Hej
Har en gissningsvis trasig Whirlpool side-by-side kyl/frys, snart 8 år gammal, som är trasig, eller rättare sagt, frys delen blir inte kall.
Symptom när den gick sönder:
1. Varningspip
2.Temperaturindikatorn visar två streck (--) istället för angiven temperatur
3. + grader i frysen
4. plåtlisten mellan kyl/frys blir väldigt varm. har läst att den kan bli varm men det här är i stil med att den precis går att ta på.
Symptom efter ha dragit ut kontakten över dagen, sedan startat igen.
1. Indikatorn visar -20 i 2-3 timmar
2. Frysen ger viss kyla men mer kylskåpsklass, gissningsvis kanske det blir 8-10 grader varmt, inte kallare än så
3. Varningspip, två streck på temperaturindikatorn, list varm..
Frågan är då, verkar detta tyda på att det är kompressorn som är trasig eller kan det vara något annat ?
Funderar på om jag ska ta hit någon o kolla på det men det känns som att det kanske är bortkastade pengar med tanke på symptomen, därav min fråga.
/Björn
Har en gissningsvis trasig Whirlpool side-by-side kyl/frys, snart 8 år gammal, som är trasig, eller rättare sagt, frys delen blir inte kall.
Symptom när den gick sönder:
1. Varningspip
2.Temperaturindikatorn visar två streck (--) istället för angiven temperatur
3. + grader i frysen
4. plåtlisten mellan kyl/frys blir väldigt varm. har läst att den kan bli varm men det här är i stil med att den precis går att ta på.
Symptom efter ha dragit ut kontakten över dagen, sedan startat igen.
1. Indikatorn visar -20 i 2-3 timmar
2. Frysen ger viss kyla men mer kylskåpsklass, gissningsvis kanske det blir 8-10 grader varmt, inte kallare än så
3. Varningspip, två streck på temperaturindikatorn, list varm..
Frågan är då, verkar detta tyda på att det är kompressorn som är trasig eller kan det vara något annat ?
Funderar på om jag ska ta hit någon o kolla på det men det känns som att det kanske är bortkastade pengar med tanke på symptomen, därav min fråga.
/Björn
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fläkten till kondensorn sitter inne i kylskåpet och fungerar som den ska. Fläkten som ska kyla kompressorn går lätt, det är ström till den (110 V växelström) men den snurrar inte. Så den måste bytas.
Problemet med att det inte går att ställa in temperaturen i frysen kvarstår. Den visar bara två --, ibland efter längre tids avbrott kan den visa -20 men efter ett tag så försvinner det och den börjar pipa och visar då -- igen.
Kylen fungerar som sagt och ställer jag in 2 grader så går frysen ner till 2 grader, dock händer inget med kylen. Men jag undrar om det beror på att den prioriterar frysen först och man kanske måste vänta ett tag innan den styr om. Kyldelen var som sagt kall förut när problemet uppstod.
Så frågan är om det kanske ändå inte är sensorn inne i frysdelen. Den kostar bara 369 kronor (http://www.vitavaror.se/sensor-p-1782.html verkar det vara, ser ut exakt då där i alla fall) så det är ju en hyfsat billig test. Fläkten är en annan femma, får ta lös den o se vad som står på den.
Problemet med att det inte går att ställa in temperaturen i frysen kvarstår. Den visar bara två --, ibland efter längre tids avbrott kan den visa -20 men efter ett tag så försvinner det och den börjar pipa och visar då -- igen.
Kylen fungerar som sagt och ställer jag in 2 grader så går frysen ner till 2 grader, dock händer inget med kylen. Men jag undrar om det beror på att den prioriterar frysen först och man kanske måste vänta ett tag innan den styr om. Kyldelen var som sagt kall förut när problemet uppstod.
Så frågan är om det kanske ändå inte är sensorn inne i frysdelen. Den kostar bara 369 kronor (http://www.vitavaror.se/sensor-p-1782.html verkar det vara, ser ut exakt då där i alla fall) så det är ju en hyfsat billig test. Fläkten är en annan femma, får ta lös den o se vad som står på den.
Efter lite googling så verkar det som att det bör fungera att driva fläkten på 110V men då med lägre fart. Så det kanske ska vara så ? för att hålla nere hastigheten. 1100 rpm som det står på fläkten tycker jag låter rätt mycket.
Inte för att vara petimäter noggrann, men kylar och frysar har sina kondensorslingor på utsidan
Det är däri den heta gasen från kompressorn övergår till vätska
Det är vätskan som sen under tryck går in i förångaren som sitter på insidan däri förångas vätskan till gas och tar värme från kylutrymmet
Om inte kondensorn gör sitt jobb blir det heller ingen vätska till förångaren och heller inte någon kyla
Så i ditt fall
Om fläkten på utsidan ,kondensorfläkten, står stilla eller att kondensorn är full med damm (vanligt på sida vid sida produkter) kommer inte det bli kallt i frysen
Och troligen vanligast på Whirlpool är att du bara har en förångare i frysdelen dvs blir inte frysen kall blir ej heller kylen kall
Varför din fläkt inte får mer än 110 V kan bero på styrningen dvs kretskortet
Har du service numret är det lättare att hitta en sprängskiss och manual
Det är däri den heta gasen från kompressorn övergår till vätska
Det är vätskan som sen under tryck går in i förångaren som sitter på insidan däri förångas vätskan till gas och tar värme från kylutrymmet
Om inte kondensorn gör sitt jobb blir det heller ingen vätska till förångaren och heller inte någon kyla
Så i ditt fall
Om fläkten på utsidan ,kondensorfläkten, står stilla eller att kondensorn är full med damm (vanligt på sida vid sida produkter) kommer inte det bli kallt i frysen
Och troligen vanligast på Whirlpool är att du bara har en förångare i frysdelen dvs blir inte frysen kall blir ej heller kylen kall
Varför din fläkt inte får mer än 110 V kan bero på styrningen dvs kretskortet
Har du service numret är det lättare att hitta en sprängskiss och manual
Tack för det, kondensorslingorna o fläkt måste i så fall sitta innanför den övre plåten. Jag ser åtminstone inget på höger sida om fläkten, annat än plastlådan som jag antar innehåller styrkortet. Får ta o titta när jag kommer hem. Det som sitter på insidan som också har fläkt + dränering och som jag i min enfald trodde vad kondensorn är väl bara kylelementet antar jag:
http://www.buyspares.co.uk/whirlpoo...h=465988:496327,47873:466018&model_ref=283276
Kanske ska tillägga att det blir kyla i frysen, den går ner till de grader man ställer på kyldelen, ex 2 grader. Men efter ett tag börjar den pipa, -- på lcd'n och sen blir det varmt igen.
Har googlat en del och det här verkar vara ett vanligt problem, dvs, att frysdelen får två -- osv. Ett vanligt fel verkar vara kondensatorer på kretskortet som pajar. Ska ta mig en titt på det också.
En bild på hur det ser ut till höger om fläkten:
rören som går upp kommer alltså från kompressorn. Till kondensorn ?
Jag hittade hur man får den att köra en testprocedur där man får ut felkoder, ex om givaren i frysen är trasig osv:
http://www.ukwhitegoods.co.uk/forum...ool-side-side-component-self-test-t79248.html
Så jag ska göra detta och se vad det ger.
http://www.buyspares.co.uk/whirlpoo...h=465988:496327,47873:466018&model_ref=283276
Kanske ska tillägga att det blir kyla i frysen, den går ner till de grader man ställer på kyldelen, ex 2 grader. Men efter ett tag börjar den pipa, -- på lcd'n och sen blir det varmt igen.
Har googlat en del och det här verkar vara ett vanligt problem, dvs, att frysdelen får två -- osv. Ett vanligt fel verkar vara kondensatorer på kretskortet som pajar. Ska ta mig en titt på det också.
En bild på hur det ser ut till höger om fläkten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
rören som går upp kommer alltså från kompressorn. Till kondensorn ?
Jag hittade hur man får den att köra en testprocedur där man får ut felkoder, ex om givaren i frysen är trasig osv:
http://www.ukwhitegoods.co.uk/forum...ool-side-side-component-self-test-t79248.html
Så jag ska göra detta och se vad det ger.
Undrar om inte kondensorn sitter underst på kylskåpet, dvs:
Bakom kompressorn som skymtar till vänster på bilden. Ser ingen fläkt så kan det vara så att fläkten som är på föregående bild sköter kondensorbiten också ?
Logga in
Skapa konto
Bakom kompressorn som skymtar till vänster på bilden. Ser ingen fläkt så kan det vara så att fläkten som är på föregående bild sköter kondensorbiten också ?
Hej
Känner inte igen modellen
Frågan är om du har ett skåp utan kondensor dvs det är ytterväggarna som är kondensorn?
Röret uppifrån längst till höger är stål och det kommer från kondensorn
Det tunna går upp till förångaren
Det tjocka till vänster är returen från för-
Å
110 V kan tyda på en kondensatorer
Men kompressorn borde inte gå
Går kompressorn skall det bli kallt
Ev kanske skulle förångaren vara täppt av is men m du kollade den fläkten skulle du sett det
Känner inte igen modellen
Frågan är om du har ett skåp utan kondensor dvs det är ytterväggarna som är kondensorn?
Röret uppifrån längst till höger är stål och det kommer från kondensorn
Det tunna går upp till förångaren
Det tjocka till vänster är returen från för-
Å
110 V kan tyda på en kondensatorer
Men kompressorn borde inte gå
Går kompressorn skall det bli kallt
Ev kanske skulle förångaren vara täppt av is men m du kollade den fläkten skulle du sett det
Du jag ser på din näst sista bild att där är kondensaren den svarta trådburen ser inte så skitig ut
Skyddet utanför fläkten måste vara på plats för att få cirkulation på luften genom kondensen
Prova att kyla den med någon annan fläkt så kanske du får ner tempen
Skyddet utanför fläkten måste vara på plats för att få cirkulation på luften genom kondensen
Prova att kyla den med någon annan fläkt så kanske du får ner tempen
Logga in
Skapa konto
Efter att ha stängt av den över natten + dagen så visar nu displayen återigen -20 grader efter uppstart.
Det självtest jag körde visar felkod 3 vilket är "compressor fan". Och den fungerar bevisligen inte.
Den gav också felkod 02 vilket betyder: "Check air damper/baffle and relay K008". Läste en som hade exakt samma problem som hade bytt "defrost relay" så det kanske är en till felkälla.
Kollade kondensatorerna också men jag ser inget uppenbart fel, fast de kanske kan vara trasiga ändå. Men jag tycker att fläkten borde gå även med 110 V. Och indikatorn pekar som sagt på att det är något med fläkten.
Redigerat: