maran125 skrev:
Tänker på denna kommentaren, det står inget om det på hemsidan? Jag har alertalarm idag och har en mail-konversation med dem om vad jag kan göra med mitt larm. Har betalt klart larmet så ingen bindningstid för tillfället.
Det beskedet fick jag via av de när jag ringde och beställde larmet, hoppas verkligen det stämmer!!!

Jag antar att detta larm inte går att integrera i tex. Home Assitant eller annat system?

Jag hade alertalarm för ett antal år sedan. Kasta ut dem för att larmet inte fungerade.
Fick lägga massor av tid med felsökning omstarter och samtal med supporten.
Man kan ju hoppas det funkar bättre idag.
Personligen skulle jag inte chansa
Detta var 4-5 år sedan.

optimum
Det finns ett starkt samband mellan pris och kvalitet.

Sektor Alarm tar jag inte i med tång ens då deras säljare enbart får lön av provision och får man ett sämre område tjänar man inte så det går att leva på. Slavarbete. Hade G4S fram till att Sektor Alarm tog över dem och sade upp avtalet omgående.
Har ingen erfarenhet av Alertalarm men rekommenderar att ta reda på under vilka förhållanden man sköter sin personal.

Viktigt att kontrollera funktionen så att om man köper ett larm som har brand / rökvarnare att larmcentralen får larma brandkår utan att de föst skickat ut en av sina väktare på plats för att se om det verkligen brinner. Är det så upplagt kommer huset brinna ner. Vårat G4S larm var sådan skit som alltså inte hade hjälpt vid brand mer än att fått reda på att ditt hus brinner upp just nu."-Vi larmade brandkår efter 40 minuter, precis enligt ditt avtal med oss" NE NEJ NEJ.

Vi har givetvis dyra Verisure, kostar massor men fungerar och säljarna har vettiga löneförhållanden. Jag sponsrar aldrig slavhandel. Har bra batteriövervakning som man själv kan byta batterer via bra funktioner att koppla ur enskilda enheter både vid batteribyten och renoveringar. Med små filmer om hur man ska lossa liten skruv och hur man sedan lossar enheten på smidigt sätt. Busenkelt. Dessutom kan man köpa batterier via deras hemsida till helt rätt priser. De skannar löpande larmet via inbyggda kontrollfunktioner och skickar mail om att de automatiskt gått igenom och att larmets enheter fungerar. Om inte skulle man få meddelande om det. SÅ enkelt och bra. Råkade lösa larmet en gång via misstag och de ringde inom 1 minut och kollade.

Dessutom mycket kunnig installatör som tog reda på var alla sensorer behövdes vilket jag inte klarat på egen hand. Exempelvis brandsensor i tvättstugan. Jag hade nog placerat den i hallen mellan tvättstuga och sovrum där men fick reda på att då vi har dörren stängd till tvättstugan försenar vi larm och då är det riktigt illa. Den sitter nu i tvättstugan där störst risk är.

Tänk vad viktigt det är med erfaren kunnig installatör vilket man inte fixar själv. Övrigt hemma fixar jag det mesta men kan inte sådant om hur ett larm hemma ska byggas upp. Vart kameror ska sitta osv.

optimum optimum skrev:

Sektor Alarm tar jag inte i med tång ens då deras säljare enbart får lön av provision och får man ett sämre område tjänar man inte så det går att leva på. Slavarbete. Hade G4S fram till att Sektor Alarm tog över dem och sade upp avtalet omgående.
Har ingen erfarenhet av Alertalarm men rekommenderar att ta reda på under vilka förhållanden man sköter sin personal.

Viktigt att kontrollera funktionen så att om man köper ett larm som har brand / rökvarnare att larmcentralen får larma brandkår utan att de föst skickat ut en av sina väktare på plats för att se om det verkligen brinner. Är det så upplagt kommer huset brinna ner. Vårat G4S larm var sådan skit som alltså inte hade hjälpt vid brand mer än att fått reda på att ditt hus brinner upp just nu."-Vi larmade brandkår efter 40 minuter, precis enligt ditt avtal med oss" NE NEJ NEJ.

Vi har givetvis dyra Verisure, kostar massor men fungerar och säljarna har vettiga löneförhållanden. Jag sponsrar aldrig slavhandel. Har bra batteriövervakning som man själv kan byta batterer via bra funktioner att koppla ur enskilda enheter både vid batteribyten och renoveringar. Med små filmer om hur man ska lossa liten skruv och hur man sedan lossar enheten på smidigt sätt. Busenkelt. Dessutom kan man köpa batterier via deras hemsida till helt rätt priser. De skannar löpande larmet via inbyggda kontrollfunktioner och skickar mail om att de automatiskt gått igenom och att larmets enheter fungerar. Om inte skulle man få meddelande om det. SÅ enkelt och bra. Råkade lösa larmet en gång via misstag och de ringde inom 1 minut och kollade.

Dessutom mycket kunnig installatör som tog reda på var alla sensorer behövdes vilket jag inte klarat på egen hand. Exempelvis brandsensor i tvättstugan. Jag hade nog placerat den i hallen mellan tvättstuga och sovrum där men fick reda på att då vi har dörren stängd till tvättstugan försenar vi larm och då är det riktigt illa. Den sitter nu i tvättstugan där störst risk är.

Tänk vad viktigt det är med erfaren kunnig installatör vilket man inte fixar själv. Övrigt hemma fixar jag det mesta men kan inte sådant om hur ett larm hemma ska byggas upp. Vart kameror ska sitta osv.
Kan vara värt att påpeka att Alert Alarm AB är ett helägt dotterbolag till Verisure Sverige AB, och att de använder samma larmcentral. Jag betraktar alert som verisures budgetmärke.

optimum
S sunqan skrev:
Kan vara värt att påpeka att Alert Alarm AB är ett helägt dotterbolag till Verisure Sverige AB, och att de använder samma larmcentral. Jag betraktar alert som verisures budgetmärke.
Ingen kamera så om brandlarm går så får de inte kalla på brandkåren.

Som de flesta vet är det övertänt innan väktare varit där och sedan kallat på brandkåren.

Javisst du får reda på att huset brinner ner.

optimum optimum skrev:

Som de flesta vet är det övertänt innan väktare varit där och sedan kallat på brandkåren.

Får inte?

optimum optimum skrev:

Har du provat att beställa batterier från Verisure? Speciellt till deras brandlarm? Jag har, det fungerade dåligt, ett tips är att snacka med din servicetekniker, den borde kunna hjälpa dig samma dag.
Vi har deras brandlarm utöver ett äldre larm, och brandlarmet började varna för lågt batteri mitt i natten genom att säga "kontrollera brandvarnare annat rum" i alla deckare. Sedan piper alla var femte minut (går att tysta i 18h). Sådär lagom roligt när det är fem dagars leveranstid och de utöver det slarvar bort ens order.

Med vårt larm får vi lov att plocka ner en deckare men inte lov att sätta upp dem igen, det kostar 700kr för en servicetekniker.

Utöver detta så höjer Verisure konstant avgiften på den redan är hög...

Nej, jag ska göra mig av med Verisure.

optimum optimum skrev:

Har du kamera i varje rum?
Innan det syns någon rök i din kamera är det troligtvis också försent.

optimum
S sunqan skrev:
Får inte?
Nej inte på bara en givare. Krävs både brandvarnare plus kamera.

optimum
F freddan83 skrev:
Har du kamera i varje rum?
Innan det syns någon rök i din kamera är det troligtvis också försent.
Visst finns det något utrymme som kamerorna inte ser men knappast troligt att där uppstår brand.
Så de täcker de områden som behövs.
Detta via en kompetent installatör och det hade jag nog inte själv tänkt på om jag installerat själv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.