa myöskään siivottu/tarkastettu ennen kuin uusi laminaatti asennettiin päälle. Lattian asennustyöntekijä oli lisäksi varsin huolimaton ja jätti vanhan revityn paperin jäänteitä lattian alle. Puhumattakaan kaikista irronneista asbestikuiduista, jotka varmasti ovat yhä siellä alla. Siellä, missä lattia kohtaa lattialistat, on melko leveitä rakoja, joskus jopa yli sentin. Sinna pitäisi laittaa kvartsijalusta, mutta niin ei ole koskaan tapahtunut. Mitä te ajattelisitte? Asbestikuituja, jotka ovat vapautuneet, kun vanha matto revittiin, ja jotka vähitellen tulevat esiin rakojen kautta? Mitä tekisitte? Purkaisiko uuden lattian ja poistaisitte asbestin sieltä alta? Vai toivoisiko, että kuidut pysyvät melko hiljaisina lattian alla ja jättäisi asian sikseen?

Ja tiedät, että se oli asbesti koska se oli kokeen tulos?

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Aion asentaa listat paikoilleen ja jättää sen siihen.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Kyllä, olen ottanut näytteitä. Valitettavasti jälkikäteen, kun opin asbestista ja löysin paperin ja liiman jäämiä lattialistan raoista...

Asbesti ei ole hengenvaarallista, jos ei päivittäin työskentele sen puhdistuksen parissa!
Pitkän aikaa asbestia esiintyi jarrupalalevyissä ja jarrunauhoissa, jotka automekaanikot vaihtoivat ja samalla puhdistivat ennen kuin uudet asennettiin paineilmalla. Nämä pölyt vapautuivat myös teiden varsille...

Kuten aiemmin mainittiin, arkielämässä asbestia esiintyi monissa eri materiaaleissa. Siksi sinun ei tarvitse olla liikaa huolissasi. Ole varovainen ja käytä hengityssuojainta, kun tunnet olosi epävarmaksi.
On olemassa huomattavasti vaarallisempia asioita ympäristössäsi, jotka voivat vahingoittaa terveyttäsi ja jopa aiheuttaa kuoleman.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.