Jag fick en diskmaskin, en Upo D606, som har fungerat felfritt tidigare. När jag sätter igång den tar den in vatten o sedan så står den o mal o låter som de gör när det indikeras en läcka. Inget vatten kommer ut i avloppet. Jag öppnade på baksida o kollade vad som hände när den var igång o då ser jag ett litet rör som vattnet rinner ut från. Jag kan inte minnas att jag har sett ett sådant rör tidigare när man har öppnat maskiner av andra märken. Någon som vet vad det är o vad det kan vara för fel. Röret sitter inte vid silen utan vid diskarmen (om det nu heter så).

. 10156014_10151990309906709_162133898_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Överfyllnadsskydd
Dvs när det blir för mycket vatten i maskinen rinner det över typ bräddavlopp
Blir det tillräckligt med vatten på plåten i bild, lyfter frigolitbiten och pumpen startar samt inloppsventilens matning bryts.
UPO är ju ett marginellt märke, men har ju vissa likheter med ett annat marginellt märke , Gorenje.
Vad som styr vattenintaget på din maskin vet jag inte.
Vad som inte framgår är om det vattnet dom den tar in pumpas ut eller det bara ökar hela tiden

Det pumpas inte ut, utan när den fyllt på ca 2 ggr så rinner det ut ur den här tappen. Sedan flödar det ut på golvet-Kan det vara stopp någonstans eller är det någon pump som kan ha gått sönder?

P
Hör du pumpen gå?
Pumpen är ju den till höger på bilden, sitter med bajonettfattning går att ta bort för att kolla om det fastnat nått.
Sen kan du ta bort slangen under diskbänken hålla i en hink och kolla att det kommer vatten när pumpen går

Tack för tipsen, jag ska testa när jag kommer hem i eftermiddag. :)

Tack för hjälpen, nu fungerar den som den ska...:thumbup:

P
Kanon

Vad var det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.