Hej!

Jag söker en lösning för ett trådat larmsystem, det jag kräver är:

* Centralenhet (kan även vara inbyggd i övervakningsenheten)
* Övervakningsenhet (kamera med/eller rörelsedetektor)
* Alarmtuta
* Magnetbrickor eller vibrationsbrickor (dessa kan, av praktiska skäl, vara trådlösa)

Jag kräver ett trådat system (oftast ethernet?) eftersom jag inte vill att systemet ska kunna störas ut.

Vad jag läser hos de stora firmorna är att centralenheten stödjer i många fall ethernet kabel, men jag är rädd för att detektorn (kameran, rörelsedetektorn) störs ut och då aldrig meddelar centralenheten om intrånget.
Därför behöver jag även att kameran/rörelsedetektorn samt alarmtutan är trådad.

Vid video- och bildtagning vill jag även att data lagras externt. Antingen genom en molntjänst men än hellre med frihet att själv välja plats (t.ex. en privat server).

Jag vill börja med 1 detektor, 1 alarmtuta, 4 brickor vid dörrar. Och kommer därefter bygga på systemet.

Som grädde på moset hade det varit super ifall centralenheten kan kopplas till Yale Doorman!

Har ni tips till mig på utrustning och hur ett sådant här system skulle fungera?

Välkommen till forumet. Det verkar som ditt viktigaste krav är just att det är trådat, och att du vill pyssla med det själv. Vi är många här som installerat vanderbilt spc (fd. Siemens) och de flesta är mycket nöjda.
Det är ett ”riktigt” larm, som går att koppla till larmcentral, men fungerar ändå bra att styras med app, smidigt att konfigurera och med nya programvaruuppdateringar med jämna mellanrum. Går att integrera i hemautomation och koppla in kameror och även koppla trådlösa sensorer vid behov.
Rekommenderas starkt. Jag har haft mitt i snart 5 år och inga bekymmer.
Titta gärna i den långa tråden som heter spc larmskola.

För en bra genomgång av SPC kan rekommenderas
som dessutom är på svenska.

• Gilla
Erik Hellgren och 2 till
  • Laddar…
@etompau: ja, det ser också intressant ut. Lite tråkigt att manöverpanelen (inbyggd i centralen, antar jag?) inte stödjer keycards. Kanske systemet stödjer en sekundär manöverpanel för det?

@gol @fredrik.johansson: Jag går igenom lite termer för att se så jag förstår ett larmsystem rätt:

Zoner: Områden som du kan larma/avlarma individuellt.
Larmslinga: En kabel (cat6?) som går från centralen ut efter 1+ enheter,
t.ex CENTRAL <-> SLINGA (kamera <-> magnetdetektor <-> magnetdetektor)
Isådanafall, vad bestämmer hur många enheter ska kopplas till en och samma slinga? Och varför ha flera slingor?

Eller, är zoner samma sak som larmslinga?

Expansionsenhet: Valfritt för att utöka systemet, om man inte har någon expansionsenhet så stöds fortfarande allt som centralen i sig stödjer.

Ackumulator: ?

Det jag vill börja med är ett system för 1 zon:

Centralenhet + Manöverpanel med kortläsare.
Magnetdetektorer (eller möjligtvist vibrationsdetektorer) till 4 dörrar
1 Kamera med rörelsedetektor och nattseende (detta kommer vara den primära detektorn)
1 Inomhussiren

Systemet kommer sedan utökas med:
1 Inomhusstrålkastare
1 Utomhussiren
1 Utomhusstrålkastare
1 Kamera
Fler magnet/vibrationsdetektorer

Och ytterligare 1 zon kommer läggas till (Garage)

Systemet kommer kopplas NC med alla detektorers sabotage skydd. Jag kommer inte jobba extra hårt för att dölja kablar eller balansera slingorna. Detta kommer eventuellt läggas till efteråt.

Tips på det?

@varrg. Larmbegreppen är lite förvirrande, speciellt när det används olika namn på samma saker och man blandar engelska och svenska begrepp. Jag är ingen larmtekniker utan jobbar med integration av SPC med t.ex hemautomationssystem. Men de viktigaste begreppen tror jag att jag fått koll på:

Zoner = Larmingångar. Dvs normalt/helst består en zone av en detektor t.ex magnetkontakt, rörelse- eller rökdetekor. Flera detektorer kan i nödfall kopplas i serie på en zone, det kan man kanske kalla en larmslinga.

Area/Partition = Larmområde. Larmområdet grupperar ett antal larmingångar som ska kunna larmas av/på på samma gång. Ett larmområde kan även deltillkopplas för att t.ex slå på ett skalskydd nattetid, då larmas normalt bara ytterdörrar och fönster och evt källare. I SPC:s fall så finns det möjlighet att definiera två olika deltillkopplingar, kallade A och B.

I en vanlig villa så räcker det normalt att använda ett larmområde. Har man däremot flera byggnader som ska kunna larmas av/på separat så kan det vara lämpligt att ha flera larmområden.

Expansionsenhet = Påbyggnadsmoduler som t.ex utökar med fler larmingångar. Kommunicerar via en trådad bus; X-Bus.
Ackumulator = Batteriet som är backup ifall 230V-matningen försvinner.

Hoppas detta reder ut några av begreppen lite grand iallafall.

Redigerat:
När det gäller kameror så är de helt fristående från larmet. Till larmet kopplas enbart sensorer som bryter vid larm, exempelvis magnetkontakt eller rörelsedetektor. Sen kan larmet instrueras att vid larm också koppla upp till en fristående (webb)kamera i ditt hus och ta en eller flera bilder och skicka dessa vidare. Larmet är bara kopplat till kameran via ditt vanliga nätverk i huset.

Att balansera slingorna är inte alls komplicerat, det handlar bara om att sätta ett medleverat motstånd på rätt plats i detektorn, så gör det med en gång.

Okej, tack för alla tips. Just nu lutar det mot ett SPC Ready2Go paket!

• Gilla
Erik Hellgren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.