Verktyg & Maskiner
pellefant: jag har haft 2 stycken 12 volts dewaltare i åtminstone 5 år, jag använder dom vid elinstallationer i min fritidselfirma och vid garagebygget så dom har fått slita hårt, domhar funkat jättebra för mej iaf. för 1 år sedan köpte jag en xrp 12 volt, mest för att alla 5 batterierna började vara helkassa, på köpet fick jag en lampa och en 12/230 v dammsugare för 3000:- +moms. även den
pellefant: månne om man törs ge något "tips å trix" i elforumet någe mera?;) kanske man blir fängslad eftersom man bryter mot lagen då å uppmanar till lagbrott:confused: kanske måste göra en koll av att frågeställaren innehar elbehörighet;)
callel: Hej! Har sökt på forumet efter lite tips om lämplig kompressor för sprutlackering men det är svårt att hitta. Ni som använder er kompressor också för sprutlackering, vad har ni för någon? Önskemålet är en kompressor som inte låter på tok för högt, som klarar av en stunds målning och som kostar under 3000:-. Har kollat på en kompressor med 24 liters tank men frågan är om det
MathiasS: [citat] Jag har faktiskt en av varje. Den röda är nog egentligen mer tänkt för färg än bruk även om jag blandat en hel del fix och fog med en sådan. Näg jag blandade putsbruk nyligen så använde jag en som liknade den som inte är röd.
P-plats: Måste får rekomendera Görans Slipservice som nämndes ovan. Alla klingor av bra kvalite är värda att slipa och man får inte en bra klinga förens den är slipad en gång, verkar som tillverkarna snålar på detta!
pleqtiz: [citat] klarar dej utan spånsamlaren? :eek: hoppas du då kör med nåt annat system. tog fram min best tools gersåg idag för o såga nå plank med och den hade spånsamlaren gått sönder på..... jag kan ge er ett gott råd gott folk!!! kör inte utan spånsamlare utomhus med motvind :o hela jag såg ut som en spånhög
GreenTurtle: Nu skrattas det säkert högt i korridorerna, men jag måste fråga: vad använder man en sådan här maskin till? Har tittat på bilderna men inte riktigt fattat. Är det en slipmaskin eller vad :confused:
Betong: En sak att tänka på för er som funderar på att köpa icke originalklingor är stombredden på klingan. Tex. så har Hiltis sågar extra tunna klingor och så även klyvknivar. Använder man då andra klingor än Hiltis egna, vilka tyvärr är svindyra, så gör klyvkniven ingen nytta vilket kan bli ganska otrevligt. Om det är någon som vet om klingor med 160 mm i diameter och med tunn
torbeno: Vill ha! Jag mailade småmaskinsservice och frågade om de kommer att få in den och visst kommer den hit men de kunde inte ge något datum. Gillade videon där de drog ner ner en stadig träskruv (nästan större än maskinen) utan att förborra. Segt men det gick.
ktm525: Hej! 4600 för EBQ och systainer hos carlssons växjö.....är 99,9% säker på att det var med moms...ngn kampanj som vara de för evigt:) Alltså ingen jobbigt prutande som funkar för en del och en del inte.
hecke: Det finns rätt så många Patent som beskriver dessa "features" på sågklingor. Det tidigaste patentet rörande sår i sågklingor jag hittade var från 1891, så kunskapen om detta har funnits ett tag. I ett Patent från 1933 beskriver uppfinnaren detta ämne rätt så bra, se bifogad länk. CIRCULAR SAW - Google Patents Ett annat Patent från 1986 skriver om serpentin liknande spår. Circular
Hemmakatten: Uppmaningar och tips o tricks för, enligt svensk lag, ej tillåten verksamhet/agerande är ej tillåten enligt forumreglerna. Anser att P-plats fått svar på sin fråga och stänger tråden.
jakim: [citat] Tyvärr... Maskinen var gul men den har nog ingen övrig likhet med DeWalt. Det var en billig made in taiwan. Den köptes på det lokala "biltema".
Reppo: [citat] hehe, ok :) Ber om ursäkt för mitt misstolkande.. :D Hoppas alla haft en trevlig helg med massa jobbade på husen hemma.. det har jag haft iallafall.. och vädrat kan ju knappast varit bättre för denna årstiden!
Haagbard: [citat] Praktiskt med samma färg på kärra och dörrar :cool:
Rund_skruvad: Hej! Vill bara tacka för er hjälp, även ni som inte har skrivit här. (jag har läst på alla möjliga tråda, men jag ställde själv frågan här) Nu vart det en maskin som inte många hade skrivit om, men jag fick låna hem ett par veckor och prova. Jag trivdes med den. En Flex S203KVE (FLEX Power Tools - Elektrowerkzeuge seit 1922). Det är väl bara att hoppas att man inte har gjort ett
unigas: Det ser ut som att det där en annan pistol. Företrädaren Har jag precis i dagarna spikat panelen i bastun utan problem inga direkta märken i panelen (men vill minnas att det var det i början så den kanske sliter in sig? Kan rekommendera den (visst det är ju inte en Senco men den fungerar bra...) Edit: Hittade min pistol på Biltema [bild] Artikelnummer: 80-560? /Unigas
Martin_Blomberg: När jag ringde och pratade med smsservice så blev mitt intryck att dem nog inte sänker sitt pris (som redan är lägre än riktpriset du fick), men att du nog kan pruta till dig nåt extra frässtål eller annat tillbehör.
imported_peter: [citat] TUSEN TACK!!!! Jag fick precis svar från Stihl, dem skickar en till mig. riktigt snabb och bra service av dem tycker jag. Men tack, för nu får jag ju den redan i dag, underbart...!!
pellefant: har man en just mutterdragare och en vanlig 1/2" slang, inte någon smal spiralslang som är med i kinaluftkitten och 6-7 kg i kompressorn så ska den orka dra lös utan problem, annars så är hjulen dragna alldeles för hårt. och man kan visst dra lättmetallfälgar om man använder momentstav, det är samma sak som att dra med momentnyckel.
snickarboden: Sent svar men bättre sent än aldrig väl? *S* Nåja 62'an, DW har inte samma konstruktion som Elu, det är lite därför som jag håller fast vid mina gamla Elu, enligt ord från servicefolk och även säljare så är det ungefär att lager, motorer mm inte är i samma klass på DW som på Elu. Utseendet är dock självklart det samma förutom färgbytet. /Kent
Kjell_G: Ja, riktiga maskiner är inte fel - när man jobbar dagligen, eller mycket ofta, men i mitt fall räckte semiproffsgrejer. Och B&D (inte XT), rackarn vad den lilla maskinen skruvar tak!!! Kanske får köpa en till eftersom den bara har ett batteri. Men tänkte på att XT har ett moment på 50 Nm, grön Bosch VE-2 har 20, deras vanliga 15. Nog borde den fungera bättre? Men som sagt, batterierna
MathiasS: [citat] Jag håller faktiskt inte alls med. Jag började med den mindre sågen och använde den mest för klyvning av reglar och fasadplank - inga problem med det men anhållet och borde var för klent/litet. Sålde den sågen och skaffade nästa storlek på någon rea - den har jag fortfarande och den funkar bra. Gör ungefär samma sak som tidigare + lite fönstersmygsnickerier etc. Snitten
peterand: Vilken j-a svenska! Fattar inte att de lägger så mycket energi på något som i princip är oläsligt
Marta: Hej Funderar oxå på en HVLP-spruta. Ska bland annat måla paneltak, lite snickerier till köket. Har tittat på CO's maskin sen hittade jag denna på JULA Jula Postorder Färgspruta HV3900 Är det ngn som har denna eller har prövat? Tycker det verkar praktiskt att ha behållare på ryggen särskillt då om man ska måla tak.
mattiasp: Ankarskruv skall man alltid ha tillgängligt om man jobbar med beslag. Som jag tidigare påpekat tar en kombipistol en del plats. I de fall det blir omöjligt att spika, kan man ta fram miniboschen (GSR 10,8 Li) och ankarskruv. Som kuriosa kan jag berätta att slagskruvdragare och ankarspik ibland är en olycklig kombination. Jag lyckades dra av en Bosch Torx T-25 en gång
P-plats: [citat] Är ett fabrikat på olika typer av spännare, De-sta-co spännverktyg stansverktyg manuella spännverktyg pneumatiska spännverktyg hydrauliska spännverktyg
yens: Jag frågade för några månader sedan om såguppsättning, det blev en aktiv tråd där jag (och några till...) hårdnackat försökte hitta fördelar med billiga sågar. Vi blev rejält tillrättavisade av expertisen som med dårars (trodde jag...) envishet upprepade mantrat: Hitachi C6BU(2) Bosch GST 85 PE Jag försökte länge streta emot, men till sist blev det investering och i påsk har