Jag såg på den lokala byggmarknaden att dom sålde 3-pack med hitachiklingor för 440:-. Det är 3 olika klingor med olika många tänder på klingorna.

Hitachiklingorna har en diameter på 165mm, medan klinga som sitter på Festoolen (TS55:an) är 160mm i diameter.

Är det någon som vet om det fungerar att ha 165-klingor på Festoolen? Det kunde vara bra att ha extraklingor om man vill spara på finklingan till finarbete?

Eller är det kanske bättre att skaffa en billig 160mm extraklinga på Biltema?

Hej, det måste väl fungera kanon. Det är ju så liten skillnad radien på 2,5mm.
Får bara klingan plats så är det väl bara att köra.
Vad är det för klinghålsdiameter?
Och vilken byggmarknad är det? Tycker att det lät som en bra deal!

MVh // Martin

• Gilla
Emirson
  • Laddar…
Det är samma hål, minns inte exakt, 20 tror jag, jag jämförde i alla fall och det var samma. Detta var på Knivsta byggmarknad.

Uppdaterar tråden lite:

Jag skulle såga bort lite laminatgolv i lördags. Eftersom det var fråga om ett laminatgolv som sliter klingor rätt ordentligt och att underlaget var betong, tyckte jag att det var onödigt att sabba Festools originakklingor. Jag gick till Biltema och köpte en klinga i storleken 160x20 för 69 spänn. Den passade utmärkt i en TS 55. Snittet blev förvånansvärt bra. Lika splitterfritt som med en originalklinga faktiskt. Jag gissar att det är gummiflärpen som gör underverk.

Nackdelen med Biltema klingan är att den troligen var en aning mindre än de utlovade 160 mm. Med Festools originalklingor kan man lägga till 5 mm för skenan, så stämmer djupskalan på millimetern. Med Biltemaklingan blev snittet för grunt. Detsamma borde gälla Hitachiklingorna, med den skillnaden att snittet hade hamnat 2,5 mm ned i betongen.

För övrigt kan jag berätta att anledninget till att laminatgolv sliter på sågklingor beror på att det finns ett slitageskikt av Aluminiumoxid i ytan. Golven är uppbyggda enligt följande:

Bärlager-papper med dekor-Al2O3pulver-ytskikt.

En sak att tänka på för er som funderar på att köpa icke originalklingor är stombredden på klingan. Tex. så har Hiltis sågar extra tunna klingor och så även klyvknivar. Använder man då andra klingor än Hiltis egna, vilka tyvärr är svindyra, så gör klyvkniven ingen nytta vilket kan bli ganska otrevligt.

Om det är någon som vet om klingor med 160 mm i diameter och med tunn stomme, 1,2 mm, så får ni gärna skriva det här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.