Min 50 år gamla ”räfflade” diskbänk luktade fisk hur jag än bar mig åt. Mot bättre vetande sprayade jag den med rengöringsmedel med klorin. Torkade bort det direkt men det lämnade ljusare fläckar över hela diskbänken. Vad gör jag nu?
Provade med metallpolering för bil, då blev trasa alldeles svart som när man polerar smutsigt silver så jag vågade inte fortsätta. Just där är hela området ljusare.
Hjälp!

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V VästeråsFia skrev:
Min 50 år gamla ”räfflade” diskbänk luktade fisk hur jag än bar mig åt. Mot bättre vetande sprayade jag den med rengöringsmedel med klorin. Torkade bort det direkt men det lämnade ljusare fläckar över hela diskbänken. Vad gör jag nu?
Provade med metallpolering för bil, då blev trasa alldeles svart som när man polerar smutsigt silver så jag vågade inte fortsätta. Just där är hela området ljusare.
Hjälp!
Gör rent hela diskbänken med Klorin.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rostfritt stål brukar gå att rengöra med ättiksyra. Det löser upp oxidlagret som ligger överst, t ex det oxidlager du har skapar med Klorin.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Gör rent hela diskbänken med Klorin.
Oj, jag trodde jag sabbat bänken där klorinet ”avfärgat” den?

V VästeråsFia skrev:
Oj, jag trodde jag sabbat bänken där klorinet ”avfärgat” den?
Rostfritt tål det mesta..

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rostfritt stål brukar gå att rengöra med ättiksyra. Det löser upp oxidlagret som ligger överst, t ex det oxidlager du har skapar med Klorin.
Har jag gett de ”avfärgade” ljusa fläckarna ett oxidlager, menar du?

F fribygg skrev:
Rostfritt tål det mesta..
Förlåt en ”dummerjöns” men vad består det mörkare ursprungliga ”färgen” av???

V VästeråsFia skrev:
Lort skulle jag tro, kanske oxid. Fråga nån som är bättre än mig på kemi om du verkligen vill veta..

Välkommen till forumet föresten.

• Gilla
VästeråsFia
  • Laddar…
Claes Sörmland
V VästeråsFia skrev:
Har jag gett de ”avfärgade” ljusa fläckarna ett oxidlager, menar du?
Rostfritt stål är rostfritt för att krom i stållegerringen lägger sig på ytan och bildar ett kromlager som inte kan rosta. Krom kan oxideras av natriumhypoklorit, kemikalien som Klorin är en vattenlösning av. Detta har gett fläckarna på något sätt. Krom har en massa oxidationstillstånd, salter/joner.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Rostfritt tål som rostfri bänkstål mycket men långt ifrån allt - tex salter av järn som järnsulfat och järnklorid...

Tvättas det inte av så fort som möjligt, - noga - med oförsvarligt mycket sköljvatten, om det blir synliga mörka fläckar efter stänk och droppar - poleras bort med Autosol - så har man hål rakt igenom i diskbänken efter typ 5 år...

Fråga inte hur jag vet...

---

Nu vet jag inte hur ytan är, om den tex. är avsiktligt matt, men annars kan en omgång med autosol eller liknande polerpasta göra en skabbig rostfri diskbänk som ny (och blank) igen - dock börjar man ena kanten så blir det att gå över hela vägen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V VästeråsFia skrev:
Tjockare lager av oxid, med tjock så menar vi inom området µm i tjocklekar - när det är ojämnt så beror det ofta av varierande tjocklek av lager oxider på den rostfria ytan och med det varierande reflektion av ljuset, vilket i sin beror på vad som stänkt och torkar in som vätskor över åren - din klorinrengöring gjorde det nog bara lite tydligare synligt.

Med polering som du redan provat (och ja - trasan blir svart, mycket svart, mycket fort - med autosol) så kan man polera ned och göra 'reset' på ytan och med det blank rostfri stål utan oxid når luften och skapa en ny oxidyta med tiden.

Det som är svåra är att en avsiktlig etsad eller borstad matt yta, så blir det blank yta efter en polering med autosol - väldigt blank, så vill man att det skall vara fortsättningsvis matt så har jag ingen bra svar

Använder man specifika dyra rengöringsmedel för rostfritt så har de också slipmedel och olika syror i sina blandningar som löser lite av de bildade oxiderna

• Gilla
VästeråsFia
  • Laddar…
Rostfritt stål är rostfritt för att krom i stållegerringen lägger sig på ytan och bildar ett kromlager som inte kan rosta. Krom kan oxideras av natriumhypoklorit, kemikalien som Klorin är en vattenlösning av. Detta har gett fläckarna på något sätt. Krom har en massa oxidationstillstånd, salter/joner.
Ok. Fattar !! Tror jag.
Kommer definitivt inte gå på med mer klorin.
Har rengjort (igen) och fyller på med fett. Ska skaffa paraffin , värma lite och smeta på det
också sen ska det förhoppningsvis ”läka ut” och det skyddande lagret återbildas . Om jag vill gnida på fläckarna ska det tydligen göras med mitakeltrasa inget annat
Tack för alla tips som tog mig vidare!🫶

Heja!
Efter en omgång med olja!!

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så då hade du ett fettlaget på hela diskbänken som Klorinet oxiderade bort kan man tänka.

Så då hade du ett fettlaget på hela diskbänken som Klorinet oxiderade bort kan man tänka.
Möjligt , men det blev prickar bara på just de ställena sprayen låg (i 30 sek kanske)
Är nu typ perfekt i hörnan där jag polerade med polerpastan.
Konstigt. Det ska ju inte funka på sån matt, trådmönstrad(?) bänk som jag har???
Köper paraffin idag så får vi se.
Bänken är 50 år men så himla bekväm tycker jag, just för att den är så stor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.