688 läst ·
21 svar
688 läst
21 svar
Stänk av klorin på diskbänken
Hm. Jag har svårt att tro att 30 s skulle vara tillräckligt för att rostfritt skulle reagera med Klorin. Har torkat med Klorin på diskbänk så många gånger och inte sett det. Det talar nog för att det är patinan, alltså organiska avlagringar som fett som Klorinet reagerade med.V VästeråsFia skrev:Möjligt , men det blev prickar bara på just de ställena sprayen låg (i 30 sek kanske)
Är nu typ perfekt i hörnan där jag polerade med polerpastan.
Konstigt. Det ska ju inte funka på sån matt, trådmönstrad(?) bänk som jag har???
Köper paraffin idag så får vi se.
Bänken är 50 år men så himla bekväm tycker jag, just för att den är så stor.
Hm… nu blev jag fundersam igenClaes Sörmland skrev:
Det är ren smuts/fett som borde bort??
Det värsta är att klorinet reagerade så väldigt fort/starkt. Känns liksom svårt att kontrollera.
Medlet är blekmedel med klor upptäcker jag nu🥶. Fick det av kompis. Läste inte noga. Det står att man inte ska använda det på metall.😔🫣
Jag skulle städa av hela bänken med en disksvamp och några droppar diskmedel, skulle diskbänken sen säljas eller visas på bild här skulle jag nog polera den med bakpulver,bikarbonat eller liknande.
Det har jag gjort utan framgång, tyvärr🫶
Klor brukar inte påverka rostfritt som hushållsstålmått eller diskbänkar när man måttar upp klorin, som när jag gör mina 'brukslösningar' (1 del klorin, 4-5 delar vatten och rejäl kläm diskmedel, fungerar som klorin mousse men lite mildare), och använder den för lite mer kraftfull rengöring med önskande blekande och/eller desinfekterande verka som dushkabinetter, mer grisiga diskbänkar och handfat och tvätta ur wettextrasor för längre hållbarhet.
Det jag misstänker som skett är att klorintvätten med sin högre alkalitet (pH 11- 11,5) helt enkelt avfettade diskbänken från över tiden tunn fettlager och 40-50 års historia började synas i form av olika tjocklekar av oxidlager på den rostfria bänken, spår efter ringar av flaskor och glas, efter vattenpölar som torkat in etc.och gjort oxidlagret på det rostfria med med lite varierande tjocklek över åren.
Att det försvann från att vara synligt när bänken oljades in igen stärker den uppfattningen att ljuset inte längre har enbart den tunna och ljusbrytande färgskiftande iriserande oxidlaget (som bara är från enstaka till några ljusvåglängder tjock) lägre att passera och studsa tillbaka, för att det är nu i sammanhanget övertäck med 'fet' oljelager översmetat alltihop efter inoljningen och ljusbeteendet blir homgent.
Det jag misstänker som skett är att klorintvätten med sin högre alkalitet (pH 11- 11,5) helt enkelt avfettade diskbänken från över tiden tunn fettlager och 40-50 års historia började synas i form av olika tjocklekar av oxidlager på den rostfria bänken, spår efter ringar av flaskor och glas, efter vattenpölar som torkat in etc.och gjort oxidlagret på det rostfria med med lite varierande tjocklek över åren.
Att det försvann från att vara synligt när bänken oljades in igen stärker den uppfattningen att ljuset inte längre har enbart den tunna och ljusbrytande färgskiftande iriserande oxidlaget (som bara är från enstaka till några ljusvåglängder tjock) lägre att passera och studsa tillbaka, för att det är nu i sammanhanget övertäck med 'fet' oljelager översmetat alltihop efter inoljningen och ljusbeteendet blir homgent.
Så jag borde tvätta av hela altet med lite snäll kloridlösning menar du????X xxargs skrev:Klor brukar inte påverka rostfritt som hushållsstålmått eller diskbänkar när man måttar upp klorin, som när jag gör mina 'brukslösningar' (1 del klorin, 4-5 delar vatten och rejäl kläm diskmedel, fungerar som klorin mousse men lite mildare), och använder den för lite mer kraftfull rengöring med önskande blekande och/eller desinfekterande verka som dushkabinetter, mer grisiga diskbänkar och handfat och tvätta ur wettextrasor för längre hållbarhet.
Får man det jämnt tror du ??
Eller fortsätta med fett???
Klicka här för att svara