Vitvaror
Bill Algö: [citat] Montera kittet med ny silikonslang runt brunnen
Bill Algö: [citat] Rensning av kondensorn kräver full vattenbehållare
Bill Algö: Indesits skit skall man hållasig långt ifrån
johfo: Vi oxå dåliga på att moppa, men har inga husdjur, så behovet är generellt sett inte speciellt stort, men jag tänker att oavsett maskin/teknik så blir det säkert bättre om nån drar en lätt fuktad mikrofiber över golvet ett par gånger i veckan än om man inte gör det....
Byggomeck: Jag passade på att ringa Miele och frågade vad de skulle ha för reservdel. EZL 441 är nu utbytt mot EZL 445 för den som är intresserad, kostar ca. 719Kr (artikel 7250620). Reläerna är nu bytta, kostade mig 50Kr/st och tumlaren värmer som den ska igen 🥳 Jag beställde till slut från Conrad:
Bill Algö: [citat] En bättre avdragare och göra ett special skruv till skruvarna som håller ihop motorn
hc77: Var väll en bra sak med maskinen ändå, baljan till trumman var skruvad. Så det var inga problem att dela på den. Nya SKF-lager och tillhörande packbox monterad för det hiskeliga priset av 280kr plus frakt. De ville ha 5000kr för ny trumma och 3000kr för arbetet. Lagren som satt i stod det "China" på med stor text på.
sistanamnetsomfungerade: Frun kom hem... Visade sig att hon hade haft en bikini där det va nån metall-tråd på 8cm som släppt. Lyckades fiska upp den så nu är det löst.. Kommer tvätta med sån påse framöver.. 🙃
olof63: Tack för tipsen här, slutade med att jag ändå bytte ut den gamla trotjänaren och köpte en ny Elux med pyrolys, den är trots lägre effekt snabbare att komma upp i temp, men som returen skrev - bra mycket smäckigare i allt - känns på luckan när jag öppnar, vreden mm - hursomhelst så har jag en ny och nästan helt tyst ugn nu.
olof63: Tur ibland, för nu på morgonen hade den puttrat igång igen efter gårdagens recycling, fullt med is i behållaren :-)
Backswing: [citat] Jag hade samma problem och efter flera byten valde jag ett lock som saknar gångjärn istället. Det kostade 149 kr tror jag men minns dessvärre inte var jag köpte det.
Daniel-C: Slutade med att jag beställde en ny pump på FixPart och nu funkar maskinen igen. 👍
Lebenman: Hej, ska byta blandare i kök och på rören har jag klämringar, men på blandaren sitter det vanlig packning. Har en nippel 3/8 hane i båda ändar men den är konad i båda också. Går detta eller ska det vara en nippel med konad ända ned till rören och plan upptill blandaren? Finns det ens såna? Tack på förhand
tonymansson: [citat] Hej. Har Samsung fristående kyl och frys som köptes 2010 har fungerat helt klanderfritt, tänker att det är dags att byta nu innan något händer, kommer köpa samma märke igen och hoppas på samma problemfria år. Mvh TM
Demmpa: Den nippeln fungerar, eftersom det är packningar både i blandarens och diskmaskinens anslutningar så ska det inte vara någon annan tätning inblandad.
Bill Algö: [citat] Ja de har förstånd att hugga upp sig....
_ametist_: [citat] Får jag fråga vilken kyl & frys det blev? Och är ni nöjda såhär något år efter? Jag är i samma situation nu och behöver köpa nytt, men litar ju inte på säljande websidor, utan vill gärna veta om de faktiskt håller vad som utlovas. Eller är det någon annan som läser detta som kan tipsa om modell/märke att köps. Och lika viktigt, vilka jag inte bör köpa.
davemason: Det blev en ny diskmaskin. Kontrollmodul är paj. Kan kosta ca 1500kr och med arbetstid skulle hela reparationen landa på 5000 mao pris på en ny diskmaskin. Nån som vill ha diskmaskinen och vill göra en DIY projekt och laga den så finns det i Göteborgs trakter annars åker den till återvinningen inom en vecka.
kolahalv: Har samma problem här att det inte vill funka! När jag tog bort slangen till vattenlåset och gjorde lite rent funkade det 2 diskningar. Nu går maskinen men piper till och tömmer inte. Men, så fort jag stänger av maskinen och slår på den tömmer maskinen sig själv. Hur hittar jag pumpen?
magiul: [citat] Grymt tips! Räckte för mig med att plocka isär, skaka och montera allt igen! Som ny sedan!
lofstrom99: Lyfter denna tråd. Får inte bort platsbitarna hur jag än trycker med en mejsel. Bilder? Film? Tips?
David.B.: Återupplivar denna tråd då vi ni ska installera vår Electrolux Spishäll. Jag var på Elon idag, och de rekomenderade att låta luften gå bakom stommen för att sedan gå ut i sockeln. Men likt redan nämnt ovan, så undrar jag om verkligen vill ha vattenånga där, I mitt fall är detta mot yttervägg. Dessutom är ju eluttaget till hällen där bakom. Fördelen är såklart att man kan ha
Bill Algö: [citat] den är jättegammal och turkisk så nä det kan aldrig finnas några andra råd. eller byt avloppsslang https://fixpart.se/produkt/beko-grundig-arcelik-2819100600-avloppsslang-tvattmaskin
Bill Algö: [citat] jag missuppfattade vad som var svamp trodde att det var pumphjulet som avsågs, läste igenom tråden noggrant och....
Kane: Bosch serie 8 eller Siemens iq700. Alternativt hitta en med 5 års garanti. T.ex Elon har det på flera.
ClasseClas: [citat] Är det något som hindrar dig att koppla in diskmaskinen på kallvatten? Jag skulle påstå att alla konsumentdiskmaskiner i Sverige bör kopplas in på kallvatten. Ett fåtal modeller kan även användas med varmvatten. Vad har du för diskmaskin?
Boskos: [citat] Ja helt enig, utan kyl och frys blir det besvärligt snabbt och fix eller byte vill man nog göra samma dag om man inte har tur och det är vinter. Har faktiskt aldrig haft vare sig frys eller kylskåp som gett upp, fick byta termostat i en Electrolux kyl rätt snabbt efter inköp av bostadsrätt över 20 år sedan, men det är allt. Bytte de gamla rackarna i huset när det köptes, men