Vi planerar ett byte av vitvaror i köket, och hade tänkt satsa på rostfritt. Fast det blev problem direkt. Vi vill ha en 70 cm induktionsspis i rostfritt, och jag har hittat exakt två stycken på prisjakt.
Electrolux EKI7551BOX och Electrolux EKD70950X. Tyvärr är vi inte särskilt förtjusta i någon av dem. Både jag och hustrun tycker de är rätt fula.

1414853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
346212.jpg

Är det någon som känner till något fler alternativ?

P
Tyvärr är det svårt med spisar överhuvudtaget i bredden 70cm då EU's standard ligger på 60cm
Annars tycker jag att spisen till höger är bland det snyggaste i spisväg som finns (i verkligheten alltså)
Den är maffig och överträffas bara i vit version synnerhet med dubbelugn.

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
Ja, inte är det vackert med dessa klumpiga manuella vred/strömställare, när man samtidigt vet att allt där under är helt elektroniskt.

Men måste det vara 70 cm?
När vi gjorde om köket i förra huset bytte vi 70 cm spisen mot en 60 centimeters.
Det gav lite mer svängrum i det trånga köket. 10 cm mer vid matplatsen.

Det känns som vreden på bilden sitter väldigt utsatt som man riskerar att fastna i eller slå sönder.

Jag har den ena (dock 60). Snygg tycker jag! Bra dessutom. Inga problem med vreden - älskar dem istället för touchknapparna som inte funkar om man är fuktig om fingrarna.
DSC_0880[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jaha, på bilden i första inlägget ser det ut som att vreden satt högre på något vis. Själv blir jag tokig på våra touchknappar med jämna mellanrum :)

P
KnockOnWood skrev:
Ja, inte är det vackert med dessa klumpiga manuella vred/strömställare, när man samtidigt vet att allt där under är helt elektroniskt.

Men måste det vara 70 cm?
När vi gjorde om köket i förra huset bytte vi 70 cm spisen mot en 60 centimeters.
Det gav lite mer svängrum i det trånga köket. 10 cm mer vid matplatsen.
Min uppfattning är att vred är överlägset touch när man brukar spisen.
Hur många har inte svurit över touch knappar som slutat fungera när man mest behöver dem pga flott eller fukt eller vad som helst.

Jag tycker dessutom att 70cm bredd ger en större häll yta
Det gör att fler och större kärl får plats samtidigt men det är ju när man använder spisen förstås.
På en induktion är detta avgörande för att annars kommer kärlen stå på spillvatten och tappa kontakt med spolen

P
Spisen på den högra bilden har dessutom touch för ugnsfunktionerna men det brukar inte störa.

electroluxaren skrev:
Det gör att fler och större kärl får plats samtidigt men det är ju när man använder spisen förstås.
På en induktion är detta avgörande för att annars kommer kärlen stå på spillvatten och tappa kontakt med spolen
Hur menar du nu? Blir det mer spillvatten för att spisen är smalare? :)

P
Hm otydlig igen...
Nä det skall inte stå spillvatten utan spillkant, autostavning alla iPad...
Denna KANT är vanligtvis högre än själva glaset. Och därmed tappar kärlen kontakt med hällen.
Phu. Kollat stavningen manuellt nu.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Japp det ska helst vara 70. Vi har en 70 spis idag och undviker helst att bygga om i vårt teakkök.

Jäderberg skrev:
Jag har den ena (dock 60). Snygg tycker jag! Bra dessutom. Inga problem med vreden - älskar dem istället för touchknapparna som inte funkar om man är fuktig om fingrarna.
[bild]
Det var den vi tyckte var de snyggare av de två. Dessutom har den de flesta funktioner vi var ute efter, som varmluftsugn och matlagningstermometer.

P
Men båda har väl varmluft?
Termometer har nog bara den högra.

EKI7551BOX har matlagningstermometer och varmluft enligt specen på electroworld.
Tyvärr ingen pyrolytisk rengöring.

P
Sällan hela spisar har pyrolytisk reng pga den höga tempen

Sen kommer nästa problem.. matchande 70 fläkt.
Den ska sitta under ett skåp på traditionellt vis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.