Vitvaror
klypert: Finns inga justerbara fötter på den så det kan bli svårt, tror du får trixa ganska mycket för att lösa det! Även Miele hade för en disk för inbyggnads men blir samma problem med den. Ska du bygga nytt kök kan det vara värt att tänka på att ikea inte följer "standardmåtten" längre
Teboda: Ok, tack för upplysningen. Jag fick en symbolisk 200:- från försäkringsbolaget för den.
klypert: Jag skulle kolla med ikea vad de säger om garantin om åverkan finns på maskinen, skurvar du av tex en sida kan man ibland försätta sin garantin, och finns det skurvhål i sidan kanske likadant, även om det inte är någon fara för tillfället kan du ju få ett helt annat problem så småningom...... /R
klypert: Alla side by side är ca 90 cm så då får du lg, samsung, whirlpool, bosch, siemens plus några andra som inte är lika vanliga i sverige. siemens, electrolux och miele har "vanliga" kylfrysar i 70, 80 cm breda varianter. /R
MathiasS: Ser årecis ut som min. Röda flötet fastnar ochc det är fettavlagringar i plasthuset. Rätt enkelt att rengöra när den är demonterad.
Dede77: Vi har en Whirlpool induktion och det är samma där. Bör vara att man pulsar ström över spolen vid lägre effekter.
JoakimJohansson: Har missljud i våran frihängande Thermex design-line 7003 med inbyggd motor. På 2:an så vibrerar den märkvärt mest av alla fläktlägen och framförallt på 1:an så hör man ett ganska starkt elektriskt ljud... Ungefär som en induktionshäll när du boostar den på Max... Ett elektriskt lite tjutande ljud.... Är det normalt??
KnockOnWood: De där inlopps-slangarna till diskmaskiner brukar vara rätt styva. Så den kommer att gå i en stor båge över diskbänken. Inte blir det snyggt inte men rent tekniskt kommer det ju att funka. Men svårt att helt bortse från det estetiska...
andersmc: Om du bara byter ut maskinen och använder de gamla anslutningarna så kan det inte räknas som ett ingrepp. Jag tänkte mer om du skulle sätta en ny anslutning på ett befintligt rör eller så.
radioshack: Hej Jag har gott om plats på höjden men däremot inte på bredden i ett kök jag håller på och planerar. Jag vill också ha kylfrysen inbyggd (så mina röda Poggenpohlluckor syns!). Jag letar därför efter en kylfrys som är såväl så hög som möjligt som inbyggbar men hittills har jag bara hittat skåp som är 180-185 om jag vill ha dem inbyggbara (bla från Gaggenau). Siemens har
fixarfrasse 1000: han som bytt termostaten hade glömt att fästa kappilärröret på baksidan av elementet nu är den som en kyl igen:)
cem77: [citat] Ett direktverkande element har 100 % förlusteffekt. Allt blir värme, vilket lite lustigt nog är det vi vill ha i just det fallet. ;) Däremot så i en induktionshäll så vill vi inte ha värme nere i hällens elektronik eftersom först efter mycket långvarig kokning eventuellt skulle kunna värma grytan. Så i en induktionshäll kan vi prata om förlusteffekt då det nyttiga arbetet
Anonymiserad 137805: filterbytesintervall beror helt på din vattenkvalitet tillverkarens rekommendationer eller prova sig fram. alla kylar har inte en fläktkyld ihop snurrad kondensor som är näst intill omöjlig att göra ren
Anonymiserad 137805: får man det bara tätt mot anslutningen så spelar det ingen roll trä i en slang och mycket Silicon så fyller det sin funktion
Anonymiserad 137805: vete tusan om det är någon bra payoff på att byta bara för. svårt att veta vad den gamla kylen drar men skillnaden brukar inte vara så stor ca 100kwh per år dvs ca100 spänn om året en termostat kostar väl ca en femhundring den bör väl hålla fem år till vilket är ungefär vad en ny kyl oxså gör
Kurtivan: Bakom tätningslisten klarar inte maskinen själv, där hamnar ändå en massa matavfall. Självklart rengör man maskinen lite då och då, vi har väl ingen direkt periodicitet utan gör det när andan faller på. Egentligen så skulle man göra det efter varje disk ... Tänkte kanske att en del maskiner är bättre än andra och det skulle man fått se innan man köper.
MimmiStaaf: [citat] Hej! Vart har du hittat denna spishäll? Letar efter precis samma sak, en 1zon's häll till skåp på 40 cm.. Hoppas på svar!! Allt gott, Mimmi
Chaly: Jag tyckte Askon kändes mer gedigen och rejäl än många andra maskiner. Mer samma känsla som i den gamla maskinen som ändå gjorde sitt jobb i 23 år. Ryck å dra lite i luckorna så känner du skillnaden. Sen kan man koppla Askon på varmvatten (alla maskiner fixar inte det) om man som jag gör varmvatten med värmepump.
MmeMim: Nino. Har ni provat som vi, att stänga av alla reglage mellan varje diskning. Vi "nollställer" den annars går det inte klart. Att den bara tar in vatten var dock det problem vi hade. Vi letade överallt men fann inget stopp. Till slut när vi installerade nya maskinen hittar vi en liten liten metallgrej som vandrat hela vägen till vattenlåset. Lycka till
Kilensnickare: Någon som har IKEA Turbulens köksfläkt och som önskar ge ett omdöme? - funktion - ljudnivå Och kanske nått om... - montering - rengöring
Nimajneb: Det är superviktigt att du kör en disk med en gång, det extra saltet kan få maskinen att förstöras på några timmar!!!!
trähandtag: Det gick hur bra som helst att byta remmen enligt bilder och beskrivningar här på forumet. Vi tog för säkerhets skull ett par foton efter att ha tagit loss torktumlarens baksidesplåt, mest för att slangar och elkablar skulle komma på rätt plats vid återmonteringen. Utöver rengöring från ganska stora mängder damm smorde vi också hjulen som trumman vilar på (sprayade hjulcentrum med
RulleBulle: Vi ska renovera köket snart och tänkte köpa smegs induktionspis 90 bred. Hitta på blocket en kille som säljer smeg vitvaror genom en kontakt i Italien. Priserna är nästan för bra för att vara sant och har jag lärt mig nåt så ärdet att det brukar inte vara sant då. Är det nån här som köpt genom honom?
Nyfniken: [citat] Ja, jag kan inte rekommendera den tyvärr.
Atom: Skaffade en SBS kyl/frys med ismaskin. Det är ca 8 m till närmaste vattenpost. Och en dörr! Det är ett trähus med gjuten golv. (kan inte hugga i). Vad skulle ni göra? Och hur? p.s. skaffade iaf PEX slang. Törs man fälla in den i väggen utan RIR?
magda136: Det var bra info, tidigare har dom bara lett ner kondensvattnet på jordgolvet och det är problem med mögel i utrymmet. Så jag borde kanske köra igång aggregatet och samla upp kondensvattnet för att torka ut utrymmet.
el_richard: Aga spis ? osäker vilka mått det finns http://www.agaliving.se/aga-produkter/spisarna-i-s-serien/aga-fyra-tvaa.aspx