Bifogat två bilder på cirkelsågklingor, 1. vanlig klinga 2. DeWalts
På bilderna har jag ringat in de urtag och slitsar som jag undrar över.
Jag har alltid antagit att dessa slitsar är till för att klingan inte ska slå sig när den blir varm då man sågar, särskillt då i typ 1.
Men jag är kanske helt ute och cyklar?
DeWalts klingor har en massa andra urspårningar (tyvärr hittade jag inte ngn bättre bild), dels vid kanten dels "mitt" på ytan, dessa slingrar sig ormar dessutom. Verkar finnas någon tanke bakom, jag tror inte det är ren utsmyckning.
Någon som kan bringa klarhet?
På bilderna har jag ringat in de urtag och slitsar som jag undrar över.
Jag har alltid antagit att dessa slitsar är till för att klingan inte ska slå sig när den blir varm då man sågar, särskillt då i typ 1.
Men jag är kanske helt ute och cyklar?
DeWalts klingor har en massa andra urspårningar (tyvärr hittade jag inte ngn bättre bild), dels vid kanten dels "mitt" på ytan, dessa slingrar sig ormar dessutom. Verkar finnas någon tanke bakom, jag tror inte det är ren utsmyckning.
Någon som kan bringa klarhet?
Det vanliga är att dessa spår skall minska termiska spänningar när ytterdiametern på klingan blir varmare än innerdiametern pga termisk expansion av stålet i klingan. Om man inte har dessa så är risken att klingan slår sig eller blir buktig. Att man avslutar med ett hål som den vanliga klingan gör är för att minska spänningskoncentrationen vid dessa urtag. Om man inte gjorde det så är risken att klingan spricker pga höga lokala spänningar. Vissa tillverkar har olika raffinerade utformning på dessa spår.
Sedan finns det ytterliggare en variant av spår som är utformade att ge dämpning av sågklingan, så att den inte vibrerar så mycket. Ofta har dessa spår olika metalbitar inpressade av mässing eller liknande som ger friktion mellan metallytorna vid vibrationer av klingan. Om man knackar till på klingan så hör ni en sjungande ton och det är egenfrekvenser i klingan som ljuder. En klinga med vibrationsdämpare sjunger inte lika högt och länge pga att den är dämpad. Jag har endast hållt i dessa klingor i handen men ej kört med dem så jag kan inte uttala mig om det gör någon skillnad i realiteten, men teorin har jag full förståelse för och den borde fungera.
Sedan finns det ytterliggare en variant av spår som är utformade att ge dämpning av sågklingan, så att den inte vibrerar så mycket. Ofta har dessa spår olika metalbitar inpressade av mässing eller liknande som ger friktion mellan metallytorna vid vibrationer av klingan. Om man knackar till på klingan så hör ni en sjungande ton och det är egenfrekvenser i klingan som ljuder. En klinga med vibrationsdämpare sjunger inte lika högt och länge pga att den är dämpad. Jag har endast hållt i dessa klingor i handen men ej kört med dem så jag kan inte uttala mig om det gör någon skillnad i realiteten, men teorin har jag full förståelse för och den borde fungera.
Här finns en den info om sågklingor; sågklingor
Ska man misstänka att DeWalts ormslitsar mellan skären och centrum är till för att dämpa ljudet då? och att deras kantslitsar (som iofs också slingrar sig som en orm) är till för temperaturen?
Jag har endast sett deWalt ha så här, vet ni någon annan klinga som ser ut så?
Jag har endast sett deWalt ha så här, vet ni någon annan klinga som ser ut så?
Jo det finns andra tex Freud, Schumacher och Hammer klingor har liknande "ormar" och jack.
Det finns rätt så många Patent som beskriver dessa "features" på sågklingor. Det tidigaste patentet rörande sår i sågklingor jag hittade var från 1891, så kunskapen om detta har funnits ett tag.
I ett Patent från 1933 beskriver uppfinnaren detta ämne rätt så bra, se bifogad länk.
CIRCULAR SAW - Google Patents
Ett annat Patent från 1986 skriver om serpentin liknande spår.
Circular saw blade - Google Patents
Ett patent från 1980 beskriver inpressade "nitar" som dämpar vibrationer
I ett Patent från 1933 beskriver uppfinnaren detta ämne rätt så bra, se bifogad länk.
CIRCULAR SAW - Google Patents
Ett annat Patent från 1986 skriver om serpentin liknande spår.
Ett patent från 1980 beskriver inpressade "nitar" som dämpar vibrationer
Klicka här för att svara