Ett byggföretaget kommit och renoverat badrummet och dem säger flera år erfarenhet och störst i Sverige gjorde . Frågan är att Någon byggföretag som kan fixa och justera fixtur för att bli mindre avståndets mellan

• Inramad fixtur för vägghängd toalett monterad mot kakelvägg i badrum under renovering, med diverse verktyg och material runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsrenovering pågår med fixtur monterad på vägg; verktyg och material ligger utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart är avloppet?

Nu såg jag.

avloppen är ju placerat väldigt långt ut från väggen så svårt att göra något åt det nu. Hur kommer det sig att det är så långt från vägg? Gammal befintlig placering?

• Gilla
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
I det här fallet är det ju avloppets placering som styr. Det hade säkert gått att få den närmare mot väggen om avloppet var närmare väggen eller gått i väggen. Nu är ju avloppet där det är och så blir också avståndet det det är.

• Gilla
Mikedigitize och 5 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Nu såg jag.

avloppen är ju placerat väldigt långt ut från väggen så svårt att göra något åt det nu. Hur kommer det sig att det är så långt från vägg? Gammal befintlig placering?
Den ny installation avlopp några rörmokare gjorde hur man låsa problemet?

T tomael skrev:
Riva upp allt och placera avloppet närmare väggen.

Röret måste dock vara 6cm från väggen så du kan kanske få in det drygt 4-5cm.

• Gilla
skugge och 2 till
  • Laddar…
S
Sätt en vanlig toalett istället. Nu kommer du få en tjock låda på väggen.

• Gilla
datja och 8 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Riva upp allt och placera avloppet närmare väggen.

Röret måste dock vara 6cm från väggen så du kan kanske få in det drygt 4-5cm.
Aj… det där låter verkligen tungt 😔

Särskilt när det är ett nytt golv med golvvärme – klart och klinker

• Gilla
Vera11
  • Laddar…
T tomael skrev:
I praktiken går det inte att lösa på annat sätt än att flytta avloppet. Att flytta avloppet är ett jättejobb nu när nytt tätskikt och klinker redan är på plats.

Utan att på något sätt kritisera så skulle det planerats på ett annat sätt ett par veckor tidigare in i renoveringen. Nu är det som det är.

Lev med lådan som byggs ut eller sätt istället ditt en vanlig toalett. I ditt fall, när avloppet inte går i väggen, hade jag alla dagar i veckan satt dit en vanlig toalett.

// Erik

• Gilla
Sven Lindvall och 14 till
  • Laddar…
RoTe
S sinuslinus skrev:
Sätt en vanlig toalett istället. Nu kommer du få en tjock låda på väggen.
Enda rimliga, såna där pellejönslådor med tanken på insidan borde förbjudas.

• Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Men sitter verkligen avloppet så långt ut? Det måste sitta minst 60 mm från väggen, och jag tycker det ser ut som det är ungefär det avståndet.

Sedan finns det lösningar där man låter avloppet gå rakt bakåt ut genom väggen, men det är inte jättevanligt. Behövs en tjockare vägg då för att få plats med rör inne i väggen.

• Gilla
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
N nilsson_architecture skrev:
Ni borde kunna använda en excentrisk wc-stos eller specialböj. Jafo har en som kan flytta 18 cm. Finns massa varianter. Kanske en sådan likande är en lösning?

[länk]
Det är bara i absolut nödfall man använder en sådan, och man ska inte bygga in den. Anledningen är att det blir en strypning på avloppet så risken e väldigt stor att det blir stopp där. Då e det skönt att kunna komma åt.

• Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
V Vvs montör skrev:
Det är bara i absolut nödfall man använder en sådan, och man ska inte bygga in den. Anledningen är att det blir en strypning på avloppet så risken e väldigt stor att det blir stopp där. Då e det skönt att kunna komma åt.
Det sitter en sådan i lägenheten jag nu bor i. Någon ville flytta stolen i sidled för att få större dusch tidigare. Det är som du säger en strypning, vilket tydligt märks, det är ibland svårt spola ner allt i en spolning för mig i alla fall.

Men som problemläget är nu för TS att riva upp golvvärme, klinker, flytta rör etc kanske det är en nöd lösning? Verkar också finnas specialböjar som kanske inte stryper på samma sätt utan går runt som ett S?

Sen om jag tänker efter lite så innebär ju min ide med exentrisk stos att avloppet kan komma hamna synligt under stolen då om "lådan" flyttas närmare väggen... kanske inte var en bra ide.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T tomael skrev:
Det går inte att göra något åt. Reglerna säger att avlopp ska ha minst 60mm i bakkant mot vägg för tätskikt. 60x110mm blir minst 170 mm djup låda. Vad har du för djup?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.