Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: - Här lägger vi bilder på färdiga hus, efter inflyttning. Vill du berätta om huset under byggtiden skapar du en tråd under "Socialt & projekt". - Skriv en tydlig rubrik som säger något om innehållet i tråden, t ex "Nyfunkishus 200 kvm, 2 plan" eller "Vardagsrum i modern stil". - Lägg bilden direkt i forumet. Länkar till hemsidor gör vi under "Socialt & projekt". - Ange om du vill ha
0 svar · 43,6k läst
·
G
Gregor Radon: Hej. Jag har fått en skada på en platta. Kaklet är 25x50cm i grå ton och blank. Köptes i Örnsköldsvik på Kakelhuset som är nedlagt. Är det någon som har en susning om vad det är för kakel? Hälsningar Gregor
0 svar · 68 läst
·
J
Jakob wikner: [citat] Hej, jag letar efter exakt samma stuckatur. Har ni hittat den att köpa?
1 svar · 831 läst
·
Sofia tek
Sofia tek: Hej! Vi har ett rum med en vägg som är 5,3 m lång samt en takhöjd på 4,5 meter. Vi kommer spackla denna vägg med KC14 färgat spackel. Vi har även förberett för en ledslinga som ska fungera som en Wallwasher som ska lysa upp väggen. Denna slinga kommer behöva monteras i en ljusnisch som blir som ett ”L”, ungefär som på bild 2. Den ska monteras 20 cm ut från vägg, bygga 10 cm
0 svar · 65 läst
·
L
Linus Hansen: [citat] Vet inte med 100% säkerhet men skulle gissa på det.
2 svar · 120 läst
·
useless
useless: [citat] Hylsorna är till för blandare med en skruv med mindre mutter. Till din blandare använder du bara "kroken" på nyckeln.
6 svar · 221 läst
·
W
Wankel1: [citat] Det låter rätt lätt löst. Tack för det! [/QUOTE]
2 svar · 192 läst
S
sinuslinus: Brukar kallas för barnlist. Utan listen blir hålet större än 10 cm och då kan ett barnhuvud fastna.
1 svar · 213 läst
·
M
Magdalena Eriksson: [citat] Hej! Förlåt för sent svar, har inte varit här inne på länge. Vi har fäst den i vår takfot (som behöver sig en vårstädning) med hjälp av reglar😊 [bild] [bild]
11 svar · 17,9k läst
·
H
hempularen: Men om du ger dig på det där så kolla först med någon rätskiva hur nivåerna stämmer mellan elementen. Det kan troligen skilja rätt mycket mellan dem. Något som inte syns nu med "diken" mellan dem. Men som kan ge ett vågigt utseende om man spacklar slätt, och inte vill bredspackla hela taket.
3 svar · 261 läst
·
N
Nissegandhi: Fundrar alldeles utmärkt.
3 svar · 153 läst
J
JSten: Vet inte om jag håller med. Förvisso har jag relativt få datapunkter att gå på: Bodde tidigare i lägenheten byggd 2009, hörde inget från grannarna bortsett från tilluftsventilerna där jag kunde höra grannens hund skälla, d.v.s. inte genom väggen utan genom ventilerna i fönstret. Lägenheten var träbjälklag och väggarna mellan lägenheterna var dubbelgips, regel+isolering
1 svar · 307 läst
C
Hur
christina andersso: [citat] Bytte efter halv ungefär.
11 svar · 250 läst
·
Mats-S
Mats-S: [citat] Ska du inte flytta eller frilägga skåpen så är det inget mervärde att lägga nytt golv under dom. Avsluta golvet under sockeln till skåpen, funkar utmärkt :)
1 svar · 112 läst
S
SammyVIE: Hi, I'm looking for a battery-powered Brighthandle Line, Dot, or Alpha. Does anyone know if they're still available anywhere – new or used?
0 svar · 68 läst
D
dilemma: Hur lång är uppfarten, ser ut att vara Max 25ish meter och det väl bara gräs/jord o några eventuella rötter? Kanska missar något här men spade rakt ner från sidan o sen skyffel? 🧐
5 svar · 266 läst
·
MathiasS
MathiasS: Att ta bort en balkong är nog en tillräckligt stor förändring av fasaden för att kräva en bygganmälan iaf. Vill man ha klart bakåt kollar man med lokala stadsbyggnadskontoret....
6 svar · 321 läst
·
L
Lars Sjögren1: [citat]
1 svar · 143 läst
·
H
Hejsansvejsann: Hej! Håller på att sätta lister och har kommit till en lite lurigare del, någon som har förslag på hur detta löses snyggast? Tanken är att det ska sitta en hålkärlslist längs snedtaket.
0 svar · 142 läst
·
S
Skåningen_1: [citat] Och tack 🙏☺️ [citat] och tack RoTe 🙏☺️
7 svar · 4,0k läst
·
S
sturnus: The fact that the drain should be positioned far from the walls (at least 60 mm) is consistent with "Säkert Vatten" recommendations and certifications. However, it's not true that this type of frame cannot be built into the wall. The niche must only be waterproofed and have a means of draining water in the event of a leak. Above all, these are RECOMMENDATIONS, not REQUIREMENTS. Perhaps the most
50 svar · 18,6k läst
·
G
Gisela Wackr: Vaknade och frös, 15 grader inne. Misstänkte att jag ställt in värmen fel på min Mitsubishi LN25 och sökte på nätet och fann denna sidan. Nu hoppas jag att jag ändrat så det blir varmt i huset igen, kan vara bra att kunna få hjälp här!
0 svar · 831 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Fungerade den gamla trappkopplingen? Du har fått rätt svar av PappasHammare så om det inte fungerar så är det något fel här eller något annat som vi inte känner till. Du kanske skulle ta det från början och beskriva varför du vill byta denna dubbeltrapp.
9 svar · 601 läst
·
G
Gro irene Hannevig: [citat] Täck
3 svar · 368 läst
J
jonaserik: Ska du få ett bra fäste som håller staketet, så blir det till att såga upp hål i trallen intill stolparna under. Sen stoppa ner stolpar som går ända ner mot botten. Fästa dom i benen under, låta stolpen gå upp till höjd för staketet. Men pass på, det kanske behövs lite kraftiga snedsträvor ( som strävan till vänster på fotot ) som håller igen brytningen som kan bli uttåt
5 svar · 295 läst
·
Z
Zojx: [citat] Tack! De var ju smarta, kanske bättre att ha så än att krångla med separata hörnuttag?
2 svar · 239 läst
·
A
Anja Nilsson: Borde vi byta ut de skivorna eller räcker det kanske att spraya nått mögelmedel, sen sätta ny isolering och täta ordentligt med plast så det inte släpps ut någon värme som kan kondensera och bygga på möglet?
2 svar · 244 läst
·
O
O: [citat] Det är väldigt svårt att lyckas att få det slätt på det viset. Vill man ha väggen slät är det antagligen enklare att riva bort vävtapeten innan man bredspacklar.
3 svar · 176 läst
F
Fjällöparn: [citat] Snyggt med kaminen! Vi funderar på likadan lösning med insatskamin i väggen, du får väldigt gärna posta lite fler bilder generellt, och gärna hur det ser ut på andra sidan väggen där kaminen sitter, i min byggtråd (så vi inte drar iväg och tar över denna) här
11 svar · 6,7k läst
·
Attitudeswe
Attitudeswe: Det första vi gjorde var byte av tvätt och tork. Kan ju ses som energieffektivisering till viss del. Sen prioriterar man väl att få upp tapeter på innerväggar innan man byter en fungerande LLVP. Man behöver lite tid för att lära sig husets svagheter. Efter nåt år bytte vi FTX till en roterande med 85% effektivitet istället för 60% (plattvärmeväxlare) Vår LLVP fyller 16år och
3 svar · 259 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.