J JohanLun skrev:
Som jag förstod när jag köpte larm så har deccarna rök och värme samt kamera så kan vaktbolag ringa 112. Vårt larmbolag ringer tillbaka inom någon minut om man råkar lösa larmet. Kostar mindre än 100kr månad. Även i storstad kommer väktare inte hinna fram innan inbrott är klart. Kolla med någon av de som säljer friköpt larm tex protexus.
Ja, de kollar såklart i kameran om brandlarmet utlöser för att verifiera. Först därefter ringer de 112. Det kan jag också göra på egen hand via min telefon.
Exakt.

Vi har nest protect (som nämndes tidigare i tråden). Väldigt bra brandlarm som också är uppkopplat till din telefon så du får notifieringar om något skulle lösa ut. Vi kommer även koppla det till vårt belysningssystem så att all belysning tänds om larmet går.

J
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, de kollar såklart i kameran om brandlarmet utlöser för att verifiera. Först därefter ringer de 112. Det kan jag också göra på egen hand via min telefon.
Exakt.
Det är ett val man gör, jag har inte minutbevakning dygnet runt eller nån jag kan ringa att kolla till bostaden om jag är bortrest.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Japp, och när jag sitter på ett plan, eller är och simmar, eller glömt telefonen då jag springer ut ett ärende, eller är i en situation då det inte är OK att börja pilla med mobilen, då sitter någon på larmcentralen och kan agera.
För det mesta kan jag göra jobbet lika bra som en larmcentral, men så finns det tillfällen då jag inte kan det, och jag vill påstå att det gäller de flesta av oss. Sen blir det som sagt upp till individen att bedöma hur mycket säkrare det blir och om det är värt pengarna.
Oavsett så tycker jag det är bra om fler får kännedom om att det finns ett mellanting mellan hyrlarm och helt fristående, diskussionen på forumet brukar bara handla om "ytterligheterna".

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.