Villalarm & Hemautomation
etompau: Fördelen med Nexa är priset, kanske en tredjedel jmf med Z-wave. Även enklare för icke superkunniga personer att koda upp. Z-wave erbjuder fler fabrikat av brytare och långt fler inställnings och konfigureringsmöjligheter. Säkerhetstänket i Z-wave är också högre jmf med Nexa.
Excel: Någon som provat detta kina hybridlarm från Kina? Påminner lite om dsc, åtminstånde utseendemässigt. Ca 1800kr kostar det. https://s.click.aliexpress.com/e/bgvjNYAG
optimum: [citat] Visst finns det något utrymme som kamerorna inte ser men knappast troligt att där uppstår brand. Så de täcker de områden som behövs. Detta via en kompetent installatör och det hade jag nog inte själv tänkt på om jag installerat själv.
erimos: [citat] Ser inget som tyder på att effektmotstånd anvisas i manualerna. En annan orsak till frågan är att befintlig transformator tillsammans med ringklocka sitter monterad i ett litet hål i väggen, ingen möjlighet där att sätta kapsling. Jag ska börja med att mäta befintlig spänning dock.
Mattias_Jo1: [citat] Har läst på rätt mycket och våndats mellan olika. Trådat, trådlöst och hybrid då jag redan had en del gamla trådade framdragen. Men kändes som tröskeln var för hög att orka sätt mig in i typ DCS eller SPC. Installerade nyss Ajax och är hittills grymt nöjd, kan inte bli enklare att installera samt lägga till delar eftersom. Du skall inte tänka billigast utan enklast och
hellgun: [citat] Jag hittar då ingen inställning i Android 9 på min Google Pixel för att styra det. I så fall gissar jag att det är det telefontillverkarens egna inställningar.
StyvBoard: Så utomordentligt mycke bättre Google Home blev nu när Telldus hakat på. Känner ni till några andra fiffiga funktionella prylar som hakat på Google home. Listan är ju lång men mest utrikiska märkliga prylar. Har en dlink kamera kopplad också men ingen funktionalitet där än.
Jakob72231: Fick en länk till en fullständig manual: http://www.spcsupportinfo.com/connectspcdata/Engineer/configurationmanuals/SPC42xx_43xx_52xx_53xx_63xx_Installation_Configuration_Manual_sv.pdf Kunde då klura ut att man ska välja Sektioner - [namn på PIR] - Attribut - Uteslut A på de PIRer som ska ignoreras vid deltillkoppling A.
henlin431: Det här verkar fortfarande olöst från Hikvision vilket är riktigt dålig support. Därtill inser jag att väljer man udp istället för tcp som dataöverföringsteknik får man inte bild i IE. Verkar ha att göra med javagodkännanden och activeX-inställningar. Går att justera men det är rätt riskfyllt att ställa ner en massa sådana inställningar då det kan ställa till det
ÉlPon: Ingen annan som kan förklara vad fördelarna är med SP203 jämfört med den vi pratar om här? Vad går man miste om med att köra sir 1992 v-lp?
Guson: Tvivlar på att de bryr sig om att skicka någon rapport, åtta år sedan jag köpte det så det är sedan länge utgånget. Ja, det finns i Uppsala. Jag kommer nog att ta Verisures bud och köper ett annat t-bord.
kjellbjornfors: Nu är kanske min lösning lite nördigare, men mycket stabil och väl fungerande sedan några år tillbaka. Jag använder Domoticz programvara på en Raspberry Pi tillsammans med z-wave kort och en Rfxcom för allt på 433 MHz. Om man inte vill krångla med Raspberry Pi, så går det lika bra med programvaran för en Pc. Styr till/från på Nexa, Cotech, z-wave mfl enheter. Man kan enkelt styra
Doffe9: Vattenfall lägger ner Energywatch appen 1 feb 2019. Är det någon som tar över, eller finns det någon annan mjukvara (app) som är kompatibel med hårdvaran?
valleb: [citat] Tjabbs. Nu vet jag inte riktigt hur Verisures app fungerar med pushnotiser men om vi utgår från att det poppar upp varje gång du har larmat på eller alrmat av så är det enkelt fixat. Dvs, att integrera det med andra saker inom smarta hem. Har själv Gardio som larm och den skickar ut en notis när och vem som larmar på/av. Följande behövs: 1st android-enhet (äldre fungerar bra),
Pewh: Det låter som att du använt deltillkoppling istället för områden. Då händer det du säger. Ett område kan du se som ett helt separat larmsystem. De påverkar inte varandra, om du inte vill det. Jag har tre områden. Huset(med deltillkoppling: Skal & Hunden hemma), garage yttre och garage inre. Garage yttre kan vara olarmat medan huset och garage inre är tillkopplat.
etompau: Din controller har ett "+ chip", sedan hänger det på de grejor som du har i nätet om de stödjer + standarden. Inte alla enheter har ett nytt chip. Räckvidd och batteriprestanda påverkas av den nya +-standarden.
Mats: [citat] Jodå, bara rapportera inlägget så fixar vi det /Mats Moderator
gron: Jag söker en radiatorventil som kan styras från en rumstermostat. Det finns flera varianter där som kan fjärrstyras men då är det bara inställningen i själva ventilen som ändras och temperatursensorn sitter fortfarande i ventilen. Jag vill ha ventil där sensorn sitt inne i rummet.
andost: Hej, Vi har Verisure larm och jag har precis köpt Yale Doorman V2N till dörrarna. Jag vet att Verisure säljer modulen... För 695 kr. På Ebay finns moduler för mindre än halva summan men jag vill vara säker på att jag får rätt produkt. Är det någon som vet modellbeteckning på smartlock -modulen? Den här?
Vårtimer: [citat] Jo jag förstår att jag behöver en kontroller. Men en gateway eller liknande känns smidigare än en dator. Får kolla upp home assistent då
4integration: Jag har kopplat in det med T2 till en ledig zon (zon6). Frågan då blir hur jag ska konfigurera denna zon. Satte den till "24 Hour Supervisory". Är det rätt? [bild]
4integration: Ok, första tabben identifierad....%¤#%¤" ...hade satt PC-link ett snäpp till vänster så alla pinnarna var inte kopplade. Så nu verkar nedladdningen funka...
puttrix: Om det är sms mottagare du vill ändra så hittar du det under *6 och masterkod stega fram till sms program och tryck * där ska alla mottagande sms-nummer finnas på varsin programplats.
Opz99: Är det någon som vet status på Vera Secure och 3G? Om stödet strular, skulle det gå att använda en vanlig 3G-USB sticka som backup istället?
Andreas Jonasson: Hittade den här tråden när jag allmänt tittade runt i forumet. Jag har ett Danalock v3 installerat på ytterdörren. Sitter där för att jag vill provköra det lite, tanken är att använda det till vårt uthyrningshus. Jag skulle vilja säga att storleken stör inte, dock så sitter den nu på ett Assa2000 vilket gör att man inte kan spärra dörren från upplåsning från insidan och att
SloppyJoe: Jag har en mekanisk frånluftsventilation i mitt hus idag. Fläkten ligger på vinden som drivs av en 61W, 230V AC asynkronmotor. Som styrning idag finns en 5-stegs transformator som reglerar spänningen till motorn och på så vis kontrollerar varvtalet. Mitt mål är att kunna styra varvtalet på fläkten via dator/mobilapp. Navet i min befintliga hemautomation är OpenHab2 så det vore ju
Boan: Läste att 3.9.1 bara var för test och skulle inte användas skarpt?
LJN1954: Jag kanske får överväga att byta till en modernare panel? Och vilken ska man leta efter, PowerMax Pro? Finns även varianterna PowerMax Complete och PowerMax Express. Vad jag läst mig till så stödjer alla dessa MCS-730 från vissa versions nummer samt att mina befintliga dörrkontakter MCT-302 + rörelsedetektorer NEXT PIR MCW. Har ni några råd eller tips? /Lennart
tommib: Ja, det är det jag inte säkert vet. Prova. Kan av olika anledningar inte testa med mitt eget larm just nu. Jag vill än en gång trycka på att alla seriösa installatörer avråder från att använda externa förbikopplare då detta sänker larmets säkerhet.