Hej!
Jag undrar hur man går tillväga när man bygger ett undertak med reglar och gips i ett tak av Ytong (lättbetong).

En snickare har sagt till mig att man kan sätta upp reglar med spikplugg och komplettera med ett lättlim, till exempel Nail Easy Strong, och att det ska hålla. Jag är dock lite tveksam till den lösningen. För mig känns det som att Ytong är ett ganska poröst och skört material, och jag har svårt att tro att det verkligen blir tillräckligt stabilt i längden.

Hur gör man egentligen i sådana här fall? Vilka infästningar och metoder brukar fungera bäst i Ytong-tak för att få ett säkert och hållbart resultat?

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

Det kan vara lite lurigt med spikplugg för när man slår sista slaget på spikpluggen kan den släpp. Lättbetongskruv funkar bättre. Förborrade reglarna skruva sedan in lättbetongskruven men låga varv på skruvdragare och bra tryck på maskinen så att skruven drar in och inte borrar, sitter som berget. Lättbetong kan vara ytsvag och mjölig och svår att limma utan primer.

Tack för ditt råd. Om man redan har satt dem med spikplugg och lim, kan man komplettera med lätta betongskruvar också (till exempel 8×120)?

Fundrar alldeles utmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.