18 546 läst ·
50 svar
19k läst
50 svar
Kan något byggföretag förstå hur man monterar mindre avstånd mellan vägg
Ett byggföretaget kommit och renoverat badrummet och dem säger flera år erfarenhet och störst i Sverige gjorde . Frågan är att Någon byggföretag som kan fixa och justera fixtur för att bli mindre avståndets mellan
I praktiken går det inte att lösa på annat sätt än att flytta avloppet. Att flytta avloppet är ett jättejobb nu när nytt tätskikt och klinker redan är på plats.T tomael skrev:
Utan att på något sätt kritisera så skulle det planerats på ett annat sätt ett par veckor tidigare in i renoveringen. Nu är det som det är.
Lev med lådan som byggs ut eller sätt istället ditt en vanlig toalett. I ditt fall, när avloppet inte går i väggen, hade jag alla dagar i veckan satt dit en vanlig toalett.
// Erik
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Men sitter verkligen avloppet så långt ut? Det måste sitta minst 60 mm från väggen, och jag tycker det ser ut som det är ungefär det avståndet.
Sedan finns det lösningar där man låter avloppet gå rakt bakåt ut genom väggen, men det är inte jättevanligt. Behövs en tjockare vägg då för att få plats med rör inne i väggen.
Sedan finns det lösningar där man låter avloppet gå rakt bakåt ut genom väggen, men det är inte jättevanligt. Behövs en tjockare vägg då för att få plats med rör inne i väggen.
Självbyggare
· Rättvik
· 125 inlägg
Ni borde kunna använda en excentrisk wc-stos eller specialböj. Jafo har en som kan flytta 18 cm. Finns massa varianter. Kanske en sådan likande är en lösning?
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...jafo-offset-wc-stos-excentrisk-180-mm-3099767
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...jafo-offset-wc-stos-excentrisk-180-mm-3099767
Det är bara i absolut nödfall man använder en sådan, och man ska inte bygga in den. Anledningen är att det blir en strypning på avloppet så risken e väldigt stor att det blir stopp där. Då e det skönt att kunna komma åt.N nilsson_architecture skrev:
Självbyggare
· Rättvik
· 125 inlägg
Det sitter en sådan i lägenheten jag nu bor i. Någon ville flytta stolen i sidled för att få större dusch tidigare. Det är som du säger en strypning, vilket tydligt märks, det är ibland svårt spola ner allt i en spolning för mig i alla fall.V Vvs montör skrev:
Men som problemläget är nu för TS att riva upp golvvärme, klinker, flytta rör etc kanske det är en nöd lösning? Verkar också finnas specialböjar som kanske inte stryper på samma sätt utan går runt som ett S?
Sen om jag tänker efter lite så innebär ju min ide med exentrisk stos att avloppet kan komma hamna synligt under stolen då om "lådan" flyttas närmare väggen... kanske inte var en bra ide.