6 700 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Laga Kenny tvättmaskin?
Försökte få igång vår gamla Kenny tvättmaskin efter vintern i stugan och det gick inte så bra. Vattnet rinner ut via den runda svarta tömningsluckan framtill, så fort maskinen börjar fyllas på. Tips på vad som är fel? Funderar själv på om det finns någon ventil som ska vara stängd så vattnet inte rinner ur trumman. Kan man i så fall byta en sådan ventil själv?
Eller är det något fel med själva luckan? Borde inte den vara tät? Mysko, men den ser hel ut och jag tror jag skruvat dit den som den ska sitta.
Provade att centrifugera och då rinner vattnet bara ut genom avloppsslangen och inte via luckan:
Eller är det något fel med själva luckan? Borde inte den vara tät? Mysko, men den ser hel ut och jag tror jag skruvat dit den som den ska sitta.
Provade att centrifugera och då rinner vattnet bara ut genom avloppsslangen och inte via luckan:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mitt oinitierade råd: Köp en ny!
Du får en ny, bra maskin för 2.000 kr.
Nog inte mycket vinst med att försöka laga en 20 år gammal Kenny.
Du får en ny, bra maskin för 2.000 kr.
Nog inte mycket vinst med att försöka laga en 20 år gammal Kenny.
Vill ej köpa ny för det är bara en liten Kenny som får plats och de kostar mkt mer än 2000 nya + att stugan ligger på en bilfri ö dit man bara tar sig med egen båt.
Ja, det är ett runt lock med packning. Packningen se ok ut så vitt jag kan se.
Ja, det är ett runt lock med packning. Packningen se ok ut så vitt jag kan se.
Kankse är du denna du har?
http://tubby.scene7.com/is/image/tubby/EURONOVA1000?$prod$
Farsan köpte en Kenwood Kenny 1979,80 nånting och den har aldrig gått sönder förutom luckpackningen som byttes ut, det fanns även en rund ventil längst ned där det började sippra ut vatten hela tiden.
Ringde reservdelsmannan som sa att den packningen inte tillverkas längre.
Men om jag la den i en kastrul och kokade några minuter så skulle den bli tät eftersom jag inte hade något att förlora så provade jag det.
Och det fungerade det höll tätt, va som uppkommit på senaste vet jag inte men tvättmaskinen lever än.
Beroende på vad du har för maskin så borde det kunna gå att få tag på en reservdel.
http://tubby.scene7.com/is/image/tubby/EURONOVA1000?$prod$
Farsan köpte en Kenwood Kenny 1979,80 nånting och den har aldrig gått sönder förutom luckpackningen som byttes ut, det fanns även en rund ventil längst ned där det började sippra ut vatten hela tiden.
Ringde reservdelsmannan som sa att den packningen inte tillverkas längre.
Men om jag la den i en kastrul och kokade några minuter så skulle den bli tät eftersom jag inte hade något att förlora så provade jag det.
Och det fungerade det höll tätt, va som uppkommit på senaste vet jag inte men tvättmaskinen lever än.
Beroende på vad du har för maskin så borde det kunna gå att få tag på en reservdel.
Du skrev svart lucka
Är det en sån på bilden eller har du en bild kanske.
Packningen kan ju blivit hård
Inget som frusit sönder eller blivit mus mat?
Du får ju ingen ny eller bra maskin för samma pengar, fixar du det här håller den troligen lika länge till.
Nya billiga maskiner tycker inte alltid om säsongs användning och får därmed bytas ofta.
Är det en sån på bilden eller har du en bild kanske.
Packningen kan ju blivit hård
Inget som frusit sönder eller blivit mus mat?
Du får ju ingen ny eller bra maskin för samma pengar, fixar du det här håller den troligen lika länge till.
Nya billiga maskiner tycker inte alltid om säsongs användning och får därmed bytas ofta.
Hittade denna som är väldigt lik:
http://www.abc-annons.se/Rullbar-Mini-Tvattmaskin-med-handtag_238120.htm
Bara tvättmedelsluckan som ser ut så här:
https://www.flickr.com/photos/screamingswifts/4492926498/
Något kan säkert ha frusit sönder, men jag har öppnat och tittat och det finns inget läckage inuti maskinen utan vattnet rinner från trumman, via svart slang, till utrymmet bakom den svarta runda tömningsluckan och sedan läcker det ut via den stängda luckan. Från det utrymmet finns ett hål som går till avloppsslangen men ur avloppsslangen kommer ingenting då.
Så antingen är det fel på tömningsluckan (packningen t.ex. eller att jag satt dit den fel), eller så ska vattnet inte vara i det utrymmet när maskinen fyller på och tvättar. Finns det en ventil precis efter trumman som öppnar och stänger, som kan ha frusit sönder? Om inte, så måste det ha med själva luckan att göra.
http://www.abc-annons.se/Rullbar-Mini-Tvattmaskin-med-handtag_238120.htm
Bara tvättmedelsluckan som ser ut så här:
https://www.flickr.com/photos/screamingswifts/4492926498/
Något kan säkert ha frusit sönder, men jag har öppnat och tittat och det finns inget läckage inuti maskinen utan vattnet rinner från trumman, via svart slang, till utrymmet bakom den svarta runda tömningsluckan och sedan läcker det ut via den stängda luckan. Från det utrymmet finns ett hål som går till avloppsslangen men ur avloppsslangen kommer ingenting då.
Så antingen är det fel på tömningsluckan (packningen t.ex. eller att jag satt dit den fel), eller så ska vattnet inte vara i det utrymmet när maskinen fyller på och tvättar. Finns det en ventil precis efter trumman som öppnar och stänger, som kan ha frusit sönder? Om inte, så måste det ha med själva luckan att göra.
Klicka här för att svara
